هفت نشانه پنهان که ممکن است آب مروارید چشم داشته باشید

هفت نشانه پنهان که ممکن است آب مروارید چشم داشته باشید

آب مروارید چشم نوعی بیماری چشمی است که هر ساله حدود ۲.۵ میلیون کانادایی را مبتلا می کند و یکی از شایع ترین اختلالات چشم در جهان است. آب مروارید یک ناحیه تار یا مات بر روی عدسی چشم است که به مرور زمان ایجاد می شود. علیرغم رایج بودن این بیماری، اغلب موارد آب مروارید تا زمانی که پیشرفت نکنند، شخص بیمار متوجه وجود آن ها نمی شوند زیرا بدون درد هستند و بینایی به مرور زمان تحت تاثیر قرار می گیرد. برای تشخیص این بیماری، اپتومتریست ها به دنبال زردی در عدسی چشم و کدورت در پشت آن می گردند.

در ادامه شما را با ۷ نشانه پنهان این بیماری آشنا می کنیم. با گومگ همراه باشید.

۱. تاری دید

اگر دچار آب مروارید باشید، ممکن است یک نقطه تار در دیدتان ایجاد شود یا بینایی کلی شما کاهش یابد. در هر صورت اختلال در بینایی به احتمال زیاد اولین نشانه ای است که متوجه آن می شوید.در اوایل این بیماری، آب مروارید کوچک است و تأثیر بسیار کمی در بینایی شما خواهد داشت اما ممکن است احساس کنید یک شیشه بخار گرفته در جلوی چشمانتان قرار گرفته است.

تاری دید یكی از علائم آب مروارید است و می تواند در اثر مشکلات مختلف ایجاد شود اما با پیشرفت آن، تاری دید بیشتر خواهد شد. عدسی طبیعی چشم کمک می کند تا نور به درستی در کاسه چشم متمرکز شود اما با افزایش سن شروع به کدر شدن می کند.

۲. کاهش تشخیص رنگ ها

به دلیل تاری دید، رنگ ها با گذشت زمان می توانند در هم تنیده و گل آلود به نظر برسند و رنگ سفید از آنچه که هست بسیار زرد تر مشاهده شود. از آنجا که این اتفاق با سرعت بسیار کند و تدریجی رخ می دهد، اکثر بیماران تا زمان انجام عمل جراحی متوجه تغییر رنگ ها نخواهند شد.

هنگامی که افراد به آب مروارید مبتلا می شوند، گاهی اوقات یک رنگ محو مایل به زرد را مشاهده می کنند. یکی از مهمترین تاثیراتی که بعد از جراحی آب مروارید احساس می شود، بهبود چشمگیر تشخیص رنگ ها است. اغلب بیماران پس از جراحی می گویند که هرگز به خاطر نمی آورند چنین رنگ های با کیفیتی را مشاهده کرده باشند. این در حالی است که آن ها فقط به بینایی زمان جوانی خود دست یافته اند!

۳. حساسیت به نور

ممکن است احساس کنید نوری که قبلا برای شما عادی و قابل تحمل بوده، اکنون بیش از حد آزار دهنده شده است. چراغ ها و نور خورشید به بزرگترین دشمنان شما تبدیل می شوند. از آنجا که آب مروارید بیشترین بخش نور ورودی به چشم را پراکنده می کند، زننده شدن نورها می توانی به عنوان یکی از علائم اصلی این بیماری باشد. در واقع در اثر این پراکنده شدن، نور مسیر مشخصی برای رسیدن و تمرکز بر پشت چشم ندارد و دید فرد به طور فزاینده ای دشوار می شود.

۴. مشکل شدن رانندگی در شب

از آنجا که آب مروارید تفکیک تاریکی شب و نور چراغ های جاده را دشوار می کند، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در شب دچار مشکلاتی در رانندگی می شوند.

اگر چراغ های پیش رویتان باعث سردرد گرفتن شما می شوند، باید احتمال ابتلا به این بیماری را جدی بگیرید. اغلب بیماران دارای آب مروارید از مشکل شدن رانندگی در شب و خواندن علائم جاده شکایت می کنند.

۵. سخت شدن مطالعه

عدسی چشم همانند لنز دوربین عمل می کند. در واقع عدسی چشم نور را روی شبکیه متمرکز می کند و به ما اجازه می دهد تا همه چیز را به وضوح از نزدیک و دور ببینیم. بیشتر عدسی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است و پروتئین به گونه ای ساخته شده است که اجازه می دهد نور از درون آن عبور کند.

دشوار شدن مطالعه و تشخیص حروف چاپ شده از علائم مهم ابتلا به آب مروارید می باشد.

۶. دوبینی

دوبینی می تواند یکی دیگر از علائم خاموش آب مروارید باشد اما نباید با دوبینی که از عدم تراز چشم ها ناشی می شود اشتباه گرفته شود. همانطور که گفتیم در ابتدا آب مروارید ممکن است باعث ایجاد تاری در بینایی فرد شود که بر بخش کوچکی از عدسی چشم تأثیر می گذارد و ممکن است زیاد قابل توجه نباشد. اما هرچه آب مروارید پیشرفته تر شود، نور عبوری از عدسی را تحریف می کند. در نتیجه ممکن است فرد دچار دوبینی شود.

۷. تغییرات مکرر نمره چشم

هنگامی که فرد به آب مروارید مبتلا می شود، ممکن است در ابتدا بهبود موقتی دید را تجربه کند که اغلب از آن به عنوان “دید دوم” یاد می شود. در نتیجه افرادی که قبلا برای مطالعه به عینک احتیاج داشتند دیگر نیازی به آن نخواهند داشت. این نشان می دهد که چگالی عدسی های چشم فرد در حال تغییر است و این افزایش قدرت بینایی پس از مدتی از بین می رود.

این بهبود بینایی را نباید به عنوان نشانه ای از رفع شدن مشکلات چشمتان در نظر بگیرید. فقط پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا بهبود ناگهانی چشم شما ناشی از آب مروارید بوده یا یک معجزه رخ داده است.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.