پروتئین وی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

پروتئین وی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

همه پروتئین ها برابر نیستند؛ برخی از آن ها مانند پروتئین وی از بقیه بهترند! شاید خواند جمله قبل کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما در ادامه متن متوجه اشتباه خود خواهید شد. با گومگ همراه باشید.

پروتئین وی حاوی طیف باورنکردنی از اسید آمینه های ضروری است که به سرعت جذب بدن می شوند. مطالعات متعددی نشان می دهند که مصرف این پروتئین می تواند به شما در افزایش قدرت، عضله سازی و کاهش مقدار قابل توجهی چربی کمک کند.

پروتئین وی بیش از یک پروتئین است، در واقع مصرف آن تاثیرات شدید دیگری نیز روی بدن دارد که آن را بسیار شاخص می کند. جالب است بدانید که تحقیقاتی که روی این مکمل انجام شده بسیار بیش تر از مکمل های دیگر است.

در ادامه مطلب شما را با این پروتئین شگفت انگیز به صورت کامل آشنا خواهید کرد و در مورد اینکه از چه چیزهایی تشکیل شده، چگونه کار می کند و چگونه می تواند به سلامت و تناسب اندام شما کمک کند، به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی ترکیبی از پروتئن های مشتق شده از آب پنیر است. این آب پنیر در زمان تولید پنیر از شیر تهیه می شود.

شیر حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین (۸۰٪) و پروتئین وی (۲۰٪).

پروتئین وی از بخش محلول در آب شیر به دست می آید. به این صورت که در زمان تولید پنیر، بخش چرب شیر انعقاد می‌یابد و در ته ظرف جمع می شود و بخش حاوی آب آن که همان آب پنیر است بر روی آن تجمع می‌یابد.

اگر می خواهید بیشتر با آب پنیر آشنا شوید می توانید یک پنیر یا ماست تولید شده در کارخانه را باز کنید. آب جمع شده بر روی آن همان آب پنیر است.

پس از جدا کردن آب پنیر در کارخانه ها، بر روی آن فرایندهای مختلفی انجام می شود تا به آنچه که بیشتر مردم از پروتئین وی دیده اند تبدیل شود. همان پودری که به عنوان مکمل خریداری می کنید.

به دلیل آنکه این نوع پروتئین طعم خوبی ندارد به آن طعم دهنده هایی مانند شکلات، توت فرنگی، وانیل و… اضافه می کنند.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده پروتئین وی را پیش از خرید مطالعه کنید. زیرا برخی شرکت های تولید کننده از مواد افزودنی ناسالم مانند شکر تصفیه شده استفاده می کنند.

مصرف پروتئین وی یک راه مناسب برای اضافه کردن ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین، بیش از مصرف معمول روزانه شما می باشد. این می تواند برای بدنسازان و علاقه مندان به ورزش، افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا کسانی که به اندازه کافی نمی توانند از طریق تغذیه پروتئین دریافت کنند، بسیار مناسب باشد.

به طور معمول مصرف پروتئین وی برای همه مناسب است، مگر افرادی که دارای بیماری های خاصی هستند، که باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند.

آیا مکمل وی می تواند به افزایش پروتئین و BCAA کمک کند؟

پروتئین ها ساختار اصلی بدن هستند. آنها در بخش هایی مانند زردپی ها، پوست، مو، هورمون ها، آنزیم ها، انتقال دهنده های عصبی و بسیاری بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

پروتئین ها همچنین از بلوک های ساختمانی عضلات هستند و در انقباض آن ها نقش مهمی بر عهده می گیرند.

پروتئین های مختلف از اجزای کوچکتری به نام آمینو اسید ساخته شده اند که به یکدیگر پیوسته اند. برخی از آمینو اسید ها توسط بدن شما ساخته می شوند اما برخی دیگر باید از طریق تغذیه تامین شوند که به آن ها آمینو اسیدهای ضروری می گویند.

پروتئین هایی که حاوی هر ۹ آمینو اسید ضروری هستند، بهترین گزینه می باشند که پروتئین وی یکی از آن هاست.

پروتئین وی غنی از آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) مهمی مانند لوسین و سیستئین است.

همچنین مطالعات مختلف نشان می دهند که این پروتئین می تواند در تحریک رشد انسان موثر باشد. در واقع شیر مادر حاوی ۶۰٪ پروتئین وی و شیر گاو حاوی ۲۰٪ پروتئین وی می باشد.

انوع پروتئین وی: کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده

چندین نوع پروتئین وی وجود دارد که تفاوت اصلی این مکمل ها در نوع تهیه و پردازش آن ها می باشد:

  • پروتئین وی کنسانتره: حاوی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین، برخی از انواع لاکتوز (قند شیر) و چربی است و بهترین عطر و طعم را دارد.
  • پروتئین وی ایزوله: حاوی ۹۰ درصد یا بیشتر پروتئین و مقدار کمی لاکتوز و چربی می باشد. همچنین دارای خواص تغذیه ای فراوان است.
  • پروتئین وی هیدرولیز شده: این نوع مکمل دچار تغییراتی شده است تا هضم آن آسان تر باشد و به سرعت جذب بدن می شود. این نوع پروتئین باعث افزایش ۲۸ تا ۴۸ درصدی انسولین نسبت به نوع ایزوله می شود.

به طور معمول نوع کنسانتره از بقیه محبوب تر بوده و توصیه می شود. اگر با مصرف پروتئین کنسانتره به هر دلیلی مشکل دارید و می خواهید بیشتر پروتئین دریافت کنید و کربوهیدرات و چربی کمی جذب نمایید، از ایزوله یا هیدولیز شده استفاده کنید.

البته دقت داشته باشید که هرچند نوع کنسانتره بسیار محبوب است اما تحقیقات علمی بر روی پروتئین ایزوله انجام شده اند و نتایج آن ها در مورد این نوع می باشد.

تاثیر مکمل وی بر حجم و قدرت عضلات

بیشترین تاثیر این پروتئین بر روی توده عضلات و قدرت آن ها می باشد. این نوع پروئین در میان ورزشکاران، بدنسازان، مدل های ورزشی و افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در باشگاه هستند بسیار محبوب می باشد.

این مکمل با تاثیرات زیر باعث افزایش حجم و قدرت عضلات می شود:

  • تامین بلوک های ساختمانی: این مکمل میزان پروتئین و آمینو اسیدهای بدن را افزایش می دهد. این مواد بلوک های ساختمانی عضلات را تشکیل می دهند و باعث بهبود عملکرد آن ها می شوند. در نتیجه باعث افزایش حجم و قدرت آن ها خواهند شد.
  • هورمون ها: این پروتئین باعث افزایش هورمون های آنابولیک شده و رشد عضلات را تسهیل می کند.
  • لوسین: این مکمل سرشار از آمینو اسید لوسین است که تاثیر آن بر تحریک پروتئین های ساختاری عضلات به اثبات رسیده است.
  • جذب سریع: این نوع پروتئین سریع جذب شده و به سرعت تاثیرات خود را می گذارد.

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، مصرف این مکمل پروتئینی قبل از تمرین، حین تمرین و پس از تمرین باعث افزایش توده عضلانی می شود. هرچند سنتز پروتئین معمولا پس از انجام تمرین به حداکثر خود می رسد.

البته ناگفته نماند که طبق مطالعات اخیر، برای رشد عضلات باید میزان پروتئین خود را افزایش دهید، اینکه قبل و بعد از تمرین یا در حین تمرین آن را مصرف کنید، چندان اهمیتی ندارد. همچنین طبق تحقیقی دیگر، پروتئین وی از پروتئین سویا در این زمینه بهتر عمل می کند.

این مکمل باعث ارتقای سلامت و کاهش وزن می شود

پروتئین وی برای کاهش وزن بسیار عالی عمل می کند. دلیلش هم آن است که باعث احساس سیری می شود و اشتهای شما کاهش می‌یابد.

در واقع این پروتئین مواد لازم برای ارتقای سلامت و افزایش توده عضلانی را تامین می کند و از طرفی باعث چربی سوزی و کاهش آن ها می شود.

اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستید اما در عین حال نمی خواهید عضلاتتان را از دست بدهید، این مکمل گزینه بسیار مناسبی است.

فواید دیگر پروتئین وی برای سلامتی

پروتئین وی علاوه بر اینکه یک منبع عالی برای تامین پروتئین سالم می باشد، فواید دیگری هم برای سلامتی شما دارد.

برخی از مواد ضروری که برای سلامتی شما اهمیت دارند و در این مکمل یافت می شوند عبارتند از: لاکتوفرین، بتا لاکتوگلوبین، آلفالاکتالبومین و پادتن ها.

همچنین باعث کاهش فشار خون، کاهش استرس و افسردگی و قند خون می شود. جالب است بدانید که از بدن شما در برابر سرطان محافظت می کند و علائم هپاتیت را کاهش می دهد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.