۸ علت شایع درد نوک پستان

۸ علت شایع درد نوک پستان

یافتن علت درد نوک پستان می تواند خطرات احتمالی ناشی از آن را از بین ببرد. هرچند این درد می تواند ناشی از عواملی مانند شیردهی، سوتین نامناسب و حساسیت باشد اما دقت داشته باشید که در برخی موارد می تواند علل جدی تر و خطرناک تری مانند سرطان پستان و عفونت داشته باشد. بنابر این توصیه ما این است که حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

علائم درد نوک پستان در افراد مختلف متفاوتند. برخی از افراد ممکن است احساس درد و ناراحتی کنند در حالی که افراد دیگر احساس درد شدید یا درد همراه با خارش را تجربه کنند.

 

علل درد نوک پستان

در ادامه هشت علت درد نوک پستان را به شما معرفی می کنیم که با شناخت آن ها ممکن است بتوانید از شر آن خلاص شوید! با گومگ همراه باشید.

۱- اصطکاک

اصطکاک یکی از شایع ترین علل ایجاد کننده درد نوک پستان است. اصطکاک ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوشیدن لباس یا سوتین تنگ و یا انجام ورزش هایی مانند دویدن و طناب زدن رخ دهد. برخورد نوک پستان با لباس اغلب باعث ایجاد درد شدید می شود و می تواند پوست این ناحیه را خشک و حتی زخم کند. اگر به طور مرتب و طولانی مدت فعالیت ورزشی دارید بهتر است به فکر لباس مناسب ترین باشید.

 

۲- عفونت

اگر نوک سینه شما قبلا توسط اصطکاک، واکنش آلرژیک، خراش یا خونریزی آسیب دیده است، ممکن است دچار عفونت در این ناحیه شوید. همچنین شیردهی ممکن است خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

همچنین یکی دیگر از عوامل ایجاد عفونت، نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکانس می باشد که باعث عفونت مخمری در نوک پستان می شود. این نوع عفونت می تواند به دلیل آسیب به بافت اطراف نوک سینه، استفاده از آنتی بیوتیک ها داشته باشد. البته یکی دیگر از دلایل آن سابقه داشتن عفونت می باشد.

عفونت مخمری در نوک پستان اغلب به شکل سوزش یا درد ناگهانی احساس می شود که از با کاهش عوامل ایجاد اصطکاک مثل لباس های تنگ و… کاهش نمی یابد. بسیاری از مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند، در هنگام شیردهی درد شدیدی و احساس می کنند که ممکن است از علائم عفونت باشد و این عفونت به نوزاد هم منتقل شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد عفونت، باکتری ها می باشند که می توانند لوله عبور شیر در نوک پستان و مجاری اطراف آن رشد کنند و باعث ایجاد عفونت شوند. عفونت هایی از این دست باعث سوزش، قرمزی و درد شدید در نوک پستان می شوند.

عفونت نوک پستان باید با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر آن را درمان نکنید ممکن است دمل تشکیل شود. اگر هریک از علائم زیر را دارید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

  • تب و یا لرز
  • گرمی غیر عادی سینه و حساسیت به لمس کردن
  • قرمزی پوست روی سینه و نوک پستان
  • تورم نا منظم پستان

 

۳- آلرژی یا التهاب مزمن پوستی

درد و تحریک همراه با پوسته پوسته شدن نوک پستان می تواند نشانه واکنش آلرژیک یا درماتیت آتوپیک (اگزما) باشد. انواع مختلفی از عوامل وجود دارند که می توانند نوک پستان ها را تحریک کنند و یا موجب بروز بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک شوند که عبارتند از:

  • لوسیون بدن
  • پودر لباس شویی
  • صابون
  • کرم موبر
  • نرم کننده پارچه
  • عطر
  • پارچه

نشانه های دیگر واکنش های آلرژیک عبارتند از قرمزی پوست یا چروک در اطراف نوک پستان یا خارش بدون وقفه. در بعضی موارد ممکن است بثورات پوستی به وجود بیاید. استفاده از یک کرم ضد التهابی موضعی می تواند موارد جزئی را درمان کند، اما اگر یک بثور پوستی ایجاد شود یا قرمزی افزایش یابد فرد باید به پزشک مراجعه کند.

 

۴- ارتباط جنسی

فعالیت جنسی می تواند یکی دیگر از علل بروز درد نوک پستان باشد. این درد معمولا موقتی است و اغلب به سادگی و با گذشت زمان بهبود می یابد و درمان می شود. استفاده از مرطوب کننده های پوستی می تواند درد نوک پستان را تا حد زیادی از بین ببرد.

 

۵- تغییرات هورمونی

تغییرات طبیعی هورمونی در یک چرخه ماهانه زنان می تواند باعث افزایش درد نوک پستان و سینه شود. این علائم معمولا در روزهای قبل از شروع دوره احساس می شوند. در این دوران میزان استروژن و پروژسترون افزایش می یابد و باعث افزایش مایع در سینه ها می شود و موجب تورم در سینه ها می شود.

درد ناشی از تغییرات هورمونی معمولا پس از یک دوره کوتا به اتمام می رسد. اگر این درد بیش از چند روز ادامه داشته باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

۶- سرطان یا بیماری پاژه

گاهی اوقات درد نوک پستان می تواند نشانه سرطان باشد، گرچه تومورها معمولا درد ایجاد نمی کنند اما در صورت ایجاد درد، درد آن شبیه به چنگ زدن روی سینه خواهد بود.

بیماری پاژه یک نوع نادر نوع سرطان است که در نوک پستان هم بروز می کند. افراد مبتلا به بیماری پاژه و سرطان سینه ممکن است نشانه های زیر را داشته باشند:

  • مسطح یا معکوس شدن نوک پستان
  • خذوج مواد زرد رنگ یا خونین از نوک پستان
  • خارش یا احساس سوزنی شدن
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن

بیماری پاژه و سرطان سینه با بررسی سلول های آسیب دیده تشخیص داده می شوند. بهتر است در صورت مشکوک شدن به خود، به پزشک مراجعه کنید.

 

۷- درد نوک پستان در دوران بارداری

درد نوک پستان در دوران بارداری و شیردهی بسیار رایج است. سینه ممکن است بزرگتر شود و احساس درد ایجاد کند. ممکن است رنگ نوک سینه ها تیره شود و تعداد زائده پوستی در اطراف آن ها ایجاد شود.

استفاده از سوتین مناسب و راحت می تواند تا حد زیادی این نوع از درد را کاهش دهد. همچنین استفاده از ژل های خنک کننده می تواند کمک زیادی در این دوران به شما بکند.

 

۸- شیردهی به نوزاد

شیردهی یک علت شایع درد نوک پستان است. این درد عمدتا به دلیل تکنیک مکیدن کودک در هنگام شیر خوردن است. وقتی که کودک به طور مرتب شیر می خورد باعث حساس شدن و ایجاد درد در نوک پستان می شود.

اگر مادر از یک پمپ پستان استفاده کند،می تواند درد نوک پستان را افزایش دهد. همچنین درد ممکن است توسط مکش بیش از حد ایجاد شود. همچنین زمانی که نوزاد شروع به در آوردن دندان می کند می تواند باعث ایجاد درد نوک پستان شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.