اگر مبتلا به آسم هستید، استفاده از واکسن آنفولانزا می تواند اشتباهی کشنده باشد

اگر مبتلا به آسم هستید، استفاده از واکسن آنفولانزا می تواند اشتباهی کشنده باشد

با نزدیک شدن به فصول سرد سال، در بیشتر نقاط جهان ترس و وحشت از ابتلا به ویروس آنفولانزا افزایش می يابد. آنفولانزا می تواند خیلی سریع بر سلاما انسان تاثیر بگذارد و علائم آن شامل درد عضلات، لرز و عرق، سردرد مداوم و همچنین سرفه خشک همراه با خستگی و ضعف است.

واکسن آنفولانزا درست قبل از شروع فصل ابتلا به آنفولانزا در کشورهای مختلف (در کشور ما تقریبا از اوایل پاییز تا پایان زمستان ادامه دارد) قابل تهیه است.

برای كودكان، واكسن بینی آنفولانزا حاوی ویروس های زنده ضعیف شده است، در حالی كه برای بزرگسالان، واکسن تزریقی حاوی ویروس های غیرفعال تولید می شود. واکسن با آنکه حاوی ویروس آنفولانزا می باشد ولی نمی تواند این بیماری را ایجاد کند اما سیستم ایمنی بدن را فعال می کند تا در صورت حمله عفونت آنفلوانزا بتواند به اندازه کافی از بدن محافظت کند.

پیش بینی تعداد موارد یا ماه دقیق ابتلا به این ویروس امكان پذیر نیست. اما آنفولانزا به طور کلی در زمستان افزایش می یابد.

البته گزارشات نگران کننده ای در اوایل سال میلادی (دی و بهمن ماه) از استرالیا منتشر شده است كه در آن بیش از ۳۰۱۱۱۸ مورد ابتلا به آنفلوانزا به علاوه ۶۶۲ مرگ و میر ناشی از این بیماری تأیید شده است.

این آمار بسیار بالاتر از میانگین ۵ سال قبل از بود که در حدود ۱۱۰.۰۰۰ مورد در یک فصل به این بیماری مبتلا شدند.

آسم و آنفولانزا

آنفلوانزا در افراد سالم به طور معمول طی یک هفته درمان می شود، اما می تواند در افراد آسیب پذیر باعث بیماری شدید، عوارض و حتی مرگ شود. افراد آسیب پذیر شامل افراد مسن، زنان باردار و افرادی می شود که دارای وضعیت بهداشتی خاصی هستند. به این افراد توصیه می شود که هر سال از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به آسم به دلیل داشتن شرایط آسیب پذیر، واکسن آنفولانزای رایگان دریافت می کنند، اما پیشنهاد نمی شود که تمام این افراد از آن استفاده کنند. این درحالی است که افراد مبتلا به آسم (بزرگسالان و کودکان) مستعد ابتلا به ذات الریه بعد از آنفولانزا هستند.

عواقب عفونت آنفلوانزا در کسانی که آسم دارند بسیار بدتر است. این تا حدودی به این دلیل است که ویروس آنفولانزا باعث التهاب در سیستم تنفسی می شود، که نه تنها باعث ایجاد علائم آسم مانند تنگی نفس، خس خس و تنگی قفسه سینه می شود، بلکه این علائم را بیش از پیش تقویت می کند.

عوارض تنفسی

دلیل اینکه افراد مبتلا به آسم چنین واکنش شدیدی به آنفلوانزا نشان می دهند، کاملاً مشخص نیست. اما این واقعیت که لوله های هوایی افراد مبتلا به آسم در مقایسه با لوله های هوایی افراد سالم متفاوت است، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

در آسم، مجاری هوایی عضلات صاف بیشتری دارند و این می تواند باعث اسپاسم و باریک شدن راه های هوایی شود. همچنین در افراد مبتلا به آسم، مخاط بیشتری ایجاد می شود و اپیتلیوم کمتری وجود دارد.

اپیتلیوم یک بافت نازک روی لایه بیرونی سطح راه هوایی است که به عنوان اولین سد محافظ بین پاتوژن های استنشاقی و محیط داخلی ریه عمل می کند. کمبود این لایه به این معنی است که سطح کمتری برای تبادل هوا وجود دارد.

ترکیب علائم آنفولانزا و آسم بسیار مشکل ساز است، زیرا ویروس آنفلوانزا مستقیماً سلول های پوششی مجاری هوایی را هدف قرار می دهد. همچنین عفونت آنفولانزا منجر به ترشح بیشتر مخاط می شود که می تواند مجاری هوایی فرد مبتلا به آسم را مسدود کند.

این علائم می توانند منجر به افزایش خطر بیماری شوند و ریه ها را در معرض آسیب شدید (حتی طولانی مدت) قرار دهند.

راه های هوایی و آسم

تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که افراد سالم برای محافظت در برابر صدمات ویروس آنفولانزا، در اپیتلیوم راه های هوایی خود مکانیسم خاصی دارند. اما در کسانی که آسم دارند، این مکانیسم محافظتی در برابر عفونت ضعیف تر عمل می کند، بنابراین ویروس آنفلوانزا می تواند آسیب بیشتری به سطح پوششی راه های هوایی آن ها وارد کند.

به دلایلی که توضیح داده شد، استفاده از واکسن آنفولانزا در کسانی که دچار آسم هستند، نیازمند رعایت اقدامات احتیاطی است، زیرا می تواند باعث تشدید علائم آسم تا مرز خطر شود. حتماً واکسیناسیون آنفولانزا را انجام داده و بهداشت شخصی را رعایت کنید و از انجام اقدامات محافظتی مانند استفاده از ماسک در برابر افرادی که سرفه و عطسه می کنن و شستن مرتب دست ها غافل نشوید. همچنین به یاد داشته باشید که هر سال واکسیناسیون آنفولانزای خود را تکرار کنید زیرا تاثیر واکسن به مرور زمان کاهش می یابد و محتویات واکسن های جدید می تواند هر سال تغییر کند تا ویروس های جدید را هم شناسایی کند.

در پایان لازم به ذکر است که اگر به آسم دارید و به آنفلوآنزا مبتلا شدید، دچار اضطراب نشوید ، فقط حتماً پزشک خود را برای بررسی علائم و دریافت داروهای مناسب ملاقات کنید.


منبع: sciencealert

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.