سلامت
کاهش قند خون با روش های ساده و طبیعی

برای افراد دیابتی کاهش قند خون بسیار حیاتی است. قند خون بالا زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند قند موجود در خون را به داخل سلول ها انتقال دهد.

کاهش قند خون برای افراد دیابتی بسیار مهم و حیاتی می باشد. قند خون بالا زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند قند موجود در خون را به داخل سلول ها انتقال دهد. در صورت عدم کنترل، این اختلال می تواند باعث بروز دیابت در فرد شود. در ادامه می خواهیم ۹ راه آسان برای کنترل دیابت را معرفی کنیم که با استفاده از آن ها می توانید سطح قند خون را به طور طبیعی کاهش دهید.

۱- برای کاهش قند خون به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم می تواند به شما در کاهش وزن و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. افزایش حساسیت به انسولین به این معناست که سلول های شما قادر به استفاده و جذب قند موجود در جریان خون هستند. ورزش همچنین به عضلات شما کمک می کند تا از قند خون برای افزایش انرژی و انقباضات ماهیچه ای استفاده نمایید.

اگر در کنترل قند خون مشکلی دارید، انجام فعالیت های بدنی را اولین الویت در زندگی خود قرار دهید. بدنسازی، وزنه برداری، پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری و شنا می توانند نمونه هایی از فعالیت های بدنی مفید برای بیماران دیابتی باشند.

توصیه می کنیم برای ورزش از برنامه تمرینی های زیر استفاده نمایید:

۲- مصرف کربوهیدرات خود را کنترل کنید

بدن شما کربوهیدرات ها را تجزیه کرده و آن را به گلوکز و قند تبدیل می کند و در اختیار سلول های بدن می گذارد. هنگامی که بیش از حد کربوهیدرات می خورید یا زمانی که بدن شما در عملکرد انسولین مشکل دارد، سطح قند خون در بدن افزایش می یابد.

انجمن دیابت آمریکا به افراد دیابتی توصیه می کند که میزان کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کنند. برخی از مطالعات نشان می دهند که این روش ها همچنین می توانند به شما در برنامه ریزی مناسب برای وعده های غذایی کمک کنند. فراموش نکنید که توصیه متخصصان این است که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال کنید.

۳- مصرف فیبر خود را افزایش دهید

فیبر به هضم کربوهیدرات کمک می کند و می تواند به تدریج سطح قند خون شما را کاهش دهد. به طور کلی دو نوع فیبر وجود دارد، نامحلول و محلول. در حالی مصرف هر دو گروه مهم هستند، اما در نتایج مطالعات مشخص شده است که فیبرهای محلول باعث کاهش قند خون می شود.

علاوه بر این، یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به درمان دیابت نوع ۱ کمک کند. غذاهایی که میزان فیبر آن ها زیاد است شامل: سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل هستند.

مقدار توصیه شده روزانه فیبر برای خانم ها حدود ۲۵ گرم و برای آقایان ۳۸ گرم است.

۴- نوشیدن آب به کاهش قند خون کمک می کند

نوشیدن آب کافی ممکن است به شما در حفظ سطح قند خون کمک کند. علاوه بر این مصرف آب به میزان کافی از کم آبی بدن جلوگیری می کند و به کلیه های شما کمک می کند تا قند اضافی در خون را از طریق ادرار دفع کنید.

یک مطالعه نشان داد، افرادی که آب بیشتری می نوشند، کمتر در معرض ابتلا به قند خون بالا هستند.

۵- مصرف کالری خود را کنترل کنید

تنظیم کالری کمک می کند وزن خود را کنترل کنید و از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند. کنترل وزن سبب می شود که سطح قند خون شما ثابت باقی بماند و از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری می نماید.

نکات زیر می تواند به شما در حفظ کالری مصرفی کمک کند:

  • وزن خود را به صورت مرتب اندازه گیری کنید.
  • بشقاب کوچک تری را برای صرف غذا انتخاب کنید.
  • از خوردن غذا در رستوران ها خودداری کنید.
  • برچسب های مواد غذایی را بخوانید.
  • آهسته بخورید.

۶- شاخص مصرف کلسترول را کاهش دهید

مصرف کلسترول می تواند با افزایش قند خون ارتباط داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای با شاخص کلسترول پایین باعث کاهش قند خون در دراز مدت می شود

غذاهای دریایی، جو دوسر، جو، لوبیا، عدس، حبوبات، سیب زمینی شیرین، ذرت، بیشتر میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای هستند انتخاب های مناسبی برای بیماران دیابتی می باشند.

۷- برای کاهش قند خون استرس خود را کاهش دهید

استرس می تواند باعث افزایش قند خون در شما شود. یک مطالعه نشان داده است که ورزش، آرامش و مراقبه باعث کاهش استرس و کاهش قند خون برای دانش آموزان می شود. تمرینات و روش های آرامش بخش مانند یوگا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نیز می توانند مشکلات ترشح انسولین را در دیابت مزمن اصلاح کنند.

۸- به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی ا برای سلامتی لازم و ضروری است. خواب ناکناسب و عدم استراحت نیز بر میزان قند خون و حساسیت به انسولین تأثیر می گذارد. کم خوابی می تواند اشتها را افزایش داده و باعث افزایش وزن شود و این موضوع می تواند در افزایش ابتلا به دیابت موثر باشد.

علاوه بر این، خواب خوب باید علاوه بر کمیت از نظر کیفیت نیز مناسب باشد. خوب خوابیدن را تمرین کنید.

۹- غذاهای غنی از کروم و منیزیم بخورید

کمبود کروم و منیزیم می تواند باعث بروز دیابت در افراد گردد. کروم در سوخت و ساز بدن و چربی دخیل است. همچنین به کنترل قند خون کمک می کند و کمبود کروم در بدن می تواند در دراز مدت باعث افزایش قند خون می شود.

غذاهای سرشار از کروم شامل زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، قهوه، آجیل، لوبیای سبز، کلم بروکلی و گوشت است.

همچنین کمبود منیزیم نیز با خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است. غذاهای سرشار از منیزیم شامل سبزیجات سبز برگ، غلات کامل، ماهی، شکلات تلخ، موز، آووکادو و لوبیا است.

منبع: Healthline

داغ ترین مطالب