خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

خواص سیر برای سلامتی از دوران باستان تا کنون مورد توجه بوده است. این گیاه شگفت انگیز طب سنتی کاربردهای متنوعی داشته و دارد. همچنین همیشه توصیه شده است که سیر را به غذاهای خود بیفزایید تا همیشه سالم بمانید.

همانطور که گفتیم از خواص سیر در طب سنتی بسیار استفاده می شده است، جالب است بدانید که علم مدرن هم با تحقیقات مختلفی بسیاری از این فواید را تایید کرده است.

در ادامه با گومگ همراه باشید تا خواص این گیاه آشنا شوید.

سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی می باشد

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

سیر نوعی گیاه از خانواد پیاز است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و به علت بوی قوی و طعم خوشمزه آن بسیار محبوب می باشد.

البته در طول تاریخ از سیر بیشتر در موارد درمانی و به عنوان دارو استفاده می شده است و کمتر در پخت و پز کاربرد داشته است.

دانشمندان اکنون می دانند که بیشتر خواص سیر برای سلامتی به علت آزاد شدن ترکیبات گوگردی در آن است که با جویدن یا خرد و له کردن حبه های آن بدست می آیند.

احتمالا معروف ترین این ترکیبات، آلیسین می باشد که فقط در سیر تازه خرد شده یافت می شود.

ترکیبات گوگردی موجود در سیر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند و در سراسر بدن پخش می شوند. فواید این ترکیبات گوگردی برای بدن به اثبات رسیده اند.

سیر با ارزش غذایی بالا، کالری کمی دارد

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

سیر خواص تغذیه ای بسیاری دارد و از سالم ترین مواد غذایی به شمار می رود. اما نکته جالب آن این است که کالری آن بسیار ناچیز است. به طوری که در ۱۰۰ گرم سیر مواد زیر وجود دارند:

منگنز:۱.۶۷ میلی گرم
ویتامین B6:۱.۲۳ میلی گرم
ویتامین C:۳۱.۲ میلی گرم
سلنیم:۱۴.۲ میکروگرم
فیبر:۲.۱ گرم

همچنین علاوه بر موارد بالا، حاوی مقدایر مناسبی از کلسیم، پتاسیم، مس، فسفر، آهن و ویتامین B1 می باشد. در واقع سیر دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان هرچند به مقدار کم، می باشد.

در ۱۰۰ گرم سیر، ۶.۳۶ گرم پروتئین و ۳۳ گرم کربوهیدرات وجود دارد و سیر با دارا بودن تمام این مواد، تنها ۱۴۹ کالری دارد!

سیر می تواند با بیماری های مانند سرماخوردگی مبارزه کند

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

سیر به عنوان یکی از موثر ترین داروها در تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است. در یک مطالعه بزرگ که ۱۲ هفته به طول انجامید، ثابت شد که مصرف روزانه سیر می تواند تا ۶۳ درصد به بهبودی کمک کند.

همچنین مصرف سیر باعث شد علائم سرماخوردگی تا ۷۰ درصد سریعتر از بین بروند.

در مطالعه دیگری به اثبات رسید که مصرف روزانه ۲.۵ گرم عصاره سیر می تواند موارد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را تا ۶۱ درصد کاهش دهد.

البته هنوز راه درازی تا تایید کامل این تحقیقات وجود دارد و باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. اما اضافه کردن سیر به برنامه غذایی روزانه ممکن است شانس شما را برای ابتلا به سرماخوردگی تا حد زیادی کاهش دهد. امتحانش ضرری ندارد.

ترکیبات فعال در سیر می توانند فشار خون را کاهش دهند

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی، بزرگ ترین قاتلان جهان هستند. فشار خون بالا یکی از دلایل این حملات و سکته ها می باشد.

مطالعاتی که بر روی انسان ها انجام شده است نشان می دهند یکی دیگر از خواص سیر مبارزه با فشار خون بالا می باشد.

البته برای تاثیر مثبت سیر در این مورد، باید میزان مصرف عصاره سیر نسبتا بالا باشد تا به خوبی بتواند با این بیماری ها مبارزه کند.

سیر باعث کاهش کلسترول می شود

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

سیر می تواند سطح کلسترول بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کسانی که دچار کلسترول بالا هستند می توانند با مصرف سیر، ۱۰ الی ۱۵ درصد آن را کاهش دهند.

ما دو نوع کلسترول خوب (HDL) و بد (LDL) داریم. آنطور که از تحقیقات می توان نتیجه گرفت، سیر تنها سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و بر کلسترول خوب تاثیر چندانی ندارد.

سیر حاوی آنتی اکسیدان ها است که می توانند به پیشگیری از آلزایمر و التهابات کمک کنند

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

یکی از تاثیرات منفی رادیکال های آزاد این است که می توانند به روند پیری کمک کنند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند این رادیکال های آزاد را از بین ببرند و بدن شما را در برابر آن ها حفاظت کنند.

مصرف دوز بالای سیر می تواند آنتی اکسیدان ها را افزایش داده و همچنین به طور قابل توجهی به کاهش استرس ناشی از فشار خون بالا کمک کند.

اثرات ترکیبی سیر بر کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون و افزایش آنتی اکسیدان ها می توانند از ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کنند.

ممکن است سیر به طول عمر شما اضافه کند

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

اثرات بالقوه سیر بر افزایش طول عمر انسان به صورت علمی اثبات نشده است. اما با توجه به تاثیرات مثبتی که در کنترل فشار خون و موارد دیگر دارد، می تواند احتمال داد که به صورت غیر مستقیم باعث افزایش طول عمر شود.

در واقع یکی از خواص سیر مبارزه با عفونت می باشد و بیماری های ناشی از عفونت از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان به ویژه در افراد مسن و دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

بهبود عملکرد ورزشی؛ یکی در از خواص سیر

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

سیر می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی شما شود. به طور سنتی در طول تاریخ به غذای کارگران سیر اضافه می کردند تا خستگی آن ها کاهش یابد و بازدهی بیشتری داشته باشند.

جالب است بدانید که در یونان باستان به ورزشکاران المپیکی مقدار قابل توجهی سیر می دادند!

تعداد محدودی تحقیق این تاثیر را تایید می کنند اما همچنان به مطالعات بیشتر و دقیق تری در این رابطه نیاز است تا بتوان به طور قطعی به آن اتکا کرد.

خوردن سیر ممکن است فلزات سنگین بدن شما را کاهش دهد

خواص سیر ، خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

مصرف سیر در دوزهای بالا مقدار قابل توجهی گوگرد به بدن وارد می کند. این میزان گوگرد می تواند آسیب های ناشی از فلزات سنگین موجود در بدن را کاهش دهد.

طبق تحقیقات چهار هفته ای که بر روی کارکنان یک کارخانه باتری سازی (که به شدت در معرض فلز سرب بودند) انجام شد، به اثبات رسید که مصرف سیر باعث کاهش ۱۹ درصدی سرب در خون می شود. همچنین بسیاری از علائم سمی بودن این فلز از جمله فشار خون بالا و سردرد به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.