سلامت زنان
روش های طبیعی که می توانند بی نظمی قاعدگی را درمان کنند

نظم در چرخه قاعدگی یکی از نشانه های سلامتی در زنان است. به همین دلیل تصمیم داریم شما را با روش های که می تواند به منظم شدن قاعدگی کمک نماید آشنا سازیم.

بانوان معمولا به دلایل مختلفی بی نظمی قاعدگی را تجربه می کنند. بی نظمی در چرخه قاعدگی می تواند باعث بروز برخی عوارض مانند افزایش تحریک پذیری، ورم بدن و کاهش تمرکز در آنان شود. درمان این بی نظمی همیشه سخت و پیجیده نیست و شما می توانید با انجام برخی روش های ساده این مشکل را برطرف سازید.

در ادامه می خواهیم ۱۰ روش ساده و طبیعی برای درمان این مشکل را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

۱- تمرینات یوگا انجام دهید

تمرینات یوگا در تنظیم هورمون های که مسئول تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری هستند موثر است، زیرا یوگا استرس را کاهش می دهد از طرفی کاهش استرس می تواند به تنظیم شدن این چرخه کمک نماید. همچنین انجام فعالیت های یوگا به تسکین درد قاعدگی و علائم مرتبط با کمک می کند.

بنابراین توصیه می شود روزانه مراقبه و یوگا را انجام دهید تا به آرامش و کاهش استرس دستیابید و عملکرد هورمون ها را بهبود ببخشید.

۲- وزن متعادل خود را حفظ کنید

تغییرات در وزن می تواند روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد. اختلال در وزن شامل افزایش و کاهش شدید وزن است که می توانند سبب بروز مشکلات هورمونی شوند. افزایش وزن و چاقی علاوه بر به هم زدن این چرخه باعث افزایش درد قاعدگی نیز می گردد.

۳- رژیم غذایی سالم داشته باشید

عدم وجود مواد مغذی و ویتامین ها در بدن می توانند از دلایل اصلی به هم ریختگی عادات ماهیانه باشند. رژیم های غذایی سخت محرومیت های غذایی، روی قاعدگی تأثیر می گذارد و آن را به تاخیر می اندازد.

برای به دست آوردن تمام مواد مهم می بایست رژیم غذایی متنوعی را دنبال کنید و از تمامی مواد غذایی استفاده کنید.

۴- ورزش کنید

ورزش مزایایی زیادی برای سلامتی به همراه دارد و می تواند به تنظیم هورمون ها کمک نماید. انجام فعالیت های ورزشی همچنین به حفظ وزن و جلوگیری از بیماری های مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک که باعث قاعدگی نامنظم می شوند، کمک می کند.

توصیه می شود حداقل پیاده روی روزانه در برنامه خود قرار دهید.

روش های طبیعی که می توانند بی نظمی قاعدگی را درمان کنند

۵- زنجبیل بخورید

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش علائم و درد در دوران قاعدگی شناخته می شود. این ماده غذایی با ارزش همچنین می توند به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز کمک کند و چرخه عادات ماهیانه را منظم نماید. به همین دلیل توصیه می شود حداقل هفت روز قبل از شروع قاعدگی خود چای زنجبیل بنوشید.

۶- از دارچین استفاده کنید

دارچین در درمان بسیاری از مشکلات در زنان موثر است و می تواند مشکلات قاعدگی را برطرف سازد. این ماده غذایی خوش عطر و طعم به شما کمک می کند تا علائم درد در دوران قاعدگی را کاهش دهید و تاخیر در شروع آن را درمان کنید.

توصیه می شود روزانه مقداری دارچین را به صورت دمنوش مصرف کنید و یا اینکه مقدار دارچین را به نوشیدنی های خو اضافه نماید.

۷- آناناس بخورید

آناناس حاوی برملین این آنزیم می تواند به منظم شدن قاعدگی کمک نماید. آناناس همچنین دارای خاصیت ضد التهابی می باشد که می تواند به کاهش درد نیز کمک کند.

اگر تاخیر در دوران قاعدگی را تجربه می کند توصیه می شود روزانه آناناس بخورید.

۸- ویتامین D دریافت کنید

کمبود ویتامین D در بدن می تواند باعث بهم ریختگی قاعدگی شود. برای دریافت مقادیر کافی از این ویتامین توصیه می شود روزانه ۱۰ دقیقه در مقابل نور خورشید بایستید، غلات کامل مصرف کنید و در صورت نیاز با مشورت پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

۹- ویتامین های گروه B را فراموش نکنید

هرچقدر سطح ویتامین های بدن بالاتر باشد احتمال اختلال در هرمون ها کمتر است. ویتامین های گروه ب جز ویتامین های ضروری برای سلامت زنان است و می تواند روند تخمک گذاری و نظم قاعدگی را بهبود بخشد.

این گروه از ویتامین ها همچنین به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی نیز کمک می کند.

۱۰- سرکه سیب بخورید

خرودن سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه مقداری سرکه سیب به همراه آب می تواند به منظم شدن قاعدگی کمک کند.

داغ ترین مطالب