۱۰ عوارض قرص های ضد بارداری بسیار مهم

۱۰ عوارض قرص های ضد بارداری بسیار مهم

عوارض قرص های ضد بارداری می توانند خطرات زیادی را برای سلامت زنان به همراه داشته باشند. قرص های ضد بارداری یک روش مبتنی بر هورمون برای جلوگیری از حاملگی هستند. همچنین آن ها می توانند برای حل مشکلاتی از قبیل قاعدگی نامنظم، دوره های دردناک و سنگین قاعدگی، آندومتریوز، جوش و آکنه و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کنند.

قرص های ضد بارداری به وسیله جلوگیری از تخمک گذاری کار می کنند. تخمک تولید نمی شود و بنابراین هیچ چیزی برای اینکه اسپرم بتواند آن را بارور کند وجود ندارد. در نتیجه بارداری رخ نخواهد داد.

قرص های ضد بارداری توسط نزدیک به 16 درصد از زنان در سن 15 تا 44 سالگی در ایالات متحده آمریکا استفاده می شود و دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. افراد مبتلا به عوامل خطرساز ممکن است مجبور به استفاده از ینوع خاصی از این قرص ها شوند.

انواع مختلفی از قرص های ضد بارداری وجود دارند که همه آنها شامل اشکال مصنوعی هورمون استروژن یا پروژسترون یا هر دو هستند. پروژسترون مصنوعی پروژستین نامیده می شود. قرص های ترکیبی، حاوی پروژستین و استروژن هستند و “مینی قرص” ها هم شامل پروژستین می باشند.

اگر قرص های ضد بارداری به درستی استفاده شوند بسیار موثرند، اما به دلیل آنکه افراد در استفاده از آن ها دچار اشتباه می شوند، هر ساله 6 تا 12 حاملگی در هر 100 مورد، اتفاق می افتد.

قرص های ضد بارداری از بیماری های منتقله از راه جنسی جلوگیری نمی کنند. فقط کاندوم می تواند به جلوگیری از این نوع عفونت ها و بیماری ها کمک کند.

 

عوارض قرص های ضد بارداری

  • لکه بینی خارج از قاعدگی
  • حالت تهوع
  • حساسیت سینه
  • سردرد و میگرن
  • افزایش وزن
  • تغییر خلق و خو
  • عقب افتادن قاعدگی
  • کاهش میل جنسی
  • ترشحات واژن
  • تغییرات در بینایی

در ادامه مطلب به هرکدام از این عوارض جانبی با دقت بیشتری می پردازیم. با گومگ همراه باشید.

 

لکه بینی یکی از شایع ترین عوارض قرص های ضد بارداری است

با مصرف قرص های ضد بارداری، خونریزی واژینال در بین دوره های قاعدگی دور از انتظار نیست که معمولا پس از گذشت 3 ماه از مصرف این قرص ها مشکل حل می شود.

در طول لکه بینی، قرص های ضد بارداری هنوز هم موثر هستند. البته تا زمانی که به درستی مصرف شده و هیچ وعده ای را فراموش نکنید. اگر 5 روز متوالی یا بیشتر است که با مصرف این قرص ها دچار خونریزی شده اید، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

 

حالت تهوع با استفاده از قرص های ضد بارداری

هنگامی که برای اولین بار مصرف قرص های ضد بارداری را تجربه می کنید، ممکن است کمی حالت تهوع بگیرید که معمولا بعد از مدتی این حس از بین می رود. مصرف قرص با غذا یا هنگام خواب ممکن است از این مشکل جلوگیری کند. اگر حالت تهوع شدید باشد یا تا 3 ماه پس از مصرف قرص ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

حساسیت سینه یکی از عوارض قرص های ضد بارداری است

قرص های کنترل بارداری ممکن است باعث بزرگی پستان شود یا در آن ها حساسیت به لمس ایجاد کند. این مشکل به طور معمول چند هفته پس از شروع مصرف قرص رفع می شود. اگر دچار درد پایدار، حساسیت به لمس یا درد شدید سینه شدید باید به پزشک مراجعه کنید.

انجام برخی کارها مانند کاهش مصرف کافئین و نمک و استفاده از سوتین های مناسب می تواند درد را کاهش دهد یا از بین ببرد.

 

سردرد و میگرن

هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری می توانند احتمال سردرد و میگرن را افزایش دهند. نوع قرص ها و دوزهای مختلف هورمون های موجود در آن ها می توانند نشانه های مختلفی ایجاد کنند.

استفاده از یک قرص کوچک با دوز پایین ممکن است باعث بروز سردرد شود. این علائم معمولا با گذشت زمان بهبود می یابند، اما درصورتی که سردردهای شما شدید هستند باید به پزشک مراجعه کنید.

 

افزایش وزن

مطالعات بالینی نشان می دهند که پیوند ثابتی بین استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری و تغییرات وزن وجود ندارد. با این حال، احتباس مایعات ممکن است رخ دهد، به خصوص در اطراف سینه ها و باسن.

بر اساس یک بررسی، بیشتر افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده کردند در طی 6 تا 12 ماه، به طور متوسط 4/4 پوند (2 کیلوگرم) اضافه وزن پیدا کردند. البته تحقیقات بر روی روش های دیگر جلوگیری از بارداری نشان داد که آن ها هم همین مقدار اضافه وزن ایجاد می کنند.

 

تغییر خلق و خو

مطالعات نشان می دهد که قرص های ضد بارداری ممکن است بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارند و خطر افسردگی یا سایر تغییرات احساسی را افزایش دهند. هر کسی که در طول استفاده از این قرص ها دچار تغییرات خلق و خو می شود باید به پزشک مراجعه کند.

 

عقب افتادن قاعدگی

حتی با استفاده از قرص های مناسب، ممکن است گاهی اوقات قاعدگی فرد به تاخیر بیفتد. عواملي كه مي توانند بر آن تأثير گذا باشند عبارتند از: استرس، بيماري، سفر و اختلالات هورمونی يا تيروئيد.

در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری این احتمال که پیرود فرد دچار تاخیر شود یا حتی رخ ندهد طبیعی است اما در صورتی که نگران هستید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

 

کاهش میل جنسی

هورمون یا هورمونهای موجود در قرص های ضد بارداری ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز اختلال جنسی یا کاهش میل جنسی شود. اگر کاهش میل جنسی شدید باشد، باید با یک متخصص صحبت کنید.

جالب است بدانید که در بعضی موارد، قرصهای جلوگیری از بارداری می توانند میل جنسی را افزایش دهند.

 

ترشحات واژن

تغییرات در ترشحات واژن ممکن است در طول مصرف قرص های ضد بارداری رخ دهد. اگر دچار خشکی واژن شدید، بهترین کار استفاده از روان کننده های بهداشتی می باشد تا به رابطه جنسی راحت تر کمک کند.

این تغییرات معمولا مضر نیستند، اما تغییرات در رنگ یا بوی ترشحات می تواند از وجود عفونت خبر دهد.

 

تغییرات در بینایی

تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری با ضخیم شدن قرنیه چشم ارتباط دارد. اگر این تغییرات زیاد باشند و شما را دچار ناراحتی کنند باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

 

خطرات قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری گاهی با افزایش فشار خون، تومورهای خوش خیم کبد و برخی از انواع سرطان همراه هستند.

این قرص ها نباید توسط افراد زیر مصرف شوند:

  • زنان باردار
  • افراد سیگاری بالای 35 سال یا کسی که در سال گذشته سیگار کشیده و بیش از 35 سال دارد
  • افراد چاق
  • کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند
  • هر کسی که ترومبوز، سکته مغزی، یا مشکل قلبی داشته باشد
  • افرادی که در نزدیکان خود سابقه لختگی خون قبل از  45 سالگی داشته اند
  • افرادی که دارای میگرن شدید هستند
  • فردی که سرطان سینه، بیماری کبد یا کیسه صفرا داشته باشد
  • افرادی که سابقه دیابت داشته و یا در حال حاضر دیابت دارند

 

اگر هر یک از موارد زیر رخ دهد، باید پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم یا معده
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا هر دو
  • سردرد شدید
  • مشکلات چشمی مانند تاری و یا از دست دادن بینایی
  • تیر کشیدن و بی قراری پاها و ران
  • قرمزی، تورم یا درد در ساق پاها یا ران

 

 

عوارض بلند مدت قرص های ضد بارداری

استفاده از قرص های ضد بارداری ممکن است دارای عوارض بلند مدتی برای سلامتی باشند که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

 

مشکلات قلبی-عروقی

قرص های ترکیبی ممکن است برخی مشکلات قلبی-عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و لختگی خون را افزایش دهند که تمام آن ها می توانند مرگبار باشند. البته خطرات برخی از قرص ها بیشتر است و برای انتخاب بهتر باید با یک پزشک مشورت کنید.

هر کسی که فشار خون بالا یا سابقه شخصی یا خانوادگی لختگی خون، حمله قلبی یا سکته مغزی دارد، باید پیش از مصرف این قرص ها با پزشک مشورت کند.

 

خطر سرطان

هورمونهای زنانه طبیعی مانند استروژن، گاهی باعث ایجاد سرطان می شوند. بنابراین ممکن است استفاده از قرص های ضد بارداری هورمونی هم یک اثر مشابه داشته باشد.

سرطان تخمدان و آندومتر: این نوع سرطان یکی از نادر ترین سرطان هایی است که به علت مصرف قرص های ضد بارداری به وجود می آید.

سرطان پستان: احتمال کمی وجود دارد که مصرف قرص های ضد بارداری موجب ابتلا به سرطان پستان شوند، به ویژه اگر از سنین نوجوانی شروع به استفاده از آن ها کرده باشید یا به تازگی اقدام به مصرف کنید. همچنین اگر بیش از 10 سال از آخرین مصرف شما گذشته است، شما همانند شخصی هستید که تازه شروع به مصرف کرده است.

البته در این مورد عوامل دیگری مانند سن شروع بلوغ و یائسگی، سن اولین بارداری و اینکه فرزند داشته اید یا خیر، هم تاثیر گذارند.

سرطان دهانه رحم: استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را نسبت به دیگر زنان افزایش می دهد. البته اکثر انواع سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است و اینکه آیا این ویروس با استفاده از قرص های ضد بارداری مرتبط است یا نه تا به حال تایید نشده است.

سرطان کبد: جلوگیری از بارداری با افزایش احتمال تومور خوش خیم کبدی مرتبط است، اما به ندرت سرطانی می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که خطر ابتلا به سرطان کبد بعد از حداقل 5 سال مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است به وجود بیاید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.