عوامل موثر بر پوکی استخوان

عوامل موثر بر پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث تضعیف استخوان ها یا کوچک شدن آن و یا هر دو مورد با هم می شود. شناختن عوامل موثر بر پوکی استخوان می تواند در جلوگیری و یا بدتر شدن اوضاع، نقشی پر رنگ ایفا کند. در واقع پوکی استخوان باعث می شود که استخوان ها بسیار ضعیف شده و در معرض خطر شکستگی در طول فعالیت های طبیعی قرار بگیرند.

به عنوان مثال یک ضربه کوچک به استخوان ها یا یک سقوط جزئی می تواند باعث شکستگی آن ها شود. افرادی که به پوکی استخوان مبتلا نیستند در شرایط مشابه، با چنین اتفاقاتی دچار شکستگی استخوان نمی شوند. وقتی که فردی پوکی استخوان دارد، به ویژه در موارد پیشرفته، حتی عطسه می تواند استخوان ها را بشکند.

به گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکایی، در ایالات متحده حدود 30 میلیون نفر پوکی استخوان دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند. آنها می گویند که 34 میلیون آمریکایی دیگر هم در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

با آنکه نمی توان در مراحل اولیه پوکی استخوان، آن را تشخیص داد اما برخی از عوامل موثر بر پوکی استخوان وجود دارند که می توانند به ما کمک کنند. در ادامه شما را با این عوامل آشنا می کنیم. با گومگ همراه باشید.

 

عوامل موثر بر پوکی استخوان

عوامل خطر سازی که می توانید آن ها را کنترل کنید عبارتند از:

تغذیه در پوکی استخوان

عادت های غذایی می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. خوشبختانه این یکی از عوامل خطر ساز است که می تواند کنترل شود. رژیم غذایی بدون ویتامین D و کلسیم میتواند به تضعیف استخوان های شما کمک کند.

کلسیم به ساخت استخوان ها کمک می کند و ویتامین D هم در حفظ استحکام و سلامتی آن ها نقش دارد.

محصولات لبنی دارای کلسیم بالایی هستند و برخی از محصولات غیر لبنی هم کلسیم را ترکیبات خود اضافه کرده اند. همچنین می توانید کلسیم را با مصرف مکمل ها دریافت کنید، اما کارشناسان توصیه می کنند که بهترین را دریافت کلسیم، تغذیه مناسب می باشد.

ویتامین D به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند ماهی آزاد (قزل آلا) و ماهی تن یافت می شود و به محصولات دیگری مانند به شیر، سویا و برخی غلات اضافه می شود. همچنین می توانید ویتامین D را از نور خورشید و از راه پوست دریافت کنید. اما به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست، بسیاری از مردم نیاز به دریافت ویتامین D از منابعی غیر از خورشید دارند.

همچنین می توانید از مکمل ها برای تامین ویتامین D خود استفاده کنید، اما باید مراقب باشند که بیش از حد از آن ها مصرف نکنید زیرا بسیاری از مکمل های دیگر حاوی این ویتامین هستند و ممکن است با حجم زیادی از این ویتامین روبرو شوید که عوارض خاص خودش را دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم و ویتامین C هم وجود دارند که می توانند استخوان ها را قوی تر کنند.

فقدان غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند، می تواند بر تراکم استخوان تاثیر منفی داشته باشد و به طور کلی منجر به کاهش سلامتی شود. افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند ممکن است به علت رژیم غذایی محدود و کاهش مواد مغذی مورد نیاز بدن دچار پوکی استخوان شوند.

 

تاثیر ورزش بر پوکی استخوان

شیوه زندگی غیر فعال می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا می تواند به ایجاد و حفظ توده های استخوانی کمک کند. ار جمله تمریناتی که می توانند تاثیر زیادی داشته باشند عبارتند از:

اگر استخوان های شما غیر فعال باشند، قوی نخواهند شد. عدم فعالیت منجر به افزایش احتمال پوکی استخوان می شود.

 

مصرف سیگار و الکل بر پوکی استخوان موثرند

مصرف سیگار و الکل بیش از حد می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن ممکن است منجر به از دست دادن استخوان و افزایش خطر شکستگی شود. هنگامی که سیگار کشیدن با وزن کم، فعالیت بدنی پایین و رژیم غذایی ضعیف همراه باشد، می تواند بسیار خطرناک تر از هر حالتی باشد.

همچنین تغییرات ناشی از سیگار کشیدن در هورمون ها ممکن است فعالیت و عملکرد سلول های استخوانی را تغییر دهد. خبر خوب این است که به نظر می رسد اثرات سیگار کشیدن بر سلامت استخوان برگشت پذیر است، در نتیجه ترک آن می تواند به کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

نوشیدن بیش از حد الکل هم می تواند باعث از دست رفتن استخوان و شکستگی آن شود.

 

داروهایی که با پوکی استخوان همراه هستند

بعضی از داروها و شرایط پزشکی می تواند شما را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. به عنوان مثال استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون و کورتیزون می تواند با پوکی استخوان همراه باشند. بعضی از داروهای ضد انعقاد و سرطانی نیز با پوکی استخوان ارتباط دارند.

همچنین اختلالات هورمونی و خود ایمنی می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. اگر بیماری مزمنی دارید، از پزشک خود در مورد چگونگی تامین سلامت استخوان های خود سوال کنید.

هر داروی یا مکملی که مصرف می کنید، از پزشک خود درباره عوارض جانبی و خطرات ان ها سوال کنید، آن ها وظیفه دارند که تمام این عوارض و خطرات را به شما بگویند.

 

سایر عوامل موثر بر پوکی استخوان

عوامل دیگری وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند و متاسفانه بر خلاف موارد بالا، امکان کنترل آن ها وجود ندارد. این عوامل عبارتند از:

  • زن بودن
  • سن (با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد)
  • چارچوب بدن (افرادی با بدن کوچکتر یا لاغر تر احتمال دریافت این بیماری بیشتری دارند)
  • قومیت (افرادی که قفقازی یا آسیایی هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند)
  • سابقه خانوادگی

این موارد را نمی توانید تغییر دهید، اما آگاهی به کمک پزشک می توانید توجه بیشتری به سلامت استخوان هایتان کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.