راه های افزایش حافظه

راه های افزایش حافظه


یکی از دپارتمان های کلینیک اعصاب و روان هیربد دپارتمان حافظه و شناخت است که به طو تخصصی به اختلال حافظه , دمانس , زوال عقل , فراموشی و آلزایمر می پردازد .

رواندرمانی و توانبخشی حافظه و شناخت


آلزایمر


بازتوانی شناختی (CRT) فرآیند یادگیری مجدد مهارت های شناختی است که از بین رفته یا در نتیجه اسیب به شیمی/سلول های مغز تغییر کرده بودند. اگر فرد نتواند این مهارت ها را مجددا یاد بگیرد، باید موارد جدیدی به او آموزش داده شود تا بتواند از دست رفتن عملکرد شناختی اش را جبران نماید. این خدمت شامل خدمات سیستمیک و عملکردگرای فعالیت های درمانی شناختی بر مبنای ارزیابی و درک نقص هایی که در رفتار- مغز فرد وجود دارد. این خدمات برای دستیابی به تغییرات عملکردی ارائه می شود. این تغییرات هم به کمک تقویت، قدرت بخشیدن یا توسعه مجدد الگوهای رفتاری آموزش دیده در سال های قبل یا از طریق توسعه الگوهای جدید فعالیت های شناختی، مکانیسم های جبرانی برای سیستم های عصبی معیوب به دست می آید. فرآیند بازتوانی شناختی (CRT) از ۴ جزء تشکیل شده است. آموزش درباره ضعف ها و قوت های شناختی. در این بخش تمرکز اصلی بر روی توسعه آگاهی از وجود مشکلات است. آموزش فرآیند : این بخش به توسعه مهارت ها از طریق بازآموزی مستقیم یا تمرین مهارت های شناختی زمینه ای اطلاق می شود. در چنین شرایطی تمرکز بر روی حل مشکلات موجود است. آموزش استراتژی ها: این بخش دربرگیرنده استفاده از استراتژی های محیطی، درونی و بیرونی است. در چنین شرایطی به جای اینکه تمرکز بر روی حل مشکل باشد بر روی جبران خواهد بود. آموزش فعالیت های کاربردی: خوب این بخش هم در برگیرنده کاربرد سه جزء تشکیل دهنده دیگر در فعالیت های روزمره است. تمرکز این بخش بر روی بهبودهای واقعی مسائل زندگی است. خدمات بازتوانی شناختی برای رسیدن به تغییرات عملکردی ارائه می شوند. این تغییرات هم به کمک موارد زیر حاصل خواهد شد:

  • تقویت، قدرت بخشیدن یا توسعه الگوهای رفتاری که فرد قبلا آموزش دیده است.
  • توسعه الگوهای جدید فعالیت های شناختی یا مکانیسم هایی برای جبران مشکلات ایجاد شده در سیستم عصبی
  • تداخلاتی که به فرد کمک می کند تا جایی که ممکن است برنامه های روتین و روزمره اش را به طور مستقل انجام دهد و مسئولیت هایش در خانه و اجتماع را بپذیرد.


در این جلسات از شما خواسته می شود در یک ارزیابی دقیق و جامع شرکت کنید. این ارزیابی به متخصص بازتوانی شناختی کمک می کند بهتر از قبل نیازهای منحصر به فرد شما و نگرانی هایتان را درک کند و از طریق آن برنامه ای را برایتان تنظیم نماید که کمک می کند از ابزارها و استراتژی های موجود برای استقلال بیشتر بعد از بیماری یا اسیب بهره ببرید. به احتمال زیاد شما در ارزیابی های استاندارد شده یا غیر استاندارد شرکت خواهید کرد که در برگیرنده سوالات، تست ها، مصاحبه ها، مشاهده برای درک بیشتر از توانایی ها یا محدودیت های موجود در مدیریت کارها و مسئولیت های روزانه است. درمانگر بازتوانی شناختی نتایجی که از این ارزیابی ها به دست می آورد را تفسیر می کند و آن ها را به یک گزارش خلاصه از نقاط قوت و مشکلاتی که دارید تبدیل می نماید. او به کمک همین تفسیرها می تواند برنامه درمانی برای هدایت همه فعالیت هایی که برای کمک به درمان یا جبران مشکلات موجود طراحی شده اند توسعه دهد. همه فعالیت هایی که در آن شرکت خواهید کرد برای نیازهای خاصی انتخاب شده اند و می توانند به طور عملی به شما کمک کنند به نیازهای خاصی در زندگی تان دست پیدا کنید. درمانگر تلاش می کند به طور مستمر پیشرفت کاریتان را بسنجد و بر اساس این پیشرفت در اهداف موجود تجدیدنظر نماید. هدف از انجام چنین فعالیت هایی بهبود بخشیدن عملکرد افراد در موقعیت های واقعی زندگی است. اینکار به کمک آموزش مجدد مستقیم، استراتژی های جبرانی یا ابزارهای شناختی انجام می شود. چنین فعالیت هایی به کمک فراهم آوردن آموزش ها، منابع، اطلاعات و تجهیزات تطبیقی، به افراد کمک می کند از توانایی هایشان بیشترین بهره را ببرند و اعتماد به نفسشان را تا حد امکان بیشتر نمایند. فرد به کمک شرکت در فعالیت هایی که نیازمند تعامل، آنالیز، پاسخ دادن به پرسش ها، ارتباط است موقعیت های جدیدی را در جامعه یاد می گیرد و بهتر از قبل می تواند با مشکلات واقعی اش دست و پنجه نرم کند. اما چه مواردی بر حافظه اثر منفی دارند ؟


اثر استرس بر حافظه

کمی استرس در زندگی می تواند انگیزه بخش عالی برای حرکت هر فردی باشد. اما استرس بالایی که در زندگی برخی از افراد وجود دارد می تواند به جای عالی بودن مانعی برای پیشرفت شان باشد و در عین حال مشکلات روحی و فیزیکی زیادی برایشان ایجاد کند. استرس در نواحی مختلفی اثر می گذارد. از جمله این نواحی می توان به سلامت فرد، رفتارهای او، رابطه و حتی حافظه  اشاره کرد. وجود استرس بالا یک روش محدودکننده برای بهبود حافظه محسوب می شود و می تواند بر نحوه کارکرد آن هم اثر بگذارد. خوشبختانه خبر خوبی برایتان داریم. شما می توانید چنین شرایطی را متعادل کنید. اگر به دنبال این روش ها هستید حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید. استرس بر روی تشکیل حافظه هم اثر می گذارد. زمانی که تحت استرس شدید هستید ایجاد و حفظ حافظه بلندمدت و تبدیل موارد کوتاه مدت به خاطرات بلند مدت کمی دشوار خواهد شد. این موضوع بدین معنی است که به هنگام استرس، یادگیری هم برایتان دشوارتر و سخت تر می شود. استرس بر روی انواع خاطراتی که در مغز تشکیل می شود هم اثر می گذارد. اگر در طول یک رویداد پراسترس قرار داشته باشیم ممکن است در به خاطرسپاری دقیق جزییات آن رویداد به مشکل بربخوریم. این موضوع بدین خاطر است که استرس بر روی رنگ هایی که درک می کنیم و خاطراتی که بعدا یادآوری می نماییم اثر می گذارد. این موضوع نشان می دهد چرا نظرات و شواهد مبتنی بر چشم، زیاد منطقی و قابل اعتماد نیستند. شما ممکن است مطمئن باشید چیزی را با چشم خودتان دیده اید اما این موضوع بدین معنی نیست که همیشه درست می گویید و درست دیده اید.

اثر دمانس بر حافظه

دمانس


آلزایمر و سایر بیماری های دمانس می توانند به دو شیوه مختلف بر روی حافظه بلند مدت اثر بگذارند. در چنین شرایطی  فرد ممکن است در ذخیره سازی اطلاعات در حافظه بلند مدتش مشکل داشته باشد  یا اینکه دیگر نتواند اطلاعاتی که به خاطر سپرده است را فراخوانی نمایند. انواع مختلفی از دمانس می توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. برخی ها فقط به خاطر سپاری را دشوار می سازند و برخی ها هر دوی این اتفاقات را برای بیمار رقم می زنند. با پیشرفت بیماری آلزایمر،حافظه معنایی، رویدادی و  روندی به تدریج  دچار مشکل می شوند. افرادی که با چنین بیماری دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در یافتن کلمات، فراخوانی خاطرات رویدادهای مهم مثل عروسی ها مشکل داشته باشند.  به عنوان مثال اعضای خانواده ممکن است برای افرادی که دمانس پیشرفته دارند آشنا به نظر برسند اما این افراد نمی توانند رابطه خاصی که با این ها دارند را شناسایی و درک نمایند. در مراحل نهایی آلزایمر، بیمار ممکن است دیگر نتواند حضور و هویت خودش را درک کند.برای بهبود شرایط می توانید کارهای زیر را مدنظر داشته باشید:

  • عکس دوستان یا اعضای خانواده را نشانش دهید
  • اگر دی وی دی دارید یا سایر دستگاه های پخش فیلم را در اختیار دارید می توانید رویدادهای خانوادگی را برایش پخش کنید.
  • همیشه نام تان را به او بگویید و خودتان را با اسم معرفی کنید.
  • به خاطر داشته باشید که از دست دادن خاطرات خاص یا حتی نشناختن افرادی که دور و بر بیمار قرار دارد نشانه این نیست که شما برایش ارزشی ندارید. او با یک بیماری سخت دست و پنجه نرم می کند و شما باید این شرایط را به خوبی درک کنید.
  • به طور مداوم به او نگویید که حافظه اش را از دست داده است. او را دوست داشته باشید و با او مهربان باشید.

مقابله با بیماری هایی همچون دمانس بسیار دشوار است. از دست دادن حافظه بلند مدت می تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. این وظیفه شماست که بدانید چگونه با این افراد رفتار کنید و به ان ها کمک نمایید زندگی بهتری داشته باشند.  به خاطر داشته باشید  حتی اگر این فرد شما را به خاطر نمی آورد اما احساساتی که شما برایش ایجاد کرده اید بسیار ارزشمند است.  در رفتار با این بیماران صبور باشید و سعی کنید با احترام صحبت کنید.

قلب و مغز دو اندام متصل به هم!

تحقیقات نشان می‌دهند سلامت مغز ارتباط مستقیمی با سلامت قلب شما دارد. روش‌های بسیاری برای داشتن یک زندگی سالم وجود دارد، از آنها پیروی کنید. داشتن یک سبک زندگی سالم به خوبی می‌تواند سلامت قلب و مغز شما را تضمین کند. خون عامل اصلی تغذیه رسانی به بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن می باشد؛ رساندن مواد مغذی سالم به مغز توسط خون صورت می‌گیرد. حال می‌توان به اهمیت سلامت قلب و ارتباط آن با سلامت مغز و عدم ابتلا به آلزایمر پی برد. برای داشتن یک قلب سالم لازم است تا از یک رژیم غذایی سالم و مقوی پیروی کنید. وقتی که شما یک رژیم غذایی سالم را برگزینید مواد مغذی حاوی آن وارد جریان خون و طبعا در دسترس مغز شما قرار خواهند گرفت. استفاده از مواد مغذی حاوی امگا ۳ و یا ویتامین ها به خوبی می‌تواند سلامت شما را در برابر اختلالات بسیاری همچون آلزایمر حفظ کند.

ذهن سالم

مثبت فکر کنید! این یک تمرین بسیار لذت بخش است. مثبت فکر کردن علاوه بر این که حال شما را خوب می‌کند، به سلامتی شما نیز کمک می‌کند. به گفته دانشمندان تفکرات منفی می‌توانند تأثیرات مخربی را بر عملکرد مغز و حتی سلامت جسمی شما داشته باشند. برای کسب اطلاعات و مطالعه انواع خدمات دیگر می توانید به وبسایت ما به آدرس https://hirbodclinic.com مراجعه کنید . آدرس کلینیک اعصاب و روان هیربد : سعادت آباد، بلوار دریا، بین خیابان شفق و مطهری جنوبی، پلاک ۱۰۶، ساختمان ساحل، طبقه سوم

منشی کلینیک



برای نوبت دهی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید . شماره تلفن کلینیک هیربد : ۸۶۱۲۷۱۵۷-۰۲۱

۰۲۱-۸۶۱۲۷۱۲۶

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.