درمان خانگی سوختگی با روش های سریع و موثر

درمان خانگی سوختگی با روش های سریع و موثر

درمان خانگی سوختگی احتمالا یکی از مواردی است که تقریا همه ما به آن نیاز داریم. چه بخواهیم و چه نخواهیم این سوختگی ها در خانه بسیار شایع هستند و می توانند به هر دلیلی مانند آشپزی و بسیاری موارد دیگر رخ دهند و متاسفانه سوختگی احساس بسیار بدی دارد و تحملش سخت است.

سوختگی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی انواع آن ها می پردازیم:

  1. سوختگی درجه اول به عنوان کمترین شدت آسیب در نظر گرفته می شود، زیرا تنها بر لایه بیرونی پوست تاثیر می گذارد. این درجه معمولا باعث درد خفیف، قرمزی و تورم می شود.
  2. سوختگی درجه دوم بر لایه های عمیق تر پوست اثر می گذارد و باعث خشک شدن پوست و براق شدن آن می شود.
  3. سوختگی های درجه سوم باعث آسیب به تمام لایه های پوست می شوند و بر لایه های زیرین پوست نیز اثر می گذارند.
  4. سوختگی های درجه چهارم می توانند شامل مفاصل و استخوان ها باشند.

سوختگی های درجه سوم و چهارم در واقع شرایط اضطراری محسوب می شوند و باید توسط پزشک و فقط در یک بیمارستان درمان شوند.

روش های درمان خانگی سوختگی

سوختگی های خفیف معمولا یک تا دو هفته طول می کشد تا به طور کامل درمان شوند. هدف از این روش ها کاهش درد، جلوگیری از عفونت و بهبود سریع تر می باشد.

۱- آب خنک

زمانی که سوختگی سطحی پیش می آید به سرعت مقداری آب خنک (آب سرد نباشد) را در یک ظرف ریخته و محل سوختگی را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. اگر امکان قرار دادن محل سوختگی در ظرف وجود ندارد، آن قسمت را زیر آب شیر قرار دهید. پس از این مرحله به آرامی بخش سوخته را با آب و صابون شستشو دهید.

۲- کمپرس سرد

کمپرس سرد و یا یک تکه پارچه مرطوب تمیز را در محل سوزش قرار دهید تا باعث کاهش درد و تورم شود. شما می توانید کمپرس سرد را در فواصل ۵ تا ۱۵ دقیقه ای رو محل سوختگی قرار دهید. به هیچ عنوان از فشردهای بیش از حد سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است سوختگی را دچار تحریک کنند.

۳- پماد آنتی بیوتیک

پماد و کرم های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می کنند. یک پماد ضد باکتریایی مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را به محل سوختگی بمالید و باند یا یک پارچه نخی تمیز پانسمان کنید.

۴- آلوئه ورا

مطالعات نشان می دهند که آلوئه ورا در درمان سوختگی های درجه اول و دوم موثر است. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی، افزایش گردش خون و مهار رشد باکتری می باشد. یک لایه ژل خالص آلوئه ورا را از برگ گیاه آلوئه ورا مستقیما به منطقه آسیب دیده بمالید. اگر آلوئه ورا را از فروشگاه خریداری می کنید، اطمینان حاصل کنید که حاوی درصد بالایی از آلوئه ورا باشد و کمترین مواد افزودنی در آن وجود داشته باشد. حتی اگر بتوانید ژل خالص آن را پیدا کنید بهتر است.

۵- عسل

عسل صرفا یک ماده غذایی خوشمزه و مقوی نیست. عسل می تواند برای بهبود زخم های جزئی و سوختگی های سطحی مورد استفاده قرار گیرد. عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی می باشد. مقداری از آن را بر روی محل سوختگی قرار دهید و اجازه دهید مدتی روی آن بماند و سپس بشویید. این کار را می توانید تا زمان درمان کامل ادامه دهید.

۶- در معرض نور خورشید قرار نگرفتن

شاید بتواند گفت بهترین را کاهش درد و بهبود سریع سوختگی این است که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. پوست سوخته به نور خورشید بسیار حساس است. آن بخشی را که دچار سوختگی است را با لباس پوشانید و به بیرون از خانه بروید.

۷- تاول ها را نترکانید

هرچند ممكن است وسوسه انگيز باشد که تاول ها را بترکانید، اما آن ها را به حال خود رها کنید. انجام این کار می تواند منجر به عفونت شود. اگر در مورد تاول ها نگران هستید و نمی توانید آن ها را تحمل کنید، به یک متخصص مراجعه کنید.

۸- از مسکن استفاده کنید

اگر درد دارید، یک داروی ضد درد OTC مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید. حتما برچسب این داروها را برای میزان دوز مناسب مطالعه کنید.

 

کارهایی که نباید برای درمان سوختگی انجام دهید

مانند بسیاری از موارد دیگر، درمان سوختگی هم دارای افسانه ها و گفته های عجیب و غریب است که در بین مردم گسترش یافته اند. ممکن است این موارد را از مادربزرگتان یا یک دوست شنیده باشید، مهم نیست! هرگز این کارها را برای درمان سوختگی انجام ندهید.

۱- کره

از کره بر روی سوختگی استفاده نکنید. هیچ شواهدی وجود ندارد که اثرات کره را به عنوان درمان سوختگی ثابت کند. در واقع حتی ممکن است سوختگی شما را بدتر کند. کره همچنان گرما را حفظ می کند و همچنین ممکن است باکتری های مضر را که می توانند برای پوست سوخته مضر باشند را جذب کند.

۲- روغن

بر خلاف باور عمومی، روغن نارگیل همه چیز را درمان نمی کند. به همین دلیل است که شما نباید روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن های پخت و پز را بر روی محل سوختگی بمالید. روغن گرما را حفظ می کند و حتی می توانید باعث افزایش سوزش شود.

گزارش شده است که روغن اسطوخودوس برای کمک به درمان سوختگی مفید است، اما شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. به عنوان مثال، مطالعات انجام شده بر روی موش صحرایی نشان می دهد که استفاده از روغن اسطوخودوس برای بهبودی سوختگی موثر نیست.

۳- سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از داستان های عامیانه این است که سفیده تخم مرغ برای درمان سوختگی مناسب است. این در حالی است که خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را افزایش می دهد و حتی می تواند عوارض آلرژیک به همراه داشته باشد.

۴- خمیر دندان

هرگز خمیر دندان را به سوختگی نمالید. این این مورد هم یکی دیگر از داستان های عامیانه است که هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. خمیردندان می تواند سوختگی را تشدید کند و یک محیط مناسب برای عفونت ایجاد کند. خمیر دندان استریل نیست.

۵- یخ

یخ و آب بسیار سرد می تواند منطقه سوختگی شما را بیشتر تحریک کند. یخ حتی ممکن است باعث سوختگی سرد نیز شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.