علت ناباروری زنان چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

علت ناباروری زنان چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

علت ناباروری زنان بسیار زیاد و متعدد است و برای رفع این مشکل ابتدا باید علت اصلی ناباروری را بشناسیم تا بتوانیم در اولین فرصت به آن ها رسیدگی کنیم و این علائم را درمان نماییم. در این مقاله، قصد داریم با علل ناباروری در زنان و چگونگی رفع این مشکل آشنا شویم، در ادامه با ما همراه باشید.

ناباروری چیست؟

ناباروری به طور کلی به عنوان عدم تحقق بارداری گفته می شود. ما زمانی می توانیم بگوییم یک زن ناباروری دارد که فرد بدون داشتن پیشگیری های بارداری در طول یک سال یا بیشتر نتواند حامله شود.

علت ناباروری زنان چیست؟

برای بروز حاملگی، عوامل مختلفی وجود دارند که باید بطور طبیعی و صحیح انجام شوند، این عوامل عبارتند از:

  • اشکال در تخمک گذاری: تخمدان های شما باید تخمک ایجاد کرده و آن را آزاد کنند. به این روند تخمک گذاری گفته می شود. پزشک شما می تواند چرخه قاعدگی شما را دنبال کرده و زمان دقیق تخمک گذاری را تأیید کند. این موضوع بسیار مهم و قابل اهمیت است.
  • داشتن رابطه جنسی طبیعی: لازم است در طول زمانی که تصمیم به بارداری گرفته اید، به طور منظم و طبیعی رابطه برقرار کنید. پزشک می تواند بهترین زمان برای برقراری رابطه را به شما معرفی کند. توجه داشته باشید منظور از طبیعی بودن این است که نباید از هیچ روش جلوگیری استفاده کنید.
  • باز شدن لوله های فالوپ و رحم به طور طبیعی: لوله های فالوپ محل ملاقات تخمک و اسپرم است و رحم مکانی امن و طبیعی است که جنین برای رشد به آن نیاز دارد. پس طبیعی بودن و سالم بودن رحم و لوله های فالوپ بسیار مهم و حائز اهمیت است.
  • یائسگی: عواملی مانند استرس یا تمرین های شدید ورزشی می توانند باعث قطع شدن چرخه قاعدگی و بروز یائسگی زودرس شوند. قطع چرخه قاعدگی باعث ناباروری می شود.
علت ناباروری زنان چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

دلیل اختلال در تخمک گذاری و علت ناباروری زنان

اولین دلیل ناباروری اختلال در تخمک گذاری است. این بدان معنی است که تخمک گذاری به طور نامنظم اتفاق می افتد، یا اصلاً وجود ندارد، یا به دلیل اختلالات هورمون های تولید مثل در غده هیپوفیز، مشکلاتی در تخمدان به وجود آمده است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک وعلت ناباروری زنان

این سندرم باعث عدم تعادل هورمونی می شود که بر روی تخمک گذاری تأثیر می گذارد و با رشد موهای غیرطبیعی در صورت و بدن و آکنه همراه است که شایع ترین علت ناباروری در زنان می باشد.

ضعف هیپوتالاموس وعلت ناباروری زنان

هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز وظیفه تحریک تخمک گذاری در هر ماه را بر عهده دارند، اما هنگامی که فرد دچار استرس بیش از حد جسمی یا عاطفی می شود، یا زمانی که وزن بدن به صورت ناگهانی افزایش و یا کاهش می یابد، غده هیپوفیز نمی تواند این هورمون ها را تولید کند، که این امر بر روند تخمک گذاری تأثیر منفی می گذارد. شایع ترین علائم ضعف هیپوتالاموس تأخیر یا اختلال در قاعدگی است.

نارسایی اولیه تخمدان و علت ناباروری زنان

این اختلال معمولاً در اثر از دست دادن زودرس تخمدان، به دلیل شیمی درمانی یا وراثت ایجاد می شود. این امر باعث کاهش تولید استروژن در زنان زیر ۴۰ سال می شود و احتمال ناباروری را افزایش می دهد.

دفع بیش از حد پرولاکتین و علت ناباروری زنان

غده هیپوفیز ممکن است تولید پرولاکتین در خون را افزایش دهد و این امر باعث کاهش تولید استروژن می شود، که این موضوع باعث ایجاد نازایی در زنان می گردد.

علت آسیب لوله های فالوپی کدام است؟

هنگامی که لوله فالوپی آسیب دیده یا مسدود شده است، مانع از رسیدن اسپرم به تخمک یا مانع از رسیدن تخمک بارور شده به رحم می شود. عوامل زیر می توانند سبب بروز آسیب و یا انسداد لوله های فالوپی گردند:

  • التهاب لگن یا عفونت رحم و لوله فالوپ
  • جراحی شکم یا لگن به دلایل خاصی مانند حاملگی خارج رحم
  • بیماری التهابی لگن مانند سل لگن

مشکلات مربوط به آندومتر و علت ناباروری زنان

آندومتر به بافت پوششی رحم گفته می شود. این آسیب وقتی اتفاق می افتد که بر اثر برداشتن و یا جراحی این بافت ها در آندومتر زخم ایجاد شود. این زخم ها می توانند لوله های فالوپی را مسدود کرده و رسیدن تخم های لقاح یافته به رحم را مختل کنند. همچنین ممکن است به طور غیرمستقیم به برخی از تخمک ها و اسپرم ها آسیب بزند.

علل مربوط به رحم و دهانه رحم و علت ناباروری زنان

  • تومورهای خوش خیم یا فیبروم ها: وجود این تومورها در رحم شایع است، برخی از این تومورها ممکن است باعث انسداد لوله فالوپ شوند و روی باروری تأثیر بگذارند. زنان مبتلا به فیبروم احتمال بارداری کمی دارند.
  • بروز التهاب در رحم: این اختلال ممکن است روند جایگزینی تخمک بارور شده در رحم را مختل کند و به همین دلیل باعث بروز ناباروری در زنان می شود.
  • ناهنجاری های مادرزادی: برخی مشکلات رحمی ممکن است مادرزادی و ژنتیکی باشند و باعث بروز مشکل در روند بارداری شوند.

سایر دلایل ناباروری

گاهی اوقات ممکن است علت مشخصی برای ناباروری یافت نشود. در برخی موارد ناباروری می تواند ترکیبی از چندین علت ثانویه و به دلیل وجود مشکل در دو طرف باشد.

علت ناباروری زنان چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

درمان ناباروری در زنان

درمان ناباروری به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای تشخیص ناباروری سن، وضعیت سلامتی و سایر عوامل باید مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه برخی از روش های و داروهای درمانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما توصیه می کنیم بدون بررسی های پزشکی اقدام به درمان های خود سرانه نکنید.

مصرف قرص کلومفین سیترات

این دارو بر روی غده هیپوفیز تاثیر می گذارد به تخمک گذاری کمک می کند، این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود.

مصرف قرص گانادوتروپین

مصرف این دارو برای مقابله با ناباروری بسیار شایع است. خانم هایی که به دلیل مشکلات هیپوفیز در تخمک گذاری دچار اختلال هستند از این دارو استفاده می کنند. گانادوتروپین می تواند به تحریک تخمک گذاری کمک کند. این دارو به شکل آمپول مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف قرص متفورمین

این دارو به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و پزشکان برای درمان ناباروری آن را تجویز می کنند.

قرص بروموکریپتین

این دارو برای خانم هایی که دچار دفع پرولاکتین هستند تجویز می شود. این دارو برای درمان ناباروری و افزایش شیردهی استفاده می شود.

مقابله و پیشگری از ناباروری

ناباروری یک مشکل شایع است. برای پیشگیری از ناباروری بهتر است به حفظ سلامتی خود اهمیت بدهید. غذاهای سالم مصرف کنید، ورزش کنید، وزن متعادل داشته باشید، بهداشت فردی خود را رعایت کنید و به صورت دوره ای به پزشک زنان مراجعه نمایید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.