سلامت
علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی کدامند؟

علائم کمبود ویتامین دی بسیار خفیف هستند و تشخیص آن ها کمی دشوار است اما با کمی دقت و هوشیای می توان این نشانه ها را تشخیص داد و برای جبران اقدام کرد.

ویتامین دی (ویتامین D) یک ویتامین بسیار ضروری است که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد چندین سیستم در سراسر بدن دارد. به همین دلیل شناختن علائم کمبود ویتامین دی بسیار اهمیت دارد.

بر خلاف بسیاری از ویتامین ها، ویتامین D در واقع همانند یک هورمون عمل می کند و در تک تک سلول های بدن شما یک گیرنده دارد. وقتی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن شما این ویتامین را از کلسترول تهیه می کند.

همچنین ویتامین دی علاوه بر نور خورشید در برخی مواد غذایی مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی غنی شده یافت می شود، هرچند تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی بسیار دشوار است و نور خورشید باید بخش زیادی از آن را تامین کند.

میزان مصرف روزانه توصیه شده حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ IU است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که شما باید حتی بیشتر از این مقدار را دریافت کنید.

جالب است بدانید که کمبود ویتامین دی بسیار رایج است و برآورد شده است که حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین دی می باشند.

 

حتما بخوانید:

 

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ انجام شده، ۴۱٫۶٪ بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا دچار کمبود ویتامین دی هستند. این رقم در اسپانیایی ها ۶۹٫۲٪ و در آفریقایی-آمریکایی ها ۸۲٫۱٪ می باشد.

مواردی که در ادامه آمده است از شایعترین عوامل کمبود ویتامین دی می باشند:

  • داشتن پوست تیره
  • سالمند بودن
  • داشتن اضافه وزن و چاقی
  • نخوردن ماهی و شیر به اندازه کافی
  • زندگی در کشورهای دور از خط استوا که در آن ها نور خورشید بسیار نایاب است
  • استفاده از کرم ضد آفتاب در هر بار که از خانه بیرون می روید
  • در خانه ماندن های طولانی

 

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند احتمال کمبود ویتامین دی در آن ها کم است، زیرا پوست آنها به علت وجود نور خورشید، به اندازه کافی ویتامین D برای تامین نیاز بدن را فراهم می کند.

اکثر مردم نمی دانند که دچار کمبود شده اند، چرا که علائم کمبود ویتامین دی معمولا خفیف هستند و ممکن است آنها را به راحتی تشخیص ندهید.

در این مطلب ۸ علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی را به شما معرفی می کنیم. با گومگ همراه باشید.

 

علائم کمبود ویتامین دی

۱- بیماری و عفونت های متعدد

یکی از مهمترین نقش های ویتامین D، حفظ سیستم ایمنی بدن شماست تا بتوانید با ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند، مبارزه کنید. در واقع این ویتامین به طور مستقیم با سلول هایی که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تعامل دارد.

اگر به طور مرتب دچار بیماری، به خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا می شوید، ممکن است دچار کمبود ویتامین دی شده باشید.

در چندین تحقیق علمی ارتباط بین کمبود ویتامین دی و بیماری های عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و سینه پهلو را نشان داده اند.

برخی از تحقیقات ثابت کردند که مصرف مکمل های ویتامین دی در دوزهای روزانه تا ۴۰۰۰ IU در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های عفونت دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه، افرادی که به شدت در معرض کمبود ویتامین دی بودند پس از مصرف مکمل با دوز بالا در طول یک سال نشانه های بهبودی از خود نشان دادند.

 

۲- خستگی

احساس خستگی می تواند دلایل متعددی داشته باشید و کمبود ویتامین دی ممکن است تنها یکی از آنها باشد. متأسفانه در بیشتر مواقع خستگی به عنوان یک علت بالقوه کمبود ویتامین D نادیده گرفته می شود.

مطالعات زیادی ارتباط بین خستگی و کمبود این ویتامین را ثابت کرده اند. به عنوان مثال در یک مطالعه وسیع در رابطه با ارتباط بین ویتامین دی و خستگی در زنان جوان انجام شد، نشان داد که زنان دارای سطح ویتامین پایین تر، بیشتر از زنان دیگر دچار خستگی می شوند.

در یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته بر روی پرستاران زن، ارتباط بین کمبود ویتامین دی و خستگی ثابت شد. پرستاران به دلیل آن که کمتر در معرض نور خورشید هستند، احتمال کمبود این ویتامین در آن ها بیشتر است.

علاوه بر این محققان دریافتند که حدود ۸۹ درصد از پرستاران کمبود ویتامین دی دارند.

 

۳- استخوان و کمر درد

ویتامین دی در حفظ سلامت استخوان ها از طریق تعدادی از مکانیسم ها دخیل است. به عنوان مثال این ویتامین، جذب کلسیم را افزایش می دهد. درد استخوانی و کمر درد ممکن است نشانه ای از ناکافی بودن ویتامین D در خون باشند.

مطالعات زیادی ارتباط بین کمبود ویتامین دی و کمردردهای مزمن را اثبات کرده اند.

یک تحقیق در مورد رابطه بین ویتامین D و کمر درد بر روی بیش از ۹۰۰۰ زن مسن انجام شد. محققان دریافتند افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، احتمال ابتلا به کمر درد در آن ها بسیار بیشتر از افراد دیگر است.

در یک مطالعه دیگر نشان داده شد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی تقریبا دو برابر بیشتر از افراد دیگر، درد را در پا ها، دنده ها و مفاصلشان احساس می کنند.

 

۴- افسردگی

خلق افسرده نیز ممکن است یکی از علائم کمبود ویتامین دی باشد. در مطالعه ای، محققان کمبود ویتامین D را به افسردگی مرتبط دانستند. این نشانه بیشتر در افراد مسن به وجود می آید.

در یک بررسی دقیق، حدود ۶۵ درصد از تحقیقات صورت گرفته، ارتباط بین سطح پایین ویتامین دی در خون با افسردگی را تایید می کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین D به افرادی که دچار کمبود هستند، به بهبود افسردگی کمک می کند. به عنوان مثال افسردگی فصلی که در ماه های سرد سال رخ می دهد.

 

۵- بهبود زخم

کاهش چشمگیر سرعت بهبودی زخم پس از عمل جراحی یا آسیب دیدگی ممکن است نیکی از علائم کمبود ویتامین دی باشد.

نتایج حاصل از یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که ویتامین دی باعث افزایش تولید ترکیباتی می شود که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از روند بهبود زخم حیاتی هستند.

همچنین برخی تحقیقات نشان می دهند که ویتامین D در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت بسیار اهمیت دارد.

در بررسی که بر روی بیماران مبتلا به پای دیابتی انجام گرفت، افرادی که دچار کمبود ویتامین دی شدید بودند احتمال دارد علائم التهابی و درمان طولانی تری را تجربه کردند.

متاسفانه تا کنون تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات مکمل های ویتامین D در بهبود زخم افرادی که دچار کمبود هستند، انجام شده است.

 

۶- پوکی استخوان

ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. بسیاری از زنان مسن که دچار پوکی استخوان هستند، نیاز دارند که کلسیم بیشتری مصرف کنند. اما ممکن است در کمبود ویتامین دی داشته باشند و در واقع مشکل اصلی در جذب کلسیم باشد.

کاهش تراکم بافت استخوان نشان دهنده کاهش کلسیم و دیگر مواد معدنی استخوان ها است. پوکی استخوان در افراد مسن، به ویژه زنان خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

محققان در تحقیقات گسترده ای که بر روی بیش از ۱۱۰۰ زن میان سال بعد از یائسگی مشاهده کردند که ارتباط قوی بین کمبود ویتامین دی و تراکم مواد معدنی استخوان وجود دارد.

البته در مطالعه ای دیگر شده نشان داد که زنان دچار کمبود ویتامین D با مصرف مکمل های با دوز بالا حتی اگر میزان ویتامین D خون آنها بهبود یابد، ممکن است پوکی استخوان آن ها درمان نشود.

صرف نظر از این یافته ها، مصرف کافی ویتامین D و حفظ سطح آن در حد نرمال، یک پیشگیری خوب برای محافظت در برابر پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی آن ها می باشد.

 

۷- ریزش مو

ریزش مو اغلب به استرس وابسته است، که می تواند نشان از ارتباط کمبود ویتامین دی با آن باشد. هنگامی که ریزش مو شدید رخ می دهد ممکن است دلیل آن یک بیماری یا کمبود مواد مغذی بدن باشد.

ریزش مو در زنان با سطح ویتامین دی ارتباط دارد، گرچه تحقیقات بسیار کمی در این مورد انجام شده است.
طاسی منطقه ای یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش موی سر و سایر قسمت های بدن به صورت نقطه ای می شود. این بیماری با راشیتیسم که یک بیماری در در کودکان به علت کمبود ویتامین دی رخ می دهد، در ارتباط است.

طاسی منطقه ای با کمبود ویتامین دی مرتبط است و کم بودن سطح این ویتامین می تواند طاسی را گسترده تر کند.

 

۸- درد عضلانی

تشخیص علل درد عضلانی در بیشتر مواقع دشوار است. تعدادی شواهد وجود دارد که کمبود ویتامین دی ممکن است علت بالقوه درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد.

در یک تحقیق انجام شده نشان داده شد که ۷۱٪ افراد مبتلا به درد عضلانی دچار کمبود ویتامین D هستند.

گیرنده های ویتامین D در سلول های عصبی به نام گیرنده درد وجود دارند که مسئول انتقال احساس درد هستند. یک تحقیق بر روی موش ها نشان داد که کمبود این ویتامین منجر به احساس درد در عضلات می شود.

برخی مطالعات نیز نشان داده اند که استفاده از دوز بالای ویتامین D میتواند انواع مختلف درد را در افرادی که دچار کمبود هستند، کاهش دهد.

 

 

درمان کمبود ویتامین دی آسان است

کمبود ویتامین دی به طور باورنکردنی شایع است و اکثر مردم از آن آگاه نیستند.

دلیلش هم این است که علائم کمبود ویتامین دی اغلب خفیف هستند، بدين معنی که دشوار است بدانيم این علائم ناشی از کمبود ویتامین است یا دلایل دیگری دارند.

اگر فکر می کنید ممکن است کمبود داشته باشید، بسیار مهم است که با پزشک خود صحبت کنید و سطح آن را اندازه گیری کنید.

خوشبختانه درمان کمبود ویتامین D معمولا آسان است. شما می توانید استفاده از نور خورشید را افزایش دهید، غذاهای غنی از ویتامین D بخورید و یا از مکمل ها استفاده کنید.

داغ ترین مطالب