۵ خوراکی که باعث افزایش اضطراب شما می شوند

۵ خوراکی که باعث افزایش اضطراب شما می شوند

تقریباً ۴۰ میلیون آمریکایی از اختلال اضطراب رنج می برند و تقریباً همه ما اضطراب را به عنوان یک واکنش طبیعی به موقعیت های خاص احساس کرده ایم.

اگر با استرس یا اضطراب مزمن زندگی می کنید، احتمالا انواع روش های مقابله با آن مانند مدیتیشن، ورزش و داروهای مختلف را امتحان کرده باشید و زمان بسیاری را در روز به مدیریت این اختلال اختصاص دهید. اما آیا می دانید که اضطراب می تواند توسط خوراکی های خاصی که مصرف می کنید نیز ایجاد شود؟

این به معنای آن نیست که این روش ها و رویکردها برای مقابله با اضطراب لازم نیستند، در واقع بیشتر این روش ها به زندگی سالم تری ختم می شوند و برای شما مفیدند. اما در صورتی که با انجام این کارها، اضطراب هنوز بر روی زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به این صفحه نگاهی کنید.

در ادامه پنج ماده غذیی را به شما معرفی می کنیم که باعث افزایش اضطراب می شوند و سعی می کنیم برای هریک از آن ها جایگزین هایی پیشنهاد دهیم. با گومگ همراه باشید.

۱. الکل

نوشیدن الکل می تواند باعث افزایش اضطراب و استرس در شما شود. حتی زمانی که اثرات آن از بین بروند، باز هم اضطراب ممکن است باقی بماند.

پیشنهاد جایگزین الکل: هیچ جایگزینی واقعی برای الکل وجود ندارد. اما می توانید از ماءالشعیر بدون الکل استفاده کنید. همچنین نوشیدنی هایی مانند آب گازدار و نوشابه نیز می توانند جایگزین های خوبی برای الکل باشند.

۲. کافئین

تقریبا تمام نوشیدنی ها، غیر از آب، در لیست سیاه دانشمندان قرار گرفته اند و اکنون نوبت به قهوه رسیده است!

براساس آمار انجمن ملی قهوه آمریکا، ۶۲ درصد از آمریکایی ها به صورت روزانه قهوه می نوشند و متوسط ​​میزان مصرف روزانه آن ها کمی بیش از ۳ فنجان است. اما این عادت صبحگاهی مورد علاقه ما در واقع ممکن است بیشتر از اینکه سودمند باشد، ضرر داشته باشد.

مقادیر زیاد کافئین نه تنها می تواند اضطراب و عصبی بودن را افزایش دهد، بلکه باعث کاهش تولید سروتونین شیمیایی خوب در بدن و ایجاد روحیه افسرده می شود.

البته معمولا مصرف کافئین در مقادیر کم ایمن است. اما دوزهای زیاد آن می تواند اثرات ناخوشایندی مانند اضطراب و عصبی بودن ایجاد کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که چندین مکمل و داروی حاوی کافئین مانند جینسنگ و برخی داروهای سردرد وجود دارند که می توانند در ایجاد احساس اضطراب تاثیر بگذارند.

پیشنهاد جایگزین قهوه: چای ماتاکا جایگزینی عالی برای قهوه است. این چای حاوی ال-تیانین است که به دلیل اثرات آرامش بخش آن، بدون ایجاد خواب آلودگی شناخته شده است.

۳. غذاهای مانده، تخمیر شده و فرآوری شده

یک بشقاب گوشت و پنیر بسیار آرامش بخش به نظر می رسد، اما این فقط ظاهر ماجراست! در تئوری اینگونه است، اما طبق علم، خیر.

غذاهای کامل مانند گوشت گاو و شیر هنگام تهیه و تخمیر و کشت آن به بهترین وجه ممکن تهیه می شوند. اما در طی این فرایند، باکتری ها پروتئین های غذایی را به آمین های بیوژنیکی تجزیه می کنند که یکی از آن ها هیستامین است. هیستامین یک انتقال دهنده عصبی است که عمل هضم، تشرح هورمون ها و کارکرد قلب و عروقی و عصب را تشدید می کند. این تاثیرات در برخی افراد می تواند باعث اضطراب و بی خوابی شود.

پیشنهاد جایزگزین: برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی هیستامین، همیشه غذاهای تازه و کامل را انتخاب کنید. به “تاریخ تولید” گوشت و ماهی دقت کنید. هرچه فاصله آن تاریخ تا رسیدنش بر سر میز غذای شما کمتر باشد، بهتر است.

۴. قندهای پنهان

هیچ راهی برای رساندن مصرف شکر به صفر وجود ندارد، زیرا به طور طبیعی در بسیاری از خوراکی های مورد علاقه ما، مانند میوه ها وجود دارد.

اما متاسفانه قندهای پنهان شده در این مواد غذایی در ایجاد اضطراب نقش چشمگیری دارند.

قندهای پنهان باعث می شوند قند خون شما به سرعت بالا و پایین برود. البته همزمان با آن، انرژی شما نیز بالا و پایین می رود و در نهایت وقتی که قند خون شما به طور کامل کاهش یابد، میزان خستگی و اضطراب شما زیاد می شود.

بدن انسان در چنین مواقعی انسولین آزاد می کند تا به جذب گلوکز اضافی و تثبیت قند خون کمک کند، اما این فعالیت زیاد باعث می شود بدن بیش از حد کار کند تا به حالت عادی برگردد و باعث بالا رفتن و پایین قند خون می شود.

مصرف مقادیر زیاد قند فرآوری شده می تواند احساس نگرانی، تحریک پذیری و ناراحتی را به وجود آورد.

خوراکی هایی که در گروه قندهای پنهان قرار می گیرند و باید سعی کنید از آن ها اجتناب کنید و یا مصرفشان را به حداقل برسانید، همه شبیه به دسرها نیستند! چاشنی هایی مانند کچاپ، سس سالاد، پاستا و نان سفید همگی حاوی مقادیر زیادی قند پنهان هستند.

پیشنهاد جایگزین: خوشبختانه اگر از مصرف قند فرآوری شده خودداری کنید، همچنان می توانید طعم لدت بخش شیرینی را بچشید. بشقاب خود را با میوه و سبزیجات طبیعی شیرین مانند سیب زمینی شیرین پر کنید.

۵. خامه

اگر مصرف قهوه را قطع کنید، احتمالا مصرف خامه را نیز همزمان با آن قطع خواهید کرد این روزها بسیاری از افراد سعی در کنترل بر میزان لبنیات مصرفی خود دارند.

خامه ها سرشار از چربی های ترانس و کلسترول بد هستند و می توانند کلسترول خوب را کاهش دهند. مصرف این چربی ها باعث افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات مربوط به سلامت روان می شوند.

پیشنهاد جایگزین: اگر همچنان در حال مصرف خامه هستید، پیشنهاد می کنیم این کار را ادامه ندهید و غذاهای کامل را انتخاب کنید، زیرا آن ها همیشه انتخاب بهتری هستند. شیر بادام یا شیر سویا را نیز می توانید امتحان کنید.


منبع: Healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.