عوارض قلیان و هر آنچه باید درباره مصرف آن بدانید

عوارض قلیان و هر آنچه باید درباره مصرف آن بدانید

قلیان وسیله ای برای استعمال تنباکو می باشد که اغلب تنباکوی آن را با طعم های شیرین مانند سیب، نارگیل، شکلات، هندوانه و… ترکیب می کنند. اما از عوارض قلیان چه می دانیم؟

مردم ایران و هند باستان برای قرن ها از قلیان استفاده کرده اند. اما امروزه مردم بسیاری از نقاط جهان آن را مصرف می کنند و اغلب یک قلیان را به صورت گروهی در خانه یا در کافه ها و اماکن دیگر استعمال می نمایند.

با گسترش روز افزون مصرف قلیان در جهان، عوارض آن برای سلامتی مورد توجه قرار گرفته است و در میان مردم عادی هم حدس گمان های مختلفی رواج پیدا کرده است. بسیاری از مردم حتی پا را کمی فراتر گذاشته و آن را با دخانیات دیگر مانند سیگار مقایسه می کنند و عده ای ضررش را بیشتر و عده ای کمتر می دانند. در این مطلب به بررسی این موارد و عوارض قلیان خواهیم پرداخت. با گومگ همراه باشید.

عوارض قلیان

تقریبا تمام قلیان های جهان دارای بخش هایی می باشند که عبارتند از: یک ظرف شیشه ای برای نگهداری آب، بدنه فلزی یا چوبی، یک سر با حفره هایی در پایین آن و یک شلنگ انعطاف پذیر با یک دهانه.

این وسیله توسط حرارت زغال کار می کند و حرارت ناشی از آن، تنباکو را گرم کرده و تولید دود می کند. دود تولید شده از طریق بدنه به آب درون شیشه وارد شده و دوباره خارج شده و به سمت شلنگ روانه می شود و پس از آن به دهان و ریه شخص وارد می شود.

بسیاری از افراد این طور تصور می کنند که به علت گذر دود قلیان از آب، اجزای مضر آن مانند مونوکسید کربن از بین می روند و بدین ترتیب ضررش از سیگار کمتر است، اما این تصور کاملا اشتباه است و وجود آب هیچ تاثیری در این مورد ندارد.

همچنین حتی اگر شخصی مستقیما از قلیان نکشد ولی در نزدیکی او شخصی در حال مصرف باشد، دچار عوارض ناشی از آن خواهد شد. برخی از اثرات بالقوه دود قلیان برای سلامت عبارتند از:

  • اختلال در عملکرد ریه، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و برونشیت.
  • افزایش خطر بیماری های قلبی، مانند بیماری قلبی و حمله قلبی.
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان، به خصوص ریه، گلو و سرطان دهان.
  • پیری زودرس پوست، از آنجا که کشیدن قلیان می تواند میزان اکسیژن دریافتی پوست را کاهش دهد، باعث پیری زودرس پوست می شود.
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی، مانند مونونوکلئوز و تبخال دهانی.

اگر به صورت اشتراکی از یک خروجی قلیان استفاده شود می تواند بیماری های عفونی دهان را به همراه داشته باشد.

عوارض قلیان در برابر سیگار

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، کشیدن قلیان، “بسیاری از خطرات سیگار کشیدن را به همراه دارد.”

به عنوان مثال، دود تنباکو حاوی نیکوتین می باشد که یک ماده بسیار اعتیاد آور است و هم در قلیان و هم در سیگار وجود دارد. دود کربن ناشی از زغال چوب که با دخانیات تعامل دارد، دارای عوارضی می باشد که می تواند به همان اندازه سمی باشد که دود سیگار است.

جالب است بدانید افرادی که از قلیان استفاده می کنند ممکن است در معرض سموم بیشتری نسبت به افراد سیگاری باشند.

طبق گزارش CDC، یک فرد سیگاری را به طور متوسط با ۲۰ با پک زدن نیازش برطرف می شود، اما ممکن است در یک جلسه یک ساعته کشیدن قلیان، یک فرد ۲۰۰ پک قلیان بکشد!

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در آمریکا، مصرف قلیان ۲.۵ برابر بیشتر از سیگار حاوی نیکوتین است و به نقل از یک تحقیق که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ، این حجم نیکوتین به صورت بالقوه بسیار اعتیاد آور است.

قلیان الکتریکی

تولید کنندگان نوع جدیدی قلیان را تولید کرده اند که به جای زغال چوب از گرمای الکتریکی استفاده می کند. سازندگان این قلیان ها اغلب می گویند که خطرات آن ها بسیار کمتر از قلیان هایی است که از زغال چوب استفاده می کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می گوید: کارشناسان اطلاعات بسیار کمی در مورد خطرات قلیان های الکتریکی دارند و نیازمند تحقیقات بیشتری هستند.

با این حال، دانشگاه سینسیناتی در گزارشی که از تحقیقات اولیه یک تیم از شیمیدانان بر روی اجزای دود تولید شده از زغال الکتریکی منتشر کرده است می گوید دود زغال الکتریکی ۸۰ درصد از سلول های ریه را تا ۲۴ ساعت پس از مصرف، همچنان دچار آسیب می کنند.

برای مقایسه باید بدانید که زغال چوب حاوی سموم مختلفی است که طبق آزمایشات ۲۵ درصد سلوله ای ریه را دچار آسیب می کند و این مقدار در ذغال سنگ ۱۰ درصد است.

در نتیجه، محققان نتیجه می گیرند که گزینه های الکتریکی قلیان می توانند به طور بالقوه می توانند خطرناک تر از همتایان خود باشند.

البته همانطور که گفتیم این تحقیقات ادامه دارد و باید بسیاری از فاکتورها مورد بررسی قرار گیرند.

افسانه هایی در مورد عوارض قلیان

بعضی از شرکت های تولید کننده تنباکو ادعا می کنند که به علت وجود ترکیبات مختلفی که در محصولاتشان وجود دارد، عوارض را به حداقل رسانده اند! این ادعا کاملا دروغ است. دود قلیان (هر تنباکویی که باشد) حاوی مونوکسید کربن و ترکیبات مضر و سموم دیگر است.

بد نیست با افسانه های دیگری که در رابطه با قلیان عمومیت دارند آشنا شوید:

  • مصرف قلیان اعتیاد آور نیست: دود قلیان حاوی نیکوتین می باشد که بسیار اعتیاد آور است.
  • آب در قلیان باعث فیلتر دود و مواد مضر آن می شود: آب به هیچ عنوان نمی تواند مانع رسیدن مواد مضر و سموم موجود در قلیان به بدن شما شود.
  • دود قلیان به علت خنک بودن، باعث سوختن ریه نمی شود: دود قلیان حتی بعد از خنک شدن هم می تواند به قلب و ریه ها آسیب برساند.
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.