آیا راه رفتن با پای برهنه برای سلامتی مفید است؟

آیا راه رفتن با پای برهنه برای سلامتی مفید است؟

راه رفتن با پای برهنه احتمالا کاری است که شما فقط در خانه انجام می دهید اما جالب است بدانید که برای بسیاری از افراد راه رفتن و ورزش با پای برهنه، نوعی تمرین روزانه آنهاست.

وقتی کودک نو پا در حال آموختن راه رفتن است، والدین اصرار دارند که این روند به طور طبیعی و بدون کفش انجام شود. دلیل این کار این است که کفش ها می توانند بر چگونگی استفاده از عضلات و استخوان ها در پای فرد تاثیر بگذارند.

بچه ها وقتی که با پای برهنه راه می روند، از زمین زیر پاهایشان بازخورد دریافت می کنند که باعث می شود موقعیت خودشان را در فضای اطرافشا درک کنند.

زمانی که دوران کودکی را پشت سر می گذارین و بزرگ تر می شویم، پاهای خود را در کفش ها قرار می دهیم و مزایای راه رفتن با پای برهنه را از دست می دهیم. به همین دلیل است که طرفداران پیاده روی و تمرینات با پای برهنه در تمام طول روز بدون کفش هستند و همه ما را تشویق می کنند تا پاهایشان را آزاد کنند.

 

همچنین بخوانید:

 

خواص پیاده روی با پای برهنه

دکتر جاناتان کاپلان، متخصص پا و مچ پا و جراح ارتوپدی در موسسه ارتوپدی هوگ، توضیح می دهد: “در تئوری خاصیت مستقیم پیاده روی با پای برهنه این است که به طور پیوسته الگوی پیاده روی طبیعی ما را بهبود می بخشد.

البته اگر به فروشگاه های کفش مراجعه کنید و نگاهی به کفش های مخصوص دویدن و پیاده روی بیندازید، متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها دارا کمکی و پشتیبان می باشند. در واقع این کفش ها دارای نوعی بالشتک هستند که به طور بسیار شگفت انگیزی می توانند پیاده روی و دویدن را به حالت طبیعی (پای برهنه) نزدیک کنند. دکتر بروس پینکر، جراح پا می گوید که پیاده روی با پای برهنه می تواند گروه های خاصی از عضلات پا را تقویت کند.

از دیگر خواص پیاده روی با پای برهنه عبارتند از:

  • کنترل بهتر موقعیت پاها هنگامی که به زمین برخورد می کنند.
  • بهبود تعادل، آرامش و هشیاری بدن و همچنین کاهش درد.
  • باعث تقویت مفصل ران، زانو و استخوان ها می شود و عملکرد پاها را از نظر مکانیکی بهبود می بخشد.
  • حفظ محدوده مناسب حرکت در مفاصل پا و مچ پا و همچنین قدرت کافی و ثبات در عضلات و رباط های پا.
  • درمان آسیب های ناشی از کفش های نامناسب.
  • تقویت عضلات پا

 

خطرات احتمالی پیاده روی با پای برهنه

راه رفتن با پاهای برهنه در خانه نسبتا امن است، اما زمانی که در خارج از منزل هستید، خود را در معرض خطرات بالقوه ای که می تواند به شما آسیب وارد کنند قرار می دهید.

دکتر کاپلان توضیح می دهد: “بدون داشتن قدرت مناسب در پاها، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های مفصلی قرار خواهید گرفت، در نتیجه خطر آسیب را افزایش می دهد.”

بسیار مهم است که در شروع پیاده روی با پای برهنه مراقب باشید و روی هر سطحی راه نروید و به آرامی این کار را ادامه دهید. زیرا مدت زیادی پاهایتان در کفش بوده اند و به این سبک از پیاده روی عادت ندارند. همچنین باید باید این موضوع را بدانید که راه رفتن با پای برهنه می تواند مشکاتی از جمله: حرارت بالای سطح زمین، سطح خشن زمین، وجود شیشه و مواد دیگری که می توانند به پا آسیب بزنند، به همراه داشته باشد.

علاوه بر این ها وقتی که با پاهای برهنه به بیرون از خانه می روید، خود را در معرض باکتری ها و عفونت های گوناگون قرار می دهید. همچنین افراد مبتلا به دیابت باید قبل از رفتن با پای برهنه به پزشک مراجعه کرده و از آن مشورت بگیرند.

 

چگونه با پاهای برهنه پیاده روی کنیم؟

دانستن چگونگی راه رفتن و ورزش با پای برهنه طول می کشد و نیازمند صبر و داشتن اطلاعات صحیح می باشد. بنابراین قبل از اینکه کفش های خود را کنار بگذارید، بهتر است با برخی موارد آشنا شوید.

  • آهسته شروع کنید. باید صبور باشید و از جلسات کوتاه پیاده روی 15 تا 20 دقیقه ای شروع کنید. دکتر کاپلان می گوید بسیار حیاتی است که شما بتوانید پا و مچ پای خود را با محیط جدید سازگار کنید. زمانی که احساس کردید به این روش از پیاده روی عادت کرده اید، می توانید به تدریج زمان پیاده روی هایتان را بیشتر کنید.
  • اگر احساس درد یا ناراحتی جدیدی دارید، پیاده روی را متوقف کنید. کاپلان توضیح می دهد: “در حالیکه به نظر می رسد راه رفتن با پای برهنه یک گزینه مناسب برای ارتقای سلامتی باشد، خطراتی هم به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. نداشتن قدرت مناسب در پا، باعث آسیب به مفاصل شما خواهد شد. این آسیب زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که سن شما بالا باشد و مدت زمان بیشتری را با کفش زندگی کرده باشید.”
  • قبل از آنکه به بیرون از خانه بروید، در خانه با پاهای برهنه راه بروید و آن را امتحان کنید. این کار می تواند پاهای شما را با برخی آسیب های خفیف آشنا کند و راه رفتن در بیرون ار خانه را آسان نماید.
  • پس از آنکه در داخل خانه این کار را امتحان کردید، می توانید به بیرون از خانه بروید. اما سعی کنید روی سطوحی با خطرات کمتر مانند جاده ها (آسفالت)، سواحل شنی و چمن و… راه بروید.
  • استفاده از جوراب و پاپوش را مد نظر قرار دهید. شاید بخواهید قبل از اینکه پاهایتان را روی سطوح خشن قرار دهید، مدتی را با جوراب یا پاپوش تمرین کنید تا قدرت پاهایتان بیشتر شود و بعدا آن ها را هم حذف کنید. انجام این کار باعث می شود پاهای شما به تدریج به سطوح خشن تر عادت کند. همچنین می توانید برای شروع از کفش هایی با کفه نازک استفاده کنید.
  • تمرینات تعادلی انجام دهید.توصیه می شود که با انجام تمرینات تعادلی ساده مانند ایستادن روی یک پا و یا ایستادن بر روی انگشتان پاها، باعث تقویت این اندامتان شوید.
  • یک ورزش که با پاهای برهنه انجام می شود را انتخاب کنید و آن را انجام دهید. برخی از ورزش هایی که نیازمند پاهای برهنه هستند عبارتند از: یوگا، پیلاتیز و هنرهای رزمی.
  • هر روز پس از پیاده روی با پاهای پیاده، زخم ها و آسیب های کف پاهایتان را بررسی کنید.

 

انجام فعالیت های شدیدتر مانند دویدن و کوهنوردی با پاهای پیاده نیازمند تمرینات بسیار زیاد است. باید صبوری به خرج داده و عضلات، استخوان ها و پوست پاهایتان را تقویت کنید و سپس به انجام این فعالیت ها بپردازید.

اگر بعد از پیاده روی، اگر درد شدید یا زخم داشتید، بهتر است مدتی را دوباره با کفش ادامه دهید تا آسیب ها رفع شوند و دوباره به تمرینات بازگردید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.