۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

۱. کمبود آهن دارید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

اگر دائما از خود می پرسید که «چرا احساس سرما می کنم؟»، احتمال دارد دلیلش کم خونی ناشی از فقر آهن باشد. یک متخصص تغذیه در نیویورک می گوید گلبول های قرمز خون برای انتقال اکسیژن به آهن احتیاج دارند و مقدار کم آهن می تواند به گردش خون شما آسیب برساند.

این مشکل بدن شما را دچار کمبود اکسیژن می کند و با توجه به اینکه بدنتان باهوش است، سعی می کند اکسیژن را به اندام های حیاتی تری مانند قلب و مغز منتقل کند تا با این کمبود مواجه نشوند. از این رو در دیگر بخش های بدن احساس سرما می کنید.

گوشت از معروف ترین منابع غذایی آهن است. همچنین سبزیجات برگ دار و حبوبات منابع بسیار مناسب دیگری هستند. البته سبزیجات و حبوبات را با مواد غذایی دیگری که ویتامین C دارند مصرف کنید تا جذب آهن آنها را به حداکثر برساند. جذب آهن از گیاهان سخت تر از گوشت است.

۲. به ویتامین ب۱۲ بیشتری نیاز دارید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

بسیاری از مردم تصور می کنند که مشکل سردی بدنشان از کمبود آهن است، در حالی که مشکل اصلی می تواند از کمبود ویتامین ب۱۲ باشد. کمبود این ویتامین می تواند باعث سرماخوردگی، بی حسی و کمبود انرژی شود.

مانند آهن، بیشتر مواد غذایی غنی از ویتامین ب۱۲، محصولات حیوانی هستند. بنابراین گیاهخواران ممکن است راه دشوار تری را برای تامین آن طی کنند. این ویتامین در تخم مرغ، ماست و پنیر یافت می شود. اگر گیاهخوار هستید، از پزشک خود بخواهید که به طصورت دوره ای میزان ویتامین ب۱۲ شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که به میزان کافی آن را دریافت می کنید.

۳. شما نوعی بیماری تیروئیدی دارید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

هنگامی که بدن شما به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی برای تنظیم سوخت و سازش تولید نمی کند، احساس سرما می کنید. اگر علائم دیگری از بیماری تیروئید مانند ریزش مو، یبوست، افزایش وزن یا خستگی را دارید، برای مشخص کردن کم کاری تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

۴. وزن شما پایین است

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

کمبود وزن می تواند به دو دلیل همیشه بدن شما را سرد نگه دارد. علت اول کمبود چربی است که به عنوان عایق کار می کند و چربی کمتر به معنای از دست دادن گرمای بیشتر بدن می باشد. همچنین کاهش کالری مصرفی می تواند متابولیسم بدن شما را کند کرده و انرژی کمتری برای گرم کردن در اختیارش قرار دهد. همانطور که پیش تر گفتیم، بدن شما باهوش است و اگر احساس کمبود انرژی کند، سعی می کند انرژی را ذخیره کند و کمتر از آن استفاده کند. اگر می خواهید مقداری وزنتان را بیشتر کنید، غذاهای پر کالری با چربی های مفید مانند کره گردو، ماست یونانی پرچرب و میوه خشک مصرف کنید.

۵. شما دچار کمبود خواب هستید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

عدم خواب کافی یکی از دلایلی است که همیشه احساس سرما می کنید. اگرچه تحقیقات در مورد ارتباط خواب و احساس سرما هنوز به مقدار کافی انجام نشده است، اما خستگی مزمن می تواند متابولیسم بدن را کند کرده و باعث می شود احساس سرما کنید. همچنین دمای بدن در طول شب نوسان دارد و به این چرخه عادت می کند. اگر دیرتر یا زودتر از حد معمول بیدار شوید، ممکن است دمای اصلی بدن شما دچار اختلال شود.

۶. شما دچار کم آبی هستید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

هنگامی که بدن شما به اندازه کافی آب ندارد، نمی تواند خون را به طور مؤثر هدایت کند. همچنین آب باعث حفظ گرما می شود. سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید و حداقل ۸ لیوان آب را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

۷. ممکن دیابت داشته باشید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

دیابتی ها می توانند به نوروپاتی محیطی مبتلا شوند که به اعصاب مسئول حواس آسیب می رساند. این عارضه دیابت به این معنی است که شما همیشه احساس سرما خواهید کرد. این احساس ممکن است واقعی نباشد، اما وجود دارد و شخص مبتلا را آزار می دهد. در واقع این احساس فقط یک خطا در پیام ارسال شده به مغز از پاها یا دست ها است.

۸. به اندازه کافی چربی نمی خورید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

آیا تا حالا به این فکر کرده اید چرا در زمستان غذاهای گرم و دلچسب را بیشتر دوست دارید؟ چربی به ما کمک می کند احساس سیری کنیم و گرمتر شویم. رژیم های غذایی کم چربی که غذاهای سالم مانند آووکادو، آجیل و دانه ها را جایگزین غذاهای خنک کننده مانند میوه و آب میوه می کنند باعث سرد شدن شما می شوند.

۹. شما سندرم رینود دارید

۱۲ دلیل علمی برای اینکه بدنتان همیشه سرد است

درصد کمی از مردم از سندرم رینود رنج می برند. این سندرم باعث ایجاد اسپاسم در شریان های دست، پا و صورت می شود و اگر شخص در معرض سرما قرار بگیرد، اسپاسم گردش خون در این مناطق بدتر هم می شود.

۱۰. گردش خون شما ضعیف است

در برخی موارد گردش خون ضعیف به دلیل ابتلا به بیماری مزمنی مانند بیماری های عروقی یا بیماری های شریانی محیطی ایجاد می شود. اگر بدن شما سرد است و دلیلش نمی تواند یک بیماری باشد، ممکن است گردش خونتان به طور طبیعی ضعیف باشد و همیشه احساس سرما کنید. مرتباً ورزش کنید و طب سوزنی را امتحان کنید تا احساس را به دستان و پاهای خود برگردانید.

۱۱. دچار کمبود عضله هستید

توده ماهیچه ای گرما ایجاد می کند و بقیه بدن را گرم نگه می دارد. حتماً فعال باشید و از تمرینات ورزشی روزمره پیروی کنید. همچنین اگر به دنبال برنامه ورزشی های مناسب می گردید، می توانید برنامه بدنسازی های زیر را امتحان کنید:

۱۲. شما یک زن هستید!

شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر این که زنان غالباً احساس سرمای بیشتری نسبت به مردان دارند، هرچند تحقیقات علمی در تایید این شواهد وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۱۹۹۸ نشان داد که دمای اصلی بدن زنان حدود ۴.۴ درجه فارنهایت گرمتر از مردان است و دست های آن ها به طور متوسط تقریبا ۳ درجه سردتر است. البته این تفاوت دما چندان بزرگ نیست، اما ممکن است یکی از دلایل احساس سرمای بیشتر در زنان باشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.