آیا شیر می تواند ریفلاکس معده را درمان کند؟

آیا شیر می تواند ریفلاکس معده را درمان کند؟

سوزش سردل یا ریفلاکس معده یکی از شایع ترین مشکلات معده می باشد و هر فردی در طول زندگی خود چندین بار این مشکل ناخوشایند را تجربه کرده است. ریفلاکس معده زمانی پیش می آید که محتویات معده شما به سمت مری باز می گردد و از آنجا که مواد غذایی درون معده با اسید معده مخلوط شده اند، ورود این اسید به مری شما می تواند احساس سوزش در سینه  را به همراه داشته باشد. 

برخی افراد معتقدند که شیر گاو می تواند اثر منفی اسید معده را از بین ببرد. اما عده ای این نظر را رد می کنند و بر این باور هستند که شیر نه تنها کمک موثری به تسکین درد در افراد نمی کند بلکه می تواند شرایط را بدتر کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی صحت این ماجرا بپردازیم.

آیا نوشیدن شیر مفید است؟

شواهد موجود نشان میدهند که مقدار کلسیم و پروتئین شیر می تواند به تسکین سوزش معده کمک کند.

مزایای کلسیم چیست؟

کربنات کلسیم به دلیل خاصیت خنثی کنندگی اسید معده، اغلب اوقات به عنوان مکمل کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد و آن را به عنوان یک آنتی اسید می شناسند.

یک فنجان شیر گاو (۲۴۵ میلی لیتر)، حاوی ۲۱ گرم کلسیم می باشد که ۲۳ درصد از نیاز روزانه افراد به کلسیم را تامین می کند. با توجه به این موضوع برخی ادعا دارند که شیر می تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سوزش معده باشد.

در واقع مطالعه بر روی ۱۱۶۹۰ مرد مشخص کرده است که مصرف زیاد کلسیم در رژیم غذایی آنها سبب کاهش خطر ریفلاکس در میان آنها شده است.

کلسیم همچنین به عنوان یک ماده معدنی مهم برای تقویت ماهیچه ها شناخته می شود و با توجه به اینکه ریفلاکس معده به دلیل ضعیف بودن ماهیچه انتهایی معده رخ می دهد، مصرف کلسیم می تواند به تقویت ماهیچه مربوطه کمک کند و این موضوع منجر به جلوگیری از بازگشت محتویات معده به مری می شود.

یک مطالعه بر روی ۱۸ نفر که مبتلا به ریفلاکس معده بودند نشان داد که مصرف کربنات کلسیم باعث کاهش ۵۰ درصدی علائم این مشکل می شود.

مزایای پروتئین چیست؟

شیر منبعی غنی از پروتئین می باشد. هر فنجان شیر حدود ۸ گرم پروتئین دارد. نتایج آزمایش بر روی ۲۱۷ فرد مبتلا به سوزش معده مشخص کرده است افرادی که پروتئین بیشتری مصرف کرده اند کمتر دچار علائم ریفلاکس معده شده اند. محققان معتقدند که پروتئین می تواند در معالجه  سوزش سر معده به افراد بیمار کمک کند زیرا سبب ترشح گاسترین می شود. گاسترین هرمونی است که باعث افزایش انقباض معده می شود. از این رو هضم مواد غذایی سرعت بیشتری پیدا می کند. این موضوع باعث می شود مواد غذایی کمتری  برای حرکت به سمت مری وجود داشته باشد.

خبر بد این است که گاسترین در ترشح اسید معده نقش موثری دارد و این امر می تواند منجر به افزایش احساس سوزش معده نیز گردد. بنابراین نمی توان به طور قطعی بیان کرد که پروتئین موجود در شیر می تواند به بهبود علائم ریفلاکس معده کمک کند زیرا در مواردی هم این علائم را تشدید می کند.

آیا شیر برای سوزش معده مضر است؟

 یک فنجان متوسط شیر پرچرب حاوی ۸ گرم چربی می باشد و بررسی ها نشان می دهند که غذاهای چرب محرک ریفلاکس معده می باشند. غذاهای چرب می توانند باعث شل شدن ماهیچه دهانه معده شوند. از این رو محتویات معده به راحتی به سمت مری حرکت می کنند و فرد احساس سوزش در قفسه سینه می کند.

از سوی دیگر چربی ها دیرتر از پروتئین ها و کربوهیدرات ها هضم می شوند و این امر هضم غذا در معده را به تاخیر می اندازد. این به این معناست که معده محتویات خود را با سرعت کمتری تخلیه می کند و این موضوع برای افراد مبتلا به ریفلاکس معده اصلا مناسب نیست زیرا باعث افزایش سوزش معده در آنها می شود.

در نتیجه اگر برای تسکین علائم سوزش معده قصد مصرف شیر را دارید توجه داشته باشید که حتما از شیر کم چرب استفاده نمایید و سراغ شیر هایی بروید که چربی در آنها صفر درصد می باشد.

روش های جایگزین برای تسکین علائم ریفلاکس معده کدامند؟

برای بهبود علائم سوزش معده بهتر است به جای شیر گاو از شیر بادام یا شیر بز استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که شواهد علمی کافی برای تایید تاثیر مثبت این مواد غذایی وجود ندارد.

از طرفی شیر بز هضم راحت تر و بهتری نسبت به شیر گاو دارد و بررسی ها نشان داده است که شیر بز خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیت دارد که می تواند به سلامتی افراد کمک کند. اما از طرفی مقدار چربی این شیر کمی زیاد است و این موضوع می تواند علائم بیماری را تشدید کند.

شیر بادام نیز خاصیت قلیایی دارد و می تواند اسید معده را کاهش دهد و تحقیقات ثابت کرده است که شیر بادام در خنثی کردن اثر اسید معده نقش خوبی ایفا می کند اما برای تایید این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتر می باشد.

به طور کلی اگر چه این دو گزینه بهتر از شیر گاو هضم می شوند اما به دلیل کافی نبودن شواهد و تحقیقات علمی بهتر است آنها را امتحان کنید و در صورتی که علائم در شما تشدید پیدا کرد مصرف آنها را قطع نمایید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.