تمام خواص روغن چوب صندل برای سلامت و زیبایی انسان

تمام خواص روغن چوب صندل برای سلامت و زیبایی انسان

در عصر حاضر به سختی می توان راهی برای کاهش استرس و افزایش آرامش روان پیدا کرد. تمام انسان ها به مقداری استراحت ذهنی و بازیابی نیاز دارند. روغن چوب صندل علاوه بر عطر مطلوبی که دارد می تواند شما را آرام کرده و اضطراب را از شما دور کند. همچنین این روغن شگفت انگیز می تواند بر روی سلامت کلی بدن و روان تاثیر مثبت داشته باشد.


روغن چوب صندل چیست؟

روغن چوب صندل به علت داشتن رایحه بسیار محبوب و جذابش شناخته شده است که بیشتر به عنوان پایه ای برای محصولات بخور، عطر، لوازم آرایشی و افترشیو استفاده می شود. یکی از خواص این روغن آن است که به خوبی با روغن های دیگر ترکیب می شود.

جالب است بدانید که روغن چوب صندل در سنت های مذهبی هند و کشورهای شرقی نقش پر رنگی دارد و درخت صندل هم به عنوان درختی مقدس شناخته می شود و از آن در مراسم های مختلفی مانند عروسی و تولد استفاده می شود.

روغن چوب صندل از گران ترین انواع اسانس در جهان می باشد و در میان کشورهای تولید کننده آن، روغن تولیدی هند از همه با کیفیت تر می باشد. البته این محصول در مناطق دیگری از جهان مانند استرالیا و هاوایی هم تولید می شود اما خلوص روغن هندی مقداری بالاتر است.

برای به دست آوردن این روغن باید از درختانی استفاده شود که حداقل ۴۰ تا ۸۰ سال سن داشته باشند. هرچه سن درخت بیشتر باشد، روغنی با کیفیت تر و با عطری قوی تر تولید خواهد کرد.

پر از بریدن این درختان، آن ها را در دمای بالا قرار می دهند تا روغن آن گرفته شود. روغن چوب صندل حاوی دو مولکول با نام های آلفا-سنتالول و بتا-سنتالول می باشد که راحیه قوی آن را تامین می کنند. طبق تحقیقات مختلف، آلفا-سنتالول برای فواید متعددی برای سلامتی انسان دارد. برخی از این خواص عبارتند از: کنترل قند خون، جلوگیری از تکثیر سرطان پوست و کاهش التهاب.

خواص روغن چوب صندل بسیار زیاد هستند، اما تعدادی از آن ها مهم تر می باشند که در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.


خواص روغن چوب صندل

تمام خواص روغن چوب صندل برای سلامت و زیبایی انسان

۱- پاکسازی ذهن با روغن چوب صندل

یکی از فواید اصلی روغن چوب صندل این است که به پاکسازی ذهن شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که از آن به عنوان عطر یا خوشبو کننده در مراسمات مذهبی و مدیتیشن استفاده می شود.

بر اساس مطالعه منتشر شده در یکی از مجلات معتبر، این روغن از نظر تاثیر بر سلامت ذهن و ایجاد پاکسازی آن در بسیار خوب عمل می کند. شما می توانید این روغن را تهیه کرده و هر زمان که نیاز به دوری از شلوغی و تمرکز کردن داشتید، مقداری از آن را به وسیله بخور با به صورت عطر استفاده کنید و معجزه آن را بلافاصله ببینید.

۲- آرامش بخشی

معمولا هرجا سخن از روغن های آرامش بخش به میان می آید، بابونه، اسطوخودوس و روغن چوب صندل به عنوان موثر ترین ها توصیه می شود. از این روغن ها برای رایحه درمانی (آروماتراپی) و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی بسیار استفاده می شود.

۳- افزایش هوشیاری

طبق یک مطالعه که بر روی رایحه درمانی با روغن چوب صندل انجام شد، گزارش شد که انجام این کار می تواند نبض، فشار خون و ضربان قلب شرکت کنندگان در آزمایش را افزایش دهد که تمام آن ها علائم هوشیاری هستند.

۴- کاهش اضطراب

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که رایحه درمانی یا ماساژ با این روغن می تواند به کاهش استرس اضطراب کمک کند.

۵- بهبود زخم

محققان آلمانی دریافتند که تحریک سلول های گیرنده بویایی توسط این روغن باعث افزایش ترمیم و رشد سلول های پوستی می شود.

۶- سرطان پوست

در یک مطالعه علمی گزارش شده است که ترکیبات موجود در این روغن شگفت انگیز می توانند به مبارزه با سرطان پوست کمک کنند. این ترکیبات آلفا-سنتالول و بتا-سنتالول نام دارند. برخی مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات می توانند به مرگ سلول های سرطانی کمک کنند.

۷- مبارزه با باکتری های مقاوم

اخیرا دانشمندان در مورد باکتری های بیماری زایی که در برابر آنتی بیوتیک های معمولی مقاوم هستند، بسیار هشدار می دهند. بر شواهد نشان می دهند که این روغن دارای ترکیباتی است که باکتری های مقاوم را نیز از بین می برد.

۸- کمک به درمان عفونت ادراری

در حالی که هنوز به تحقیقات بیشتر و طولانی تری برای تایید این خاصیت روغن صندل نیاز است، اما در آلمان استفاده از آن برای درمان عفونت ادراری تایید شده است.


منبع: Sciencedirect

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.