بهترین مواد غذایی برای درمان خشکی پوست و افزایش لطافت آن

بهترین مواد غذایی برای درمان خشکی پوست و افزایش لطافت آن

آیا درمان خشکی پوست با مواد غذایی امکان پذیر است؟

مواد غذایی نه تنها خوراک ما را تأمین می کنند، بلکه می توانند بر سلامت و زیبایی ما نیز تاثیرات مثبت و منفی بگذارند. هنگامی که کمبود تغذیه ای در بدن به وجود می آید، مشکلات و بیماری های مختلفی به سراغتان می آیند که یکی از مهم ترین موارد این مشکلات، خشکی پوست می باشد. آنچه که می خورید می تواند تأثیر بسزایی در ساختار و ظاهر پوست شما بگذارد. بنابراین اگر با خشکی پوست دست و پنجه نرم می کنید، می توانید این مواد غذایی را که در ادامه معرفی می کنیم، در رژیم خود بگنجانید تا خشکی پوستتان از بین برود. همچنین سعی می کنیم مقدار و نحوه استفاده از هریک از این مواد غذایی را به صورت کامل شرح دهیم. پس این مقاله را در گومگ از دست ندهید.

۱- درمان خشکی پوست با انار

انار یکی از بهترین میوه ها برای پوست های خشک است، زیرا باعث آبرسانی سلول های پوستی می شود و همچنین به دفع سموم از بدن کمک می کند. انار علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین A و C است، حاوی مقدار زیادی آب و سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد. همچنین به کاهش خارش و التهاب کمک کرده و به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. این میوه شگفت انگیز دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به حفظ سلامتی پوست کمک می کند.

نحوه استفاده از آن

  • نصف فنجان انار را در وعده صبحانه خود میل کنید.
  • روش دیگر این است که می توانید روغن هسته انار را با روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی پوست خود بمالید. آن را به مدت 15-20 دقیقه نگه داشته و سپس صورتتان را با آب گرم بشویید.

۲- درمان خشکی پوست با تخم مرغ

یکی از موثرترین مواد غذایی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست تخم مرغ است. تخم ها سرشار از ویتامین های محلول در چربی است که در حفظ یکپارچگی غشا سلول های پوست مفید هستند. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین A ،D و E، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، پروتئین، فولات و سایر مواد مغذی بسیار حیاتی و مفید برای پوست می باشد. هیچگاه زرده تخم مرغ را دور نریزید، زیرا زرده آن حاوی بیشترین مواد غذایی مورد نیاز پوست شماست.

نحوه استفاده از آن

  • هر روز می توانید یک یا دو تخم مرغ را در وعده صبحانه مصرف کنید. البته بهتر است آن را به صورت آب پز تهیه نمایید.
  • روش دوم این است که زرده تخم مرغ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بمالید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۳- درمان خشکی پوست با سبزیجات برگ سبز

اگر می خواهید رژیم غذایی خود را برای درمان خشکی پوست تغییر دهید، حتما باید مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز را به آن اضافه کنید. این سبزیجات شامل کلم، کلم بروکلی، اسفناج و… هستند. این نوع سبزیجات حاوی کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، ویتامین A ،B ،C و K، فیبر غذایی و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر هستند. وجود همه این مواد مغذی به بهبود گردش خون، بهبودی خارش و خشکی پوست، تسکین پوست و همچنین از بین بردن سموم بدن کمک می کند.

نحوه استفاده از آن

  • می توانید این سبزیجات را به هر روشی که دوست دارید، مانند سرخ کردن، جوشاندن، بخارپز و… مصرف کنید.
  • همچنین می توانید آن ها را با یک غذای اصلی، سالاد، سوپ یا حتی در ساندویچ های مختلف میل کنید.

۴- درمان خشکی پوست با سیب زمینی شیرین

اگر به دنبال سبزیجاتی برای بهبود خشکی پوست خود هستید، یکی از موثر ترین گزینه ها، سیب زمینی شیرین است. سیب زمینی های شیرین سرشار از فسفر، بیوتین، پتاسیم، مس، کاروتنوئیدها، ویتامین A، B1 ،B2 ،B3 ،B6 و همچنین مقادیر زیادی فیبر غذایی هستند. تمام این مواد مغذی از به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیب زمینی شیرین کمک کرده و نه تنها به تسکین پوست از درون بلکه در بیرون راندن سموم مضر از بدن نیز کمک می کنند.

نحوه استفاده از آن

  • شما می توانید سیب زمینی شیرین را به شکل های آب پز، کبابی و انواع دیگر طبخ کره و میل کنید.
  • همچنین می توانید آن را رنده کرده و آبش را بگیرید و با عسل مخلوط کنید و سپس به پوست خود همانند ماسک بمالید.

۵- درمان خشکی پوست با آجیل

بادام زمینی، گردو، بادام، پسته، فندق و انواع دیگر آجیل ها سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 و بسیاری از مواد مغذی حیاتی مانند کلسیم، پتاسیم، روی، آهن، مس، فسفر، منیزیم، ویتامین B و E و… می باشند. همه این مواد مغذی در آبرسانی، بهبود گردش خون و حفظ شکل کلی سلول های پوست کمک می کنند.

نحوه استفاده از آن

  • یک مشت آجیل مخلوط را در طول شب خیس کنید و آن ها را در وعده صبحانه میل کنید.
  • یا اینکه با مقداری بادام خیس شده و شیر، یک خمیر درست کنید و آن را برای مدت 15-20 دقیقه روی صورت خود بمالید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۶- درمان خشکی پوست با چای بابونه

چای بابونه حاوی کامازولن و آلفا بیسابولول می باشد که دو ترکیب ضد التهابی هستند و به درمان خشکی پوست کمک می کنند. این گیاه همچنین دارای ویتامین A، آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم و سایر مواد مغذی است و به دفع سموم بدن و عملکرد صحیح سلول ها کمک می کند. از آنجا که در این چای مقدار کافی آب وجود دارد، به آبرسانی و حفظ رطوبت سلول ها نیز کمک می کند.

نحوه استفاده از آن

  • به جای یک چای معمولی یا قهوه معمولی، یک فنجان چای بابونه تهیه کنید. می توانید عسل، لیمو یا زنجبیل هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.
  • همچنین می توانید چای کیسه های این گیاه را تهیه و بر روی پوست خود بمالید.

۷- درمان خشکی پوست با خیار

خیار حاوی مقادیر زیادی آب است که آن ها را به یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با خشکی پوست تبدیل می کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که بخش مهمی از ماهیچه ها، رباط ها، غضروف ها، تاندون ها و استخوان ها را تشکیل می دهد. خیار همچنین حاوی ویتامین A C و K، پتاسیم، کلسیم، فولات و… است که آن را به یک ماده غذایی ایده آل برای درمان پوست های خشک و لکه دار تبدیل می کنند.

نحوه استفاده از آن

  • خیار را به صورت خام و با اضافه کردن مقداری آب لیمو، نمک و فلفل میل کنید.
  • همچنین می توانید خیار را رنده کرده و آب آن را استخراج کنید. سپس عسل و ژل آلوئه ورا را به آن اضافه کنید تا یک ماسک تهیه شود. آن را به مدت 20 دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید و سپس با آب سرد بشویید.

۸- درمان خشکی پوست با ماهی

مصرف ماهی و افزودن آن به رژیم غذایی، یک روش عالی برای ترمیم پوست خشک است. ماهی دارای اسیدهای چرب ضروری است که به دفع سموم از بدن، کاهش التهاب و همچنین حفظ رطوبت بدن کمک می کنند. همچنین ماهی منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است که به عملکرد صحیح سلول ها کمک می کند و به همین دلیل از پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست جلوگیری به عمل می آورد.

نحوه استفاده از آن

  • ماهی بخارپز یا کباب شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنی. شما می توانید ماهی را در سالاد، ماکارونی و انواع غذاهای دیگر مخلوط کرده و میل نمایید.
  • همچنین می توانید کپسول روغن ماهی را برای مواقعی که نمی توانید گوشت ماهی بخورید، استفاده نمایید.


منبع: firstcry

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.