تفاوت ایدز و اچ آی وی چیست؟

تفاوت ایدز و اچ آی وی چیست؟

ایدز و اچ آی وی (HIV) به راحتی ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که تفاوت ایدز و اچ آی وی در چیست، این مطلب می تواند پاسخ مورد نظرتان را داشته باشد.

اچ آی وی یک ویروس است که می تواند منجر به ایجاد بیماری ایدز شود. مرحله ای از بیماری که شخص دچار ایدز می شود را «مرحله۳» می نامند.

تا چند سال پیش، اگر شخصی خبر ابتلا به اچ آی وی یا ایدز را می شنید، به معنای مرگ قطعی بود. اما امروزه به لطف پیشرفت های پزشکی و تحقیقات صورت گرفته، افراد مبتلا به این بیماری می توانند تا سال های طولانی زندگی کنند. فردی که به اچ آی وی مبتلا است می تواند با انجام درمان های منظم، بدون نگرانی تا آخر عمر زندگی کند.

 

اچ آی وی (HIV) یک ویروس است

اچ آی وی یا همان HIV یک ویروس است که می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. اصطلاح “اچ آی وی” به معنای ویروس نقص ایمنی بدن انسان است. نام ویروس، عملکرد آن را توصیف می کند. تنها انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن قادر به انجام فعالیت های طبیعی نخواهد بود.
سیستم ایمنی بدن ما می تواند بسیاری از ویروس ها را کاملا از بین ببرد، اما این موضوع در مورد HIV صادق نیست. با این وجود، داروهایی وجود دارند که می توانند اچ آی وی را تا حد زیادی با موفقیت کنترل کنند.

 

ایدز یک بیماری است

در حالی که HIV یک ویروس است که می تواند باعث عفونت شود، ایدز (که مخفف سندرم نقص ایمنی اکتسابی است) یک بیماری می باشد. در واقع اچ آی وی می تواند منجر به ایجاد ایدز شود.

ایدز یا مرحله۳ اچ آی وی، زمانی ایجاد می شود که اچ آی وی به سیستم ایمنی بدن آسیب جدی وارد می کند. ایدز یک بیماری پیچیده با علائم مختلف است که می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم اچ آی وی مرحله۳ عفونت هایی است که یک فرد ممکن است به علت داشتن سیستم ایمنی آسیب دیده به آن ها دچار شود و بدنش نمی تواند با آن ها مبارزه کند.

برخی از انواع سرطان ها در این دوران ممکن است فرد را مبتلا کنند.

انجام منظم درمان ایدز می تواند از اتفاق افتادن مرحله۳ جلوگیری کند.

 

اچ آی وی همیشه به مرحله۳ پیشرفت نمی کند

اچ آی وی یک ویروس است و بیماری که ایجاد می کند، ایدز نام دارد. اچ آی وی لزوما به مرحله۳ پیشرفت نمی کند. در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به ایدز سالها بدون ابتلا به بیماری ایدز زندگی میکنند. به لطف پیشرفت در درمان، فردی که به اچ آی وی مبتلا است می تواند یک زندگی عادی داشته و سال های طولانی به زندگی خود ادامه دهد.

در حالی که یک فرد می تواند دارای اچ آی وی باشد اما ایدز نداشته باشد، می تواند این ویروس را انتقال دهد و فردی دیگر را مبتلا کند. از آنجا که درمان کاملی برای از بین بردن ویروس وجود ندارد، HIV هرگز از بین نمی رود، حتی اگر فرد را به ایدز مبتلا نکند.

 

اچ آی وی می تواند منتقل شود

ویروس HIV می تواند بین افراد مختلف مانند بسیاری از ویروس ها انتقال پیدا کند. از سوی دیگر بیماری ایدز، وضعیتی است که فرد پس از دریافت اچ آی وی به آن مبتلا می شود.

این ویروس از طریق مایعات بدن از فردی به فرد دیگر نتقل می شود. به طور معمول، HIV از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا استفاده از سوزن های مشترک انتقال می یابد. با اینکه احتمالش کم است اما مادر می تواند ویروس را در دوران بارداری به فرزند خود منتقل کند.

 

اچ آی وی همیشه با علائم همراه نیست

HIV معمولا در حدود دو تا چهار هفته بعد از انتقال، علائم آنفولانزا را ایجاد می کند. این دوره کوتاه مدت عفونت حاد است. سیستم ایمنی این عفونت را تحت کنترل قرار می دهد و منجر به یک دوره نهفتگی می شود.

سیستم ایمنی بدن نمی تواند اچ آی وی را به طور کامل از بین ببرد، اما می تواند آن را برای مدت طولانی کنترل کند. در طول این دوره نهفتگی، که می تواند برای سال ها ادامه یابد، فرد مبتلا به HIV ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در صورتی که فرد تحت درمان اچ آی وی قرار نگیرد ممکن است مبتلا به ایدز شود و در نتیجه بسیاری از علائم مربوط به این بیماری را تجربه خواهد کرد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.