درمان افسردگی با پانزده ماده غذایی موثر

درمان افسردگی با پانزده ماده غذایی موثر

افسردگی یک اختلال روانی می باشد که بسیاری از افراد جامعه با آن درگیر هستند. در این مقاله قصد داریم مواد غذایی را معرفی کنیم که می توانند در درمان افسردگی به شما کمک کند.

۱. ماهی و غذاهای دریایی

ماهی ها سرشار از امگا۳ هستند که می توانند برای درمان سرطان مفید باشند. محققان دریافته اند که مصرف امگا۳ می تواند بر گیرنده های عصبی تاثیر بگذارد و سلول های مغزی آسیب دیده را بهبود بخشد. یک مطالعه بر روی زنانی که از مشکلات افسردگی و استرس رنج می بردند، نشان داد با مصرف روزانه ۱.۵ گرم امگا۳ به مدت ۸ هفته علائم آن ها به طور چشمگیری کاهش یافته است. پزشکان توصیه می کنند در هفته، ۲ الی ۳ مرتبه از ماهی و غذاهایی دریایی استفاده نمایید. ماهی های ساردین، قزل آلا، شاه ماهی و ماهی تن سرشار از امگا۳ می باشند.

۲. تخم کتان

امگا۳ تنها در ماهی ها و غذاهای دریایی یافت نمی شود. تخم کتان نیز می تواند منبع گیاهی مناسبی برای تامین امگا۳ باشد. شما می توانید با اضافه کردن تخم کتان به برنامه غذایی خود با افسردگی مبارزه نمایید. برای استفاده از خواص تخم کتان قبل از استفاده آن را آسیاب کنید و به همراه سالاد، ماست و اسموتی ها استفاده کنید.

۳. درمان افسردگی با قارچ

این پروتئین گیاهی منبع غنی از B6 می باشد که می تواند سبب افزایش هورمون سروتونین شود. پایین بودن سطح سروتونین می تواند باعث بروز افسردگی شود. زنان زیر ۵۰ سال نیاز دارند روزانه ۱.۵ گرم B6 مصرف کنند. این مقدار در مردان ۱.۳ گرم می باشد. در زنان بالای ۵۰ سال نیز مصرف ۱.۵ گرم B6 در روز و در مردان ۱.۷ گرم توصیه می شود.

۴. درمان افسردگی با بادام هندی

محققان دریافتند که مصرف بادام هندی نقش مهمی در تامین مواد معدنی دارد و می تواند در مبارزه با افسردگی و اختلال در یادگیری و حافظه مفید باشد و علائم پرخاشگری را نیز کاهش دهد. بادام هندی مقدار قابل توجهی روی دارد که می تواند به کاهش علائم افسردگی در افراد کمک کند. توصیه می شود این ماده غذایی را به عنوان میان وعده انتخاب کنید.

۵. درمان افسردگی با شکلات تلخ

شکلات تلخ می تواند باعث افزایش روحیه و انرژی افراد شود. دانشمندان دریافتند با آزمایش بر روی نمونه های حیوانی شاهد کاهش علائم افسردگی در میان موش های آزمایشگاهی بوده اند. روزانه چند تکه شکلات تلخ مصرف کنید.

۶. درمان افسردگی با عدس

عدس سرشار از فولیک اسید و ویتامین های گروه ب می باشد. افراد بزرگسال روزانه به ۴۰۰ میکرو گرم فولیک اسید نیاز دارند. این مقدار در زنان باردار بیشتر است. یک فنجان عدس پخته حاوی ۳۵۸ میکرو گرم فولیک اسید است که می تواند در تامین نیاز روزانه بدن موثر باشد. پزشکان به بیمارانی که از افسردگی رنج می برند توصیه می کنند که به طور منظم در طول هفته سوپ عدس استفاده نمایند.

۷. درمان افسردگی با نخود

نخود منبع مناسبی برای تامین منیزیم می باشد. منیزیم می تواند باعث افزایش سطح سروتنین شود. کمبود برخی مواد معدنی از جمله منیزیم می تواند باعث بروز افسردگی و اضطراب شود. مصرف نخود را در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

۸. لبنیات

آمینو اسید های موجود در لبنیات می توانند باعث افزایش سروتونین شوند و تاثیر مثبتی بر انتقال دهنده های عصبی دارند. مصرف شیر و ماست می تواند باعث افزایش شادی و احساسات مثبت در افراد گردد. علاوه بر آمینو اسید، لبنیات سرشار از منیزیم و کلسیم هستند که می توانند در کاهش استرس مفید باشند. توصیه می شود روزانه ۳ فنجان لبنیات مصرف کنید.

۹. جو دوسر

جو دوسر می تواند باعث افزایش روحیه شود و خلق و خوی افراد را بهبود بخشد. کربوهیدرات موجود در جو می تواند باعث افزایش قند خون و بالا رفتن سطح سروتونین گردد. شما می توانید برای تهیه انواع سوپ ها از جو دوسر استفاده نمایید و یا از جو دوسر برای تهیه صبحانه استفاده کنید.

۱۰. آب

آب یک نوشیدنی ساده و سالم است که می تواند باعث کاهش علائم استرس و افسرگی گردد. از این پس اگر احساس بی انرژی بودن و استرس می کنید یک لیوان آب بنوشید، زیرا این علائم می توانند به دلیل بی آبی بدن باشند. پزشکان توصیه می کنند زنان روزانه ۱۱ لیوان و مردان ۱۵ لیوان آب بنوشند. اگر برای مصرف آب مشکل دارید می توانید از آب های طعم دار استفاده کنید. مقدار کمی آب لیمو و چند برگ نعناع را به آب بیفزایید و در طول روز استفاده کنید.

۱۱. سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشند و می توانند در درمان افسرگی مفید باشند. اسفناج، آووکادو و کلم بروکلی غنی از مواد مغذی هستند که توصیه می شود افراد برای مبارزه با افسردگی از آن ها استفاده کنند.

۱۲. چای سبز

چای سبز می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد و در درمان افسردگی و اضطراب موثر است. پزشکان توصیه می کنند روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید تا بتوانید با افسردگی مبارزه کنید.

۱۳. مرکبات

ویتامین C می تواند در بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و استرس مفید باشد. مرکبات منبع غنی از ویتامین C هستند و می توانند به افزایش احساسات مثبت کمک کنند. توت فرنگی، گوجه فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، فلفل دلمه ای های رنگی سرشار از ویتامین C می باشند.

۱۴. تخم مرغ

مطالعات نشان داده است که مصرف تخم مرغ به دلیل دارا بودن روی فراوان می تواند به درمان افسردگی کمک کند. تخم مرغ یک ماده غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی می باشد که می تواند برای صبحانه یا میان وعده یک انتخاب مناسبی باشد.

۱۵. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرمصرف و کاربردی می باشد. زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین در ترکیبات خود می تواند در کاهش التهاب نیز موثر باشد و خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است این ماده می تواند باعث کاهش اضطراب نیز گردد و علائم افسردگی را به طرز چشمگیری کم کند.


منبع: Besthealthmag

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.