ریزش موی سکه ای: علائم، درمان و علل

ریزش موی سکه ای: علائم، درمان و علل

حقایق ریزش موی سکه ای

  • ریزش موی سکه ای یا آلوپسیا آره اتا (Alopecia areata) شکل خاصی از ریزش مو است که معمولا روی پوست سر تاثیر می گذارد، اما می تواند بر روی هر پوست هر جایی از بدن که مو دارد ایجاد شود.
  • ریزش موی سکه ای یک یا چند نقطه از پوست را بدون هیچ نشانه ای تحت تاثیر قرار داده و باعث ریزش موهای آن می شود.
  • ریزش موی سکه ای بر مردان و زنان تاثیر می گذارد.
  • احتمال می رود که بر اثر یک بیماری خود ایمنی ایجاد می شود که در آن فولیکول های مو به اشتباه توسط سیستم ایمنی آسیب می بینند.
  • برای اکثر بیماران این وضعیت بدون درمان در طول یک سال حل می شود اما گاهی ریزش مو دائمی می باشد.
  • بسیاری از درمان ها به رشد مو کمک می کنند و حتی گاهی اوقات انجام درمان های مختلف ضروری می باشد زیرا ممکن است هر نوع درمانی برای هر شخصی کارساز نباشد.

 

ریزش موی سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای یک بیماری پوستی است که می تواند بر تمام پوست هایی که دارای مو می باشند تاثیر بگذارد و با ریزش منطقه ای مو مشخص می شود. ریزش موی سکه ای گاهی اوقات با سایر مشکلات پزشکی مرتبط است.

ریزش موی سکه ای تا قبل از 3 سالگی بسیار نادر است و این احتمال می رود که دلایل ارثی در آن تاثیر گذار باشند.

 

علت ریزش موی سکه ای چیست؟

شواهد موجود نشان می دهد که ریزش موی سکه ای ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث آسیب به فولیکول های مو می شود. این اختلالات خاص منجر به خود ایمنی می شود که در آن سیستم ایمنی به بافت های خاصی از بدن حمله می کند. در نقاطی که دچار ریزش موی سکه ای می شوند، به دلایلی ناشناخته، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موهای طبیعی می شود. ریزش موی سکه ای گاهی اوقات با دیگر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری تیروئید، ویتیلیگو، لوپوس، آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو همراه است. تشخیص یا درمان این بیماری ها غیر ممکن نیست و اگر دلیل ریزش موی سکه ای شما یکی از این بیماری ها باشد، با درمان آن بیماری، ریز مو هم درمان می شود. گاهی اوقات ریزش موی سکه ای در اعضای خانواده اتفاق می افتد که نقش ژن ها را در آن نشان می دهد.

 

علائم ریزش موی سکه ای چه چیزهایی هستند؟

یکی از شایع ترین علائم، ریزش یک یا چند نقطه مشخص از مو است. گاهی اوقات هم این ریزش مو به شکل نواری است و مدت طولانی تری نیاز دارد تا درمان شود. یک شکل کلی تر از ریزش موی سکه این است که به صورت پراکنده شروع می شود و به سرعت گسترش میابد. گاهی اوقات هم تمام موهای سر از بین می روند. یکی دیگر از اشکال ریزش موی سکه این است که تمام موهای بدن می ریزند که بسیار نادر است.

 

ریزش موی سکه ای چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

ریزش موی سکه ای اغلب در بزرگسالان 30 تا 60 ساله رخ می دهد. با این حال می تواند بر افراد مسن و یا کودکان هم به ندرت اتفاق بیفتد. ریزش موی سکه ای مسری نیست و به همین دلیل باید از ریزش موی که ممکن است پس از قطع درمان های هورمونی استروژن و پروژسترون برای کنترل زایمان همراه باشد، متمایز شود.

 

متخصصان چگونه ریزش موی سکه ای را تشخیص می دهند؟

ریزش موی سکه ای در یک یا چند ناحیه از پوست اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد برای تشخیص دقیق از از پوست بافت برداری کنند. همچنین مشاهده موهای کوتاه که ظاهری شکسته، نازک و یا خاکستری دارند، می تواند به تشخیص آن کمک کند.

 

درمان ریزش موی سکه ای چگونه است؟

به طور معمول درمان ریزش موی سکه ای ممکن است به طور طبیعی اتفاق بیفتد اما گاهی هم خیر. هرچقدر طول دوره ریزش مو و مساحت آن بیشتر باشد، احتمال اینکه مو به طور خود به خود درمان شود، کم می شود. درمان های مختلفی وجود دارد، اما نمی توان هیچ کدام از آن ها را با اطمینان توصیه کرد و ممکن اس برای هر کسی یک نوع درمان جوابگو باشد. تزریق  وریدی استروئید ممکن است در راه اندازی مجدد چرخه رشد مو در مناطق تحت درمان مفید باشد. کرم های استروئیدی، لوسیون ها و شامپو ها هم می توانند کمک کنند. گرچه استروئید های سیستمیک خوراکی باعث رشد مو در بیماران مبتلا به سرطان می شوند اما استفاده طولانی مدت آنها می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

دیفن سیپرون و Squaric acid dibutylester در افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای و یا افرادی که بیش از 50 درصد از موهای آن ها ریخته است، استفاده می شوند. هدف از این درمان ایجاد یک تماس آلرژیک در پوست سر است که گاهی اوقات با رشد مو همراه است.

هیچ روش موثر پیشگیری شناخته شده ای وجود ندارد اما کاهش استرس می تواند مفید باشد. هیچ دارو یا محصولات مراقبت از مویی برای ریزش موی سکه ای وجود ندارد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.