خواص مارچوبه و ۱۰ دلیل برای اینکه آن را بخورید

خواص مارچوبه و ۱۰ دلیل برای اینکه آن را بخورید

درست است که یکی از خواص مارچوبه عطر خوب آن است، اما این اولین دلیل برای خوردن این گیاه می باشد. از این خاصیت مارچوبه که بگذریم، این گیاه دارای فواید بسیاری برای سلامت می باشد که در این مقاله می خواهیم درباره آن ها صحبت کنیم.

سبزیجات سبز روشن دارای ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین های A ،C ،E ،K و B6 و همچنین فولات، آهن، مس، کلسیم، پروتئین و فیبر هستند و مارچوبه با داشتن این همه مواد مغذی، تاثیر زیادی بر سلامتی انسان دارد.

در ادامه ۱۰ خاصیت مارچوبه را معرفی می کنیم که احتمالا دلایل کافی برای قرار دادن آن در رژیم غذایی‌تان را به شما خواهند داد.

مارچوبه باعث کاهش وزن می شود

مارچوبه نه تنها مقدار کمی چربی و کالری دارد (یک فنجان از این گیاه تنها ۳۲ کالری دارد)، بلکه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول نیز هست که به کاهش وزن شما کمک می کند. از آنجا که بدن شما فیبر را آهسته هضم می کند، باعث می شود بین وعده های غذایی احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

همچنین فیبر می تواند به درمان یبوست کمک کند و تحقیقات نشان می دهند که در کاهش کلسترول هم موثر است.

برای به حداکثر رساندن کالری سوزی مارچوبه، آن را با یک تخم مرغ میل کنید. ترکیب مارچوبه سرشار از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث می شود تا حد زیادی از چربی هایتان کاسته شود.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه ادراری

مارچوبه حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید آسپاراژین است که آن را به عنوان یک ادرار آور طبیعی می شناسند. به عبارت دیگر، خوردن بیشتر مارچوبه می تواند به دفع مایعات و نمک اضافی از بدن شما کمک کند که این امر می تواند به جلوگیری از عفونت ادراری منجر شود.

هنگامی كه زنان به اندازه كافی ادرار نكنند، ممن است به عفونت ادراری مبتلا شوند. این افراد می توانند با یک رژیم غذایی سرشار از مارچوبه از بروز این عفونت های دردناک جلوگیری کنند، زیرا هرچه تعداد دفعات دفع ادرار فرد بیشتر باشد، انتقال باکتری های مضر از مجاری ادراری هم بیشتر می شود.

خواص مارچوبه و ۱۰ دلیل برای اینکه آن را بخورید

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است

مارچوبه، مخصوصاً مارچوبه بنفش سرشار از آنتوسیانین است که به میوه ها و سبزیجات رنگ های قرمز، آبی و بنفش می دهند و دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند و می توانند به بدن شما در مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند.

هنگام تهیه مارچوبه سعی کنید آن را بیش از حد نپزید و بر روی حرارت زیاد قرار ندهید. اگرچه پختن سبزیجات به فعال کردن پتانسیل های ضد سرطانی آن ها کمک می کند، اما جوشاندن و پختن آن ها به مدت طولانی می تواند برخی از فواید غذایی آن ها را از بین ببرد. پختن بیش از حد مارچوبه می تواند باعث انتقال ویتامین های آن به داخل آب شود.

یک منبع عالی برای ویتامین E

یکی دیگر از خواص مارچوبه این است که منبعی غنی از ویتامین E می باشد. این ویتامین یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهم است. ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند و سلول ها را از اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. برای ارتقای خواص مارچوبه می توانید آن را با کمی روغن زیتون سرخ کنید. بدن ما ویتامین E را همراه با مقداری چربی بهتر جذب می کند.

خواص مارچوبه باعث بهبود روحیه می شوند

خواص مارچوبه و ۱۰ دلیل برای اینکه آن را بخورید

ممکن است بخواهید مارچوبه را به غذایی که برای مهمان هایتان درست کرده اید، اضافه کنید! سبزیجات به لطف داشتن ویتامین B6 و فولات می توانند به تقویت روحیه انسان کمک کنند. علاوه بر این، ویتامین E باعث تحریک هورمون هایی مانند استروژن در زنان و تستوسترون در مردان می شود.

مبارزه با اثرات مضر مشروبات الکلی

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مواد معدنی و آمینو اسیدهای موجود در عصاره مارچوبه می تواند به محافظت از سلول های کبدی در برابر سموم موجود در الکل کمک کند.

مارچوبه نفخ را کاهش می دهد

هنگامی که صحبت از نفخ می شود، مارچوبه به عنوان یک درمان طبیعی و موثر به ما معرفی می شود. گیاهخواری به ارتقاء سلامت کلی دستگاه گوارش کمک می کند و پروبیوتیک های موجود در گیاهان باعث کاهش گاز معده شوند.علاوه بر این ها، همانطور که گفتیم مارچوبه به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل می کند و به مبارزه با ورم شکم کمک می کند.

سرشار از فولیک اسید است

چهار عدد مارچوبه حاوی ۲۲٪ از مقدار مورد نیاز روزانه بدن انسان به فولیک اسید است. فولیک اسید برای زنانی که قصد بارداری دارند ضروری است، زیرا می تواند به محافظت در برابر نقص لوله عصبی کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مکمل های فولیک اسید حداقل ۵۰٪ خطر تولد نوزاد نارس را کاهش می دهد.

خواص مارچوبه و ۱۰ دلیل برای اینکه آن را بخورید

مارچوبه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است

مارچوبه هم مانند سایر سبزیجات سبز و برگ دار، منبع خوبی برای تامین ویتامین K است. این ویتامین برای انعقاد خون و همچنین سلامت استخوان بسیار مهم است.

بیشتر افراد برای داشتن استخوان هایی سالم، فقط به کلسیم فکر می کنند، در حالی که ویتامین K نیز بسیار مهم است.در واقع این ویتامین به جذب کلسیم کمک می کند و اگر نباشد، کلسیم هم به مقدار کافی جذب نخواهد شد.

خواص مارچوبه در مبارزه با افسردگی

مارچوبه سرشار از فولات است که می تواند روحیه شما را بالا ببرد و به تحریک پذیری شما کمک کند. محققان ارتباطی بین سطوح پایین فولات و ویتامین B12 در افرادی که از افسردگی رنج می برند، پیدا کرده اند و برخی از پزشکان مصرف روزانه هر دو ویتامین را به بیماران مبتلا به افسردگی توصیه می کنند. مارچوبه همچنین حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است. تریپتوفان نوعی آمینو اسید است که باعث بهبود خلق و خوی انسان می شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.