شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

در طب سنتی کشورهای شرقی بر روی خاصیت قارچ گانودرما برای سلامتی بسیار تاکید شده است و این قارچ توسط پزشکان آن دوران برای درمان بیماری هایی مانند سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن و بسیاری موارد دیگر، به صورت چشمگیری تجویز می شده است. در این مطلب به معرفی خواص قارچ گانودرما بیشتر می پردازیم.

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما که با نام های قارچ جان افزا و قارچ ری‌شی نیز شناخته می شود، بومی مناطق گرم و مرطوب آسیا می باشد. برای سالیان دراز این قارچ جایگاه ویژه ای در طب سنتی این مناطق داشته است.

قارچ گانودرما حاوی مولکول های فراوانی مانند پپتیدوگلیکان ها و پلی ساکاریدها می باشد که دانشمندان حدس می زنند خواص آن به علت وجود همین مولکول ها باشد.

در حالی که می تواند آن را به صورت تازه مصرف کرد، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از پودر یا عصاره آن استفاده کنند. جالب است بدانید که تاثیرات تمام این حالات مختلف مورد مطالعات انسانی، حیوانی و سلولی قرار گرفته اند.

در ادامه شش خاصیت قارچ گانودرما را که پشتوانه علمی دارند و بر اساس تحقیقات علمی تهیه شده اند، به شما معرفی خواهیم کرد. سه مورد اول به صورت قطعی ثابت شده اند و سه مورد دیگر با اینکه توسط تحقیقات علمی به دست آمده اند، اما به تحقیقات بیشتر در مورد آن ها نیاز است و نمی توان با قاطعیت در مورد آن ها سخن گفت. با گومگ همراه باشید.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۱- خاصیت قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی

شاید بتوان گفت مهم ترین خاصیت قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

در حالی که هنوز جزییات این خاصیت قارچ گانودرما مشخص نیست، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف این قارچ بر روی ژنتیک گلبول های سفید اثر می گذارد که مسئول ایمنی بدن هستند.

تحقیقات بر روی بیماران سرطانی نشان داده اند که برخی از مولکول های موجود در قارچ گانودرما می توانند فعالیت نوعی از گلبول های سفید که به قاتلان طبیعی مشهور هستند را افزایش دهند. این نوع از گلبول های سفید با عفونت ها و سلول های سرطانی مبارزه می کنند.

تحقیقات دیگری ثابت کرده است قارچ گانودرما باعث افزایش انواع دیگری از گلبول های سفید به نام لنفوسیت می شود که در مبارزه با سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارند.

گرچه بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر روی خاصیت تقویت سیستم ایمنی قارچ گانودرما در افراد بیمار انجام شده اند اما مطالعات دیگری نشان می دهند که می تواند برای افراد سالم نیز موثر باشد.

جالب است بدانید که در مطالعه ای دیگر ثابت شد که مصرف این قارچ شگفت انگیز استرس و اضطراب ورزشکاران را بسیار کاهش می دهد.

به طور کلی بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کاملا مشخص است که خاصیت قارچ گانودرما بر روی تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان واقعیت دارد و می توان به آن اتکا کرد. هرچند بای تعیین میزان تاثیر آن هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۲- خاصیت ضد سرطانی قارچ گانودرما

بسیاری از مردم جهان به علت خاصیت ضد سرطانی این قارچ از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید بر اساس مطالعه ای که بر روی ۴۰۰۰ زنی که سرطان پستان را پشت سر گذاشته اند انجام شد، حدود ۵۹ درصد از آن ها قارچ گانودرما مصرف می کردند.

علاوه بر این، طبق مطالعات آزمایشگاهی، مولکول های موجود در این قارچ باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند. هرچند هنوز میزان تفاوت تاثیر آن در حیوانات و انسان مشخص نیست.

تعدادی تحقیق برای اثبات خاصیت قارچ گانودرما بر روی درمان سرطان پروستات انجام شده است. علت تحقیقات این بوده است که قارچ گانودرما بر روی هورمون تستوسترون تاثیر می گذارد. با اینکه نتایج یک آزمایش نشان می داد توانسته است پروسه سرطانی شدن پروستات را معکوس کند، تحقیق دیگری این نتایج را رد کرد. هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که بر روی درمان سرطان پروستات موثر است یا خیر.

تحقیقات دیگری هم بر روی خاصیت قارچ گانودرما برای درمان سرطان روده بزرگ انجام شده است. برخی از آن ها نشان دادند که پس از یک سال مصرف این قارچ، تعداد و حجم تومورهای روده بزرگ کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این ها، مطالعات بسیاری ثابت کرده اند که مصرف این قارچ می تواند به صورت چشمگیری بر روی بیماران مبتلا به سرطان تاثیر بگذارد. این تاثیر توسط افزایش فعالیت و تعداد گلبول های سفیدی انجام می شود که وظیفه مبارزه با سرطان را بر عهده دارند.

به طور کلی این قارچ باعث بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان می شود.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۳- از بین بردن خستگی و افسردگی؛ دیگر خاصیت قارچ گانودرما

به طور معمول در میان تمام خواص قارچ گانودرما بیشتر به تقویت سیستم ایمنی توجه می شود. اما این قارچ می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی کاهش خستگی و افسردگی داشته باشد.

اخیرا یک مطالعه بر روی ۱۳۲ فرد مبتلا به نوراستینا، نوعی بیماری که فرد در آن احساس سرگیجه، درد و تحریک پذیری دارد انجام شد. محققان دریافتند که با مصرف ۸ هفته قارچ گانودرما، این بیماری به خوبی بهبود می‌یابد.

همچنین تحقیق دیگری بر روی ۴۸ زن که سرطان پستان را پشت سر گذاشته بودند و دچار افسردگی و ضعف بودند انجام شد. در این تحقیق به آن ها به مدت ۴ هفته پودر گانودرما داده شد و پس از این دوره درمانی وضعیت زندگی آن ها به خوبی بهبود یافت. همچنین اضطراب و افسردگی آن ها کاهش یافت.

در حالی که تاثیر این خاصیت قارچ گانودرما بر روی افراد بیمار تا حد زیادی به اثبات رسیده است اما هنوز مشخص نیست که بر روی افراد سالم هم چنین تاثیری دارد یا خیر.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۴- سلامت قلب

طبق آزمایشی ۱۲ هفته ای که بر روی ۲۶ نفر انجام شد، احتمالا مصرف قارچ گانودرما میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش و میزان تری‌گلیسرید را کاهش می دهد. هرچند در تحقیق دیگری که بر روی افراد بزرگسال سالم انجام شد، چنین نتایجی مشاهده نشد.

علاوه بر این ها، در یک تحقیق بزرگ تر که شامل ۴۰۰ شرکت کننده بود، نتیجه این شد که خاصیت قارچ گانودرما بر سلامت قلب واقعیت ندارد.

با تمام این گفته ها، هنوز به تحقیقات بیشتری برای اثبات خاصیت قارچ گانودرما برای سلامت قلب نیاز است. اما آنچه که تا کنون مشخص است، این است که ضرری برای سلامت قلب شما نخواهد داشت. بنابر این می توانید از آن استفاده کنید.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۵- خاصیت قارچ گانودرما برای کنترل قند خون

مطالعات متعددی نشان می دهند که قارچ گانودرما می تواند میزان قند خون را در حیوانات کنترل کند. همچنین برخی مطالعات انسانی هم این نتایج را تایید می کنند.

با این حال بسیاری از تحقیقات از این نتایج پشتیبانی نمی کنند و در مطالعه ای که بر روی ۱۰۰ نفر انجام شد، دانشمندان نتوانستند ارتباطی بین مصرف این قارچ با قند خون پیدا کنند.

البته همانطور که گفتیم نتایج تحقیقات مختلف در این زمینه متفاوت هستند و هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است.

شش خاصیت قارچ گانودرما که شما را حیرت زده خواهند کرد

۶- آنتی اکسیدان های قارچ گانودرما

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند از آسیب به سلول های شما جلوگیری کنند. از آنجا که میزان آن ها برای بدن بسیار اهمیت دارد، مواد غذایی و مکمل های حاوی آن توسط مردم دانشمندان مورد توجه قرار گرفته اند.

در همین رابطه بسیاری از مردم باور دارند که خاصیت قارچ گانودرما در این زمینه قابل چشم پوشی نیست. اما تحقیقات تا کنون نتوانسته اند این ادعاها را تایید کنند.


منبع: PubMed

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.