سلامت زنان
خستگی در دوران بارداری چیست؟ از تشخیص تا درمان

علت های خستگی در دوران بارداری و روش های تشخیص و درمان آن را می توانید در این مقاله بیاموزید.

خستگی در دوران بارداری موضوعی طبیعی است، زیرا بدن در این دوران با تغییرات هورمونی و فیزیکی خاصی روبرو می باشد. تحربه خستگی در افراد مختلف متفاوت است اما بیشتر خانم ها در طول بارداری احساس خستگی در حد معمول را تجربه می کنند. خستگی در دوران بارداری در سه ماهه اول بیشتر دیده می شود و این مشکل ممکن است پس از پایان این دوران به اتمام برسد.

در ادامه می خواهیم خستگی در سه ماهه مختلف بارداری را مورد بررسی قرار دهیم، علل آن ها را بیان کنیم و روش های درمانی آن را نیز با شما در میان بگذاریم. با گومگ همراه باشید.

خستگی در دوران بارداری: سه ماهه اول

علت خستگی در دوران اولیه بارداری غالبا به دلیل تغییرات هورمونی است. بدن شما برای انتقال مواد مغذی به جنین در حال رشد، خون بیشتری تولید می کند. سطح قند خون و فشار خون شما کاهش می یابد و هورمون ها به ویژه افزایش سطح پورژسترون در این دوران باعث خوابالودگی در شما می شود. علاوه بر این تغییرات بدنی، تغییرات عاطفی نیز می توانند در کاهش انرژی شما نقش داشته باشند.

عدم برنامه ریزی در مورد بارداری، اضطراب مادر بودن، نگرانی در مورد سلامتی کودک و احساس متضاد در مورد بارداری می توانند باعث تجربه خستگی در شما شوند. فراموش نکنید که احساس خستگی در دوران بارداری امری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

خستگی در دوران بارداری: سه ماهه دوم

در طول سه ماهه دوم احتمال اینکه سطح انرژی شما افزایش یابد بسیار زیاد است. در این دوران به دلیل تنظیم هورمون های بارداری و کاهش استرس، سطح انرژی شما دوباره افزایش می یابد. برای جلوگیری از حالت خستگی در این مرحله از بارداری بهتر است که به زبان بدن خود گوش فرا دهید و در صورت نیاز استراحت کنید.

خستگی در دوران بارداری: سه ماهه سوم

در اواخر بارداری به احتمال زیاد دوباره احساس خستگی خواهید کرد. در این مرحله، شما لازم است وزن اضافی کودک خود را تحمل کنید. شاید در خوابیدن نیز دچار مشکل شوید. تکرر ادرار از جمله اختلالاتی است که می توانند مانع خواب راحت شما شوند.

خستگی در دوران بارداری چیست؟ از تشخیص تا درمان

مقابله با خستگی در دوران بارداری

  • با یک ماما ملاقات کنید: ماما می تواند زمان رسمی تولد نوزاد را به شما اعلام کند. این موضوع باعث کاهش استرس در شما گشته و احساس آرامش را به شما باز می گرداند.
  • استراحت کنید: در صورت نیاز به استراحت، به رختخواب بروید و سعی کنید که بخوابید. از خوردن مایعات قبل از خواب اجتناب نمایید و در صورت نیاز، شب ها استحمام کنید.
  • رژیم غذای متعادل بگیرید: خوردن وعده های غذایی مغذی به افزایش سطح انرژی شما کمک فراوانی خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی آهن، پروتئین و کالری دریافت می کنید. عدم دریافت مواد مغذی مناسب می تواند خستگی شما را بدتر کند.
  • ورزش کنید: شاید به دلیل کاهش سطح انرژی، توان کافی برای انجام فعالیت را نداشته باشید. اما فراموش نکنید که فعالیت های متوسط مانند پیاده روی ۳۰ دقیقه ای می تواند احساس انرژی بیشتری به شما ببخشد. ورزش در دوران بارداری مفید است و اکثر پزشکان آن را توصیه می کنند.
  • مصرف کافئین را کم کنید: نوشیدن یک فنجان قهوه در دوران بارداری بی خطر است، اما توصیه می شود برای جلوگیری از خطر سقط جنین و کاهش سطح انرژی، مصرف چای (حتی چای سبز)، قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات را کاهش دهید.
  • مکمل مصرف کنید: مصرف برخی از مکمل ها مانند فولیک اسید، ویتامین دی و مولتی ویتامین در دوران بارداری توصیه می شود. این مواد مغذی برای رشد مغذی کودک ضروری می باشند، اما فراموش نکنید قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن در دوران بارداری، شما را در معرض افزایش خطر سقط جنین، حاملگی خارج از رحم و زایمان زودرس قرار می دهد. همچنین دود سیگار می تواند رشد کودک را مختل کرده و منجر به وزن کم نوزاد در هنگام تولد شود. علاوه بر این ها، نیکوتین و سموم دیگر موجود در سیگار می توانند باعث ایجاد خستگی در شما شوند.
  • از ماساژ استفاده کنید: استفاده از ماساژ می تواند آرامش را به شما بازگردانده، سردردهای حاملگی و کمردرد را بهبود بخشد.
  • رشد کودک خود را تحت نظر بگیرید: بررسی رشد کودک می تواند باعث کاهش استرس در شما شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که رشد کودک خود را بررسی نمایید.
  • آب بنوشید: در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و این کار را به ساعات پایانی روز موکول نکنید تا از تکرر ادرار در شب جلوگیری نمایید.

چه زمانی احساس خستگی را جدی بگیریم

اگرچه به طور کلی، خستگی موضوع نگران کننده ای نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشانه بیماری بوده و نیاز به توجه داشته باشد. در صورت عدم دریافت کافی آهن، در دوران بارداری ممکن است خطر کم خونی افزایش یابد. خستگی یکی از علائم کم خونی می باشد، پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید تا میزان آهن شما بررسی شود.

اگر احساس خستگی همراه با احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه را دارید، ممکن است دچار افسردگی قبل از تولد شده باشید. حدود ۱۴ تا ۲۳ درصد از زنان بارداری در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند. تغییرات هورمونی در بدن یکی از دلایل بروز این اختلال است. اگر احساس می کنید به پزشک نیاز دارید، حتما به آن ها مراجعه نمایید.


منبع: pampers

نظرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید