علل درد زانو و روش های موثر درمان خانگی آن

علل درد زانو و روش های موثر درمان خانگی آن

درد زانو مشکلی شایع است که افراد را در هر سنی با خود درگیر می کند. زانو درد ممکن است حاصل آسیب دیدگی هایی مانند پارگی رباط یا غضروف در آن ناحیه باشد. همچنین علل دیگری مانند آرتروز، نقرس، انواع عفونت ها در به وجود آمدن این درد نقش دارند.

بسیاری از موارد درد زانو توسط اقدامات مراقبتی به خوبی از بین می روند و فرد کاملا بهبود می‌یابد. فیزیوتراپی یکی از این اقدامات موثر می باشد. البته ممکن است در برخی موارد مشکل جدی تر باشد و به عمل جراحی نیاز پیدا کنید.

فعال بودن یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای پیشگیری و درمان این درد و بقیه بخش های بدن انجام دهید. البته در صورتی که دچار جراحت نشده باشید.

در این مطلب ابتدا علل درد زانو را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس چند روش موثر برای درمان خانگی آن را به شما معرفی می کنیم. هرچند پیش از هر چیز باید توصیه کنیم اگر احساس درد شدیدی در زانوی خود دارد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید.

علل درد زانو

علل درد زانو به چند بخش تقسیم می شوند که هر کدام از این بخش ها شرایط خاص خود را دارند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا هریک از این بخش ها را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

آسیب و جراحت زانو

آسیب دیدگی زانو می تواند روی رباط ها، تاندون ها یا کیسه های پر از مایع (بورس) که مفصل زانو را احاطه کرده اند و همچنین استخوان ها، غضروف و رباط هایی که خود مفصل تشکیل می دهند، تأثیر بگذارد. برخی از شایع ترین صدمات زانو عبارتند از:

  • آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL): این رباط یکی از چهار رباطی است که استخوان ساق پای شما را به همسایگانش متصل می کنند. آسیب رباط صلیبی قدامی در افرادی که بسکتبال، فوتبال یا ورزش های دیگری مشابه را انجام می دهند که نیاز به تغییر ناگهانی در جهت های مختلف دارند شایع است.
  • شکستگی: شکستن استخوان ها زانو به ویژه کشکک زانو در اثر ضربه یا تصادفات بسیار شایع است. افرادی که به علت پوکی استخوان دارای استخوان های ضعیف تری هستند می توانند با رعایت نکات ایمنی از این مشکل جلوگیری کنند.
  • پارگی منیسک زانو: منیسک از بافتی غضروفی محکم و انعطاف پذیر تشکیل شده است و همانند کمک فنر بین ساق پا و اندام های اطراف عمل می کند. این بخش در اثر فشار زیاد ناشی از وزن یا پیچش بیش از حد دچار پارگی و آسیب می شود.
  • بورسیت زانو: برخی از صدمات وارد شده به زانو باعث ایجاد التهاب در بورس (کیسه‌های حاوی مایع سینوویال) می شوند. این کیسه ها به خم شدن بخش بیرونی مفصل زانو کمک می کنند.
  • آسیب تاندون زانو (پاتلا): تاندونیت به معنی التهاب یک یا چند تاندون می باشد. تاندون ها بافت های ضخیم و فیبری می باشند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. دوندگان، دوچرخه سواران و افراد درگیر در ورزش های دارای پرش و فعالیت شدید ممکن است دچار این آسیب شوند.
علل درد زانو و روش های موثر درمان خانگی آن

مشکلات مکانیکی زانو

مشکلات مکانیکی نیز می توانند با درد زانو همراه باشند. برخی از شایع ترین این مشکلات عبارتند از:

  • لوز بادی: گاهی اوقات آسیب یا دژنراسیون استخوان و غضروف می تواند باعث شود تا یک قسمت از استخوان یا غضروف ها در فضای مفصل شکسته و شناور شوند. این عارضه ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند مگر اینکه آن بخش های جدا شده با حرکت مفصل زانو تداخل داشته باشند. در این حالت چیزی شبیه به قرار گرفتن مداد در لولا درب پیش خواهد آمد و درد زانو بروز می کند.
  • سندرم ایلیوتیبیال باند: این حالت زمانی اتفاق می افتد که بافتی محکم که از خارج از باسن شما تا خارج از زانو (باند الیوتیبیال) امتداد می‌یابد، چنان محکم شود که به قسمت بیرونی استخوان ران شما مالیده شود. دوندگان و دوچرخه سواران بیشتر در معرض خطر سندرم ایلیوتیبیال باند هستند.
  • جابجایی کشکک زانو: این اتفاق زمانی رخ می دهد که استخوان مثلثی (پاتلا) که قسمت جلوی زانوی شما را می پوشاند از جای خود خارج شود. این جابجایی معمولاً به سمت خارج زانو می باشد.
  • درد باسن یا پا: اگر در نواحی باسن یا پاهای خود دارای درد هستید، احتمالا شیوه راه رفتن خود را برای کاهش درد تغییر می دهید. این تغییر می تواند باعث ایجاد فشار مضاعف بر زانوها و بروز درد زانو شود. در واقع به صورت غیر مستقیم شما باعث درد در این ناحیه خواهید شد.

انواع آرتریت یا التهاب مفاصل

بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود دارد که برخی از آن ها بر روی زانو اثر می گذارند. در ادامه این موارد را معرفی خواهیم کرد:

  • آرتروز: آرتروز که گاه به آن آرتریت دژنراسیون گفته می شود شایع ترین نوع آرتریت است. در این بیماری از ساییدگی بیش از حد مفاصل به وجود می آید. همچنین با افزایش سن این وضعیت حاد تر هم می شود.
  • روماتیسم مفصلی: ناتوان کننده ترین شکل آرتریت می باشد. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که می تواند تقریباً بر روی تمام مفاصل بدن از جمله زانوها تأثیر بگذارد. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن می باشد اما شدت آن متفاوت است و حتی ممکن است پس از مدتی کاملا از بین برود.
  • نقرس: این نوع آرتریت هنگامی اتفاق می افتد که کریستال های اوریک اسید در مفصل ایجاد می شوند. در حالی که نقرس بیشتر روی انگشتان پا تأثیر می گذارد، ممکن است در زانو نیز ایجاد شود.
  • شبه نقرس (نقرس کاذب): تفاوت این بیماری با نقرس این است که به جای کریستال های اوریک اسید، کریستال های پیروفسفات کلسیم دی هیدرات در مفصل ایجاد می شوند. زانوها نسبت به دیگر مفاصل، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.
  • عفونت مفصلی: گاهی اوقات مفصل زانو ممکن است آلوده شود و این آلودگی منجر به تورم، درد و قرمزی شود. عفونت مفصلی غالباً با تب بروز می کند و معمولاً قبل از شروع درد هیچ علائمی از آن مشاهده نمی شود. عفونت مفصلی می تواند به سرعت آسیب بزرگی به غضروف زانو وارد کند. اگر هر یک از این علائم درد زانو را دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
علل درد زانو و روش های موثر درمان خانگی آن

مواردی که باعث افزایش خطر ابتلا به درد زانو می شوند

  • اضافه وزن: اضافه وزن و چاقی فشار را بر مفاصل زانو حتی در حین انجام فعالیتهای معمولی مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها بالا می برد. همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفصل، شما را در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار می دهد.
  • کمبود انعطاف پذیری و قدرت عضلات: عدم استحکام و انعطاف پذیری عضلات می تواند خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل شما کمک می کنند و انعطاف پذیری عضلات می تواند به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت کمک کند.
  • ورزش و مشاغل خاص: بعضی از ورزش ها نسبت به سایرین فشار بیشتری را بر زانوها وارد می کنند. به عنوان مثال پرش های زیاد در بسکتبال و ضربات مکرر زانوهای شما هنگام دویدن، همه خطر درد زانو را افزایش می دهند. همچنین مشاغلی مانند کشاورزی که باعث ایجاد فشار تکراری روی زانوها می شوند نیز می توانند خطر درد زانو را افزایش دهند.

روش های درمان خانگی درد زانو

درد زانو اگر خفیف تا متوسط باشد در اغلب موارد در خانه قابل درمان است. اما قبل از هرگونه اقدامی باید بدانید که درد مفاصل از جمله زانو بسیار حائز اهمیت است و باید در رابطه آن احتیاط کافی داشته باشید. اگر درد شما شدید است باید قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید. درمان هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم تنها دردهای خفیف را تسکین می دهند.

۱. درمان درد زانو با زنجبیل

معمولا در معرفی درمان خانگی برای کاهش انواع دردها، نام زنجبیل به میان می آید. وجود ترکیبات ضد التهابی زنجبیل می تواند درد زانو را تا حد زیادی کاهش دهد.

یک تکه ریشه تازه زنجبیل را له کرده و نصف لیوان آب به آن بیفزایید و سپس به مدت ده دقیقه بجوشانید. پس از انجام این کار مقداری آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. داروی شما آماده است.

شما می توانید دو تا سه بار در روز آن را میل کنید. البته روغن زنجبیل هم برای استعمال خارجی در بازار موجود است که می توانید آن را تهیه کرده و بر روی زانو بمالید.

۲. درمان درد زانو با روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس دارای ترکیباتی است که در کاهش انواع دردها موثر می باشند و همانند مسکن عمل می کنند. این روغن در از بین بردن درد رانو بسیار موثر واقع شده است.

استفاده از آن بسیار آسان است. کافیست مقداری روغن اکلیپتوس را در کف دستان خود بریزید و زانوهایتان را به آرامی ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا احساس بهبودی کنید.انجام این کار تا چند بار در روز مشکلی ندارد.

۳. چای قاصدک برای درمان درد زانو

چای قاصدک حاوی موادی است که خاصیت آن ها در درمان التهاب و تسکین درد به اثبات رسیده است. از این چای در طب سنتی به طور گسترده استفاده شده است. مقداری چای قاصدک را دم کرده و بنوشید تا معجزه آن را ببینید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.