درمان سریع میگرن با چند روش ساده

سردرد میگرنی یکی از رایج ترین انواع سردرد می باشد و به همین دلیل درمان سریع میگرن اهمیت پیدا می کند. هر کسی که دچار سردرد شدید به ویژه میگرن شده باشد می داند که در چنین شرایطی رانندگی، کار کردن و حتی صحبت کردن چقدر می تواند دشوار و عذاب آور باشد.

اما هنگامی که دچار سردرد می شوید، راه هایی غیر از به رختخواب رفتن و منتظر ماندن برای خوب شدن آن وجود دارند. درمان سریع میگرن و سردردهای آن با چندین روش مختلف ممکن است.

 

همچنین بخوانید: 11 درمان خانگی سردرد میگرنی

 

درمان سریع میگرن با داروها

دکتر جک م. رزنتال، متخصص بیماری های میگرنی در بیمارستان Memorial Northwestern در شیکاگو می گوید: اولی راه برای درمان سریع میگرن این است که از قرص های مسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید. او می گوید: داروهایی که حاوی تنها یک مورد مواد تشکیل دهنده مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و یا آسپرین هستند، برای درمان سریع میگرن و سردرد آن موثر هستند.

برای کسانی که از سردرد های مکرر رنج می برند، پزشکان گاهی داروهای بدون استروئید ضد التهابی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه می کنند. دکتر رزنتال می گوید: “ایندومتاسین، یک داروی ضد التهابی غیرمستقیم است که تنها به صورت تجویزی در دسترس عموم قرار می گیرد” و معمولا برای درمان آرتریت استفاده می شود اما می تواند به عنوان یک درمان سریع میگرن و سردرد مفید باشد. لازم به ذکر است که ایندومتاسین از جمله داروهایی است که می تواند باعث تحریک معده و تشدید زخم معده و خونریزی آن شود.

 

این داروها می توانند برای درمان سریع میگرن مورد استفاده قرار گیرند:

  • بوتالبیتال:  نوعی باربیتورات است که اغلب در ترکیب با استامینوفن، کافئین، آسپرین و یا کدئین استفاده می شود.
  • داروهای مسکنی مانند اکسی کدون، هیدروکودون، هیدرومورفون و کدئین.
  • بوتورفانول که نوعی اسپری بینی مسکن است.
  • ترامادول

متاسفانه داروهایی که ذکر شد، در اثر استفاده مکرر می توانند اعتیاد آور باشند و باعث ایجاد وابستگی شوند. به ویژه بوتورفانول که باید از مصرف همیشگی آن به شدت دوری کرد.

استفاده مکرر از هر نوع مسکن، از جمله داروهای بدون نیاز به تجویز، می تواند باعث ایجاد مواردی مانند سرگیجه و یا سردرد بیش از حد شود. برای درمان این نوع سردرد، باید مصرف تمام داروهای کاهش دهنده درد حداقل به مدت 3 ماه متوقف شود. اگر به طور دائم دوزهای زیادی از داروهای بدون نیاز به تجویز را برای درمان سریع میگرن و انواع دیگر سردرد استفاده می کنید، این کار را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 

نکات و توصیه ها درمان سریع میگرن

خوشبختانه بسیاری از سردرد ها می توانند با رعایت رژیم غذایی درمان شوند، که در نتیجه به کم کردن نیاز شما به داروهای مسکن کمک می کند و خطر ابتلا به سردرد را کاهش می دهد. در اینجا چند نکته برای تسکین سردرد در اختیارتان قرار می دهیم:

  • بستن چشم ها و استراحت کرذن: این کار یک راه موثر برای درمان سریع میگرن می باشد که می تواند سردردهای شما را کاهش دهد. به یک اتاق تاریک و آرم رفته و چشمانتان را ببنید و بخوابید. در یک اتاق آرام و تاریک با چشمان بسته و فقط برای کمی آرامش بخوابید. بیماران مبتلا به میگرن به طور غریزی به دنبال یک محیط تاریک و آرام هستند که در آن می توانند حداقل چند ساعت بخوابند. در اغلب موارد، خواب می تواند دردها را کاهش دهد.
  • ماساژ گردن و گیجگاه: انجام این کار باعث تسکین درد و آرامش شما می شود.
  • گرم کردن گردن: یک پد گرم یا یک پارچه گرم را در اطراف گردن و نزدیکی جمجمه خود قرار دهید تا به آرامش برسید. اگر این کار به شما کمک نمی کند می توانید بسته یخ را جایگزین آن کنید تا ببینید که آیا سردرد شما را تسکین می دهد یا خیر. این کار یکی از موثر ترین روش های درمان سریع میگرن می باشد.
  • آرامش: مدیتیشن کنید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید مسائل استرس زا را از خودتان دور کنید. یکی از موثر ترین راها های درمان میگرن، یوگا و مدیتیشن می باشد.
  • کاهش استرس: اگر سردرد بدی دارید، سعی کنید به معنای واقعی کلمه از استرس دور شوید. از محیط های پر سر و صدا دوری کنید و اگر می توانید کمی کار را ترک کنید، یا از شریک زندگی خود بخواهید که کارهای خانه را انجام داده یا از بچه ها مراقبت کند.
  • بدانید که چه می خورید و می نوشید:  آنچه که می خورید و می نوشید می تواند تاثیر بزرگی بر میگرن شما داشته باشد. توصیه می شود که مصرف کافئین و الکل را کاهش داده و سیگار را ترک کنید. همچنین خوردن منظم غذا بسیار مهم است. صبحانه را هرگز فراموش نکنید و حتما صبحانه های کاملی بخورید.

سردردهای ناشی از میگرن مطمئنا می توانند فعالیت های شما را مختل کنند، اما درمان سریع و مناسب می تواند به شما در بهبود عملکردتان کمک کند. به جای اینکه هر روز به فکر تسکین سردرد باشید، وقت خود را صرف پیشگیری و درمان سریع میگرن کنید. داروها می توانند سردرد شما را متوقف کنند تا آن را احساس نکنید اما داشتن آرامش از طریق یوگا، مدیتیشن و… به طور کامل این مشکل را از بین می برد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.