بیوتین چیست؟ آیا برای درمان ریزش مو مناسب است؟

بیوتین چیست؟ آیا برای درمان ریزش مو مناسب است؟

این روزها نام بیوتین برای درمان ریزش مو بر سر زبان ها افتاده است. اما آیا می دانید بیوتین چیست؟ در این مطلب به توضیح کامل این ویتامین می پردازیم و در مورد فواید آن برای رشد و ریزش مو با شما نکاتی را در میان خواهیم گذاشت.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که از خانواده ویتامین B می باشد. همچنین گاهی به نام ویتامین H هم شناخته می شود. بدن انسان به کمک این ویتامین برخی از مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند و نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن دارد.

اگر بدن شما دچار کمبود بیوتین شود ممکن است باعث ریزش مو یا به وجود آمدن لکه های قرمز بر روی سطح پوست شود. هرچند کمبود این ویتامین بسیار نادر است اما گاهی اوقات به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب ممکن است به آن دچار شوید.

تحقیقات در مورد تاثیر بیوتین بر درمان ریزش مو چه می گویند؟

کراتین نوعی پروتئین است که اساس ساختار مو، ناخن و پوست شما را تشکیل می دهد. واضح است که این ویتامین باعث تقویت زیرساخت کراتین می شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که محققان هنوز شواهد مستقیمی ندارند که رابطه بیوتین با پوست و مو را اثبات کند.

تحقیقات کمی در مورد اثرات بیوتین بر روی ریزش مو و رشد آن انجام شده است. تنها شواهد محدودی وجود دارند که نشان می دهند افزایش مصرف بیوتین ممکن است باعث افزایش رشد مو شود.

به عنوان مثال در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ بر روی زنان مبتلا به ریزش مو انجام گرفت، به آن ها روزانه مکمل حاوی این ویتامین داده شد و این کار تا ۹۰ روز تکرار شد.

در زمان آغاز و پایان تحقیقات از پوست سر افراد مورد مطالعه تصاویر دیجیتالی تهیه شد. همچنین موهای این افراد شسته و شمارش شدند. جالب است بدانید که پس از پایان آزمایش، رشد موی افراد در مناطق دچار ریزش افزایش یافته بود.

همچنین در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نتایج مشابهی داشت. شرکت کنندگان در این آزمایش نیز پس از ۹۰ تا ۱۸۰ روز با افزایش رشد مو و بهبود کیفیت آن ها مواجه شدند.

چقدر بیوتین مصرف کنیم؟

کمبود بیوتین نادر است، از این رو سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه خاصی در مورد میزان مصرف آن نکرده اند. همچنین میزان مصرف آن بر اساس سن، جنسیت و موارد دیگر متغیر است.

با این حال متخصصان دوزهای زیر را پیشنهاد می دهند. به طور کلی هر فرد بالای ۱۰ سال باید روزانه بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم بیوتین مصرف کنند. برای افراد زیر ۱۰ سال هم دوزهای زیر پیشنهاد می شوند:

  • از تولد تا ۳ سالگی: ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم
  • ۴ تا ۶ سال: ۲۵ میکروگرم
  • ۷ تا ۱۰ سال: ۳۰ میکروگرم

همچنین زنان باردار و شیرده ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند.

با پزشک خود در مورد میزان مصرف بیوتین مشورت کنید. آن ها می توانند بهترین مقدار را با توجه به شرایط شما تجویز کنند تا بیشترین مزایا را دریافت کنید.

منابع غنی از بیوتین

احتمالا در حال حاضر به مقدار کافی در غذای شما بیوتین وجود دارد. اما در صورتی که می خواهید آن را افزایش دهید می توانید مواد غذایی زیر را بیشتر مصرف کنید:

گرما می توانید اثربخشی بیوتین را کاهش دهد، به همین دلیل بیشتر در مواد غذایی خام یافت می شود. میزان بیوتین در مواد غذایی مختلف می تواند متفاوت باشد، از این رو حتما جدول ارزش غذایی مواد را مطالعه کنید.

مکمل های حاوی این ویتامین

اگر فکر می کنید از طریق غذا نمی توانید این ویتامین را تامین کنید، مصرف مکمل های آن می تواند راهگشا باشد.

مکمل های بیوتین به صورت قرص و کپسول در دسترس هستند که به آسانی قابل تهیه می باشند. البته به این نکته دقت داشته باشید که بهترین کار قبل از مصرف مکمل، مراجعه به پزشک می باشد. این مکمل ها انواع مختلفی دارند و هر کدام مشخصات خاص خود را دارا می باشند، از این رو مشورت با پزشک می تواند کمک فراوانی به انتخابتان کند.

معمولا قرص های بیوتین عوارض جانبی ایجاد نمی کنند، اما گاهی ممکن است موارد زیر مشاهده شوند:

تا زمانی که می توانید از طریق تغذیه این ویتامین را دریافت کنید، نیازی به مصرف مکمل ندارید. این مکمل های برای همه مناسب نیستند و همانطور که اشاره کردیم بهتر است با مشورت پزشک مصرف شوند.

دیگر خواص و فواید آن

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تاثیر بیوتین بر ریزش مو نیاز است اما این ویتامین فواید دیگری دارد که کاملا اثبات شده اند.

به عنوان مثال این ویتامین یکی از ویتامین های گروه B است که به سوخت و ساز بدن کمک می کنند. بیوتین گلوکز موجود در کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل می کند و به بهبود عملکرد اسیدهای آمینه کمک می کند.

از دیگر خواص بیوتین عبارتند از:

  • کاهش التهاب
  • بهبود عملکرد شناختی
  • کمک به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL)
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.