طرز تهیه فرنی با آرد برنج و میزان کالری آن

طرز تهیه فرنی با آرد برنج و میزان کالری آن

فرنی با آرد برنج تهیه می شود و از دسرهای بسیار پر طرفدار در ایران، خاورمیانه و همچنین آسیای مرکزی می باشد. البته ریشه های این دسر به هندوستان بر می گردد و آن طور که از شواهد پیداست، هندی ها اولین کسانی بودند که فرنی را تهیه کردند.

فرنی را معمولا با آرد برنج، زعفران، شیر و آجیل تهیه و سرو می کنند که به دلخواه هر شخص و هر منطقه ای می تواند متغیر باشد. اما آنچه که در میان همه آن ها مشترک است، استفاده از شیر و آرد برنج می باشد, فرنی در واقع نوعی پودینگ محسوب می شود و شباهت بسیاری به پودینگ های دیگر دارد و بافت آن خامه ای مانند است.

تهیه فرنی بسیار ساده است و زحمت چندانی ندارد. فقط تعدادی نکته ریز دارد که باید به آن ها توجه کنید تا فرنی یک دست و لطیفی داشته باشید.

پیش از رفتن به سراغ طرز تهیه، بهتر است بدانید که این دستور تهیه، یک دستور تهیه خانوادگی است! به این معنی که مواد لازم به کار رفته در این آموزش از گومگ، برای ۴ یا ۶ نفر کفایت می کند. با توجه به این نکته می توانید مقدار موارد را بر حسب نیاز خودتان کم و زیاد کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، هم زدن مداوم فرنی در حین پخت است و نباید اجازه بدهید بخشی از آن سفت شود.

سوال های بسیاری در مورد تهیه فرنی با آرد برنج پرسیده می شوند که ممکن است در بین آن ها، سوالات شما هم وجود داشته باشند. از این رو تعدادی از این سوالات متداول را در ادامه آورده ایم و به آن ها پاسخ داده ایم. می توانید با مطالعه این سوالات و پاسخ های آن ها، بسیاری از ایرادات خود را برطرف کنید.

فرنی با آرد برنج
فرنی با آرد برنج را می توان با طعم دهنده های مختلفی سرو کرد

سوالات متداول در مورد تهیه فرنی با آرد برنج

آیا پودینگ برنج و فرنی یکی هستند؟

بله. هر دوی این دسرها یکی هستند و تنها تفاوت آن ها در این است که در هندوستان از طعم دهنده هایی مانند پودر هل و زعفران استفاده می شود و در پودینگ از آن ها استفاده نمی شود. همچنین در ایران از گلاب و دارچین نیز استفاده می شود.

چه میوه های خشک و آجیلی به فرنی اضافه کنیم؟

از آجیل ها و میوه های خشک شده برای دادن طعم بهتر به فرنی استفاده می شود. شما می توانید از بادام، پسته، کاکائو و کشمش به همراه زعفران و پودر هل استفاده کنید. همچنین می توانید از یک نوع آجیل یا میوه خشکی که در خانه دارید استفاده کنید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که هدف از اضافه کردن این موارد، دادن طعم بهتر به فرنی است و باید با ذائقه شما جور در بیاید و دلپذیر شما باشد.

نسبت آرد برنج به شیر در تهیه فرنی با آرد برنج چقدر است؟

نسبت آرد برنج به شیر یک به چهار است. یعنی به ازای هر واحد آرد برنج باید چهار وارد شیر به ترکیب اضافه کنید.

آیا می توانم فرنی را بدون شکر تهیه کنم؟

بله، لبته! شما می توانید فرنی را بدون افزودن شکر تهیه کنید و پس از تهیه، از شیرین کننده های طبیعی یا دلخواه خود استفاده نمایید.

آیا می توانم از شکر قهوه ای در تهیه فرنی استفاده کنم؟

بله. ابتدا فرنی خود را بدون شکر آماده کنید و سپس ۴ الی ۵ دقیقه به حال خود رها کنید تا دمای آن کمی کاهش یابد. سپس شکر قهوه ای را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

آیا می توان از پودر شکلات در تهیه فرنی با آرد برنج استفاده کرد؟

بله. شما می توانید پس از اینکه فرنی حاضر شد، به مقدار دلخواه پودر کاکائو یا شکلات رنده شده به آن اضافه کنید. فرنی شکلاتی شما آماده است!

طرز تهیه فرنی با آرد برنج
آجیل ها و میوه های خشک می توانند فرنی شما را بسیار خوش طعم کنند

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

زمان لازم: ۳۰ الی ۵۰ دقیقه

میزان کالری فرنی: ۲۱۷ کالری به ازای هر نفر (این دستور برای ۵ نفر می باشد)

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج

  • یک چهارم فنجان آرد برنج
  • ۱ لیتر شیر پر چرب
  • ۶ قاشق غذاخوری شکر یا به مقدار لازم
  • طعم دهنده های مورد نظر شما (اختیاری)

مراحل تهیه فرنی با آرد برنج

  1. آرد برنج را در شیر سرد ریخته و خوب هم بزنید و سپس آن را بر روی حرارت قرار دهید مرتب هم زدن بزنید.
  2. هم زدن را تا جایی پیش ببرید که مخلوط مقداری غلیظ شود، سپس شکر و طعم دهنده های دیگر را می توانید به آن اضافه کنید.
  3. پس از اینکه به غلظت کافی رسید آن را از روی حرارت بردارید و تزیین کنید. همچنین می توانید از پودر کاکائو و شکلات رنده شده نیز برای بهبود طعم آن استفاده کنید.

نکته: موردی که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که باید ترکیب را مرتبا هم بزنید تا به صورت تکه تکه در نیاید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.