چای رزماری را بشناسید و با خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای آن آشنا شوید

چای رزماری را بشناسید و با خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای آن آشنا شوید

چای رزماری یکی از دمنوش های سنتی است که از قدیم والایام مورد استفاده قرار گرفته است. رزماری علاوه بر کاربردهای که در داروهای گیاهی و سنتی دارد، به دلیل معطر بودن دارای سابقه طولانی در آشپزی نیز می باشد.

بسیاری از افراد به دلیل عطر، طعم و بوی بی نظیر و همچنین مزایای که برای سلامتی دارد از آن استفاده می کنند. در اینجا 6 فایده و کاربردهای بالقوه چای رزماری برای سلامتی را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین تداخلات احتمالی دارویی و دستور تهیه آن را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

1- چای رزماری دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که بدن شما را از التهاب و بسیاری از بیماری ها محافظت می کنند و می توانند از ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان ها را می توان در انواع غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات و گیاهانی مانند رزماری یافت. چای رزماری همچنین حاوی ترکیباتی است که می تواند خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشد.

ترکیبات موجود در چای رزماری دارای خاصیت ضد میکروبی هستند، که می توانند به مبارزه با عفونت ها کمک کنند. برگ های رزماری به دلیل اثرات ضد باکتریایی در طب سنتی برای بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین رزماری به دلیل قابلیت آنتی اکسیدانی، اغلب به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری غذاهای قابل فساد استفاده می شود.

2- می تواند به کاهش قند خون کمک کند

در صورت عدم درمان، قند خون بالا می تواند به چشم، قلب، کلیه ها و سیستم عصبی شما آسیب برساند. بنابراین، بسیار مهم است که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، قند خون خود را به درستی مدیریت و کنترل کنند.

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای رزماری می تواند قند خون را کاهش دهد، و به مبتلایان به دیابت کمک نمایند تا قند خون خود را کاهش دهند.

چای رزماری را بشناسید و با خواص و فواید بی نظیر و معجزه آسای آن آشنا شوید

3- به تقویت حافظه و بهبود روحیه کمک می کند

حتما برای شما هم پیش آمده است که گاهی استرس و اضطراب را تجربه کنید. شواهد نشان می دهد که نوشیدن و بویدن ترکیبات موجود در چای رزماری می تواند به تقویت روحیه و بهبود حافظه شما کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 500 میلی گرم رزماری خوراکی دو بار در روز به مدت 1 ماه به طرز چشمگیری سطح اضطراب را کاهش داده و باعث بهبود حافظه و کیفیت خواب در بین دانشجویان شده است.

یک مطالعه 2 ماهه دیگر بر روی 66 کارمند صنعتی نیز مشان داده است که افرادی که روزانه 2 قاشق چایخوری (4 گرم) رزماری را در 2/3 فنجان (150 میلی لیتر آب) نوشیده اند، گزارش داده اند که در مقایسه با کسانی که هیچ چیزی نمی نوشند، کمتر احساس خستگی در کار می کنند.

در حقیقت، به نظر می رسد که بو کردن رزماری نیز مفید است. یک مطالعه در 20 بزرگسال جوان و سالم مشاهده شد که استنشاق رایحه رزماری به مدت 4 الی 10 دقیقه قبل از آزمایش ذهنی باعث افزایش عملکرد و خلق و خوی می شود.

از این گذشته ، یک مطالعه در 20 بزرگسال سالم نشان داد که استنشاق روغن رزماری باعث تحریک فعالیت مغز و بهبود خلق و خو می شود و می تواند درمانی برای افسردگی باشد. جالب است بدانید که بعد از بویدن روغن رزماری سطح فعالیت شرکت کنندگان، فشار خون، ضربان قلب آنان افزایش یافت.

4- چای رزماری سلامت مغز را ارتقا می دهد

وی درگذشت سلولهای مغزی (23 منبع معتبر).

برخی از تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است با جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و افزایش سلامت مغز مرتبط باشد. نتایج آزمایش بر روی حیوانات نشان می دهد که رزماری حتی می تواند از ایجاد سکته مغزی نیز جلوگیری نماید.

5- مصرف رزماری می تواند از بینایی و سلامت چشم محافظت کند

در حالی که مطالعاتی کمی مربوط به ارتباط چای رزماری و سلامت چشم وجود دارد، اما شواهد نشان می دهند که ترکیبات خاصی در چای وجود دارد که می توانند برای چشمان شما سودمند باشند.

مطالعات نشان داده است که چای رزماری می تواند به کاهش بیماری های چشمی مانند آب مروارید کمک نماید و از بروز آن جلوگیری کند.

سایر خواص چای رزماری

  • مصرف چای رزماری می تواند به افزایش سلامت قلب کمک کند. یک مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره رزماری می تواند از حملات قلبی و خطر نارسایی قلبی جلوگیری نماید.
  • باعث هضم غذا می شود. عصاره رزماری برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود. اما اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. با این حال تصور می شود که رزماری با تقویت تعادل باکتری های مفید در روده و کاهش التهاب به هضم غذا کمک کند.
  • می تواند باعث کاهش وزن شود. یک مطالعه نشان داده است که رزماری از افزایش وزن در موش ها جلوگیری می کند.
  • ممکن است باعث رشد مو شود. برخی ادعا می کنند استفاده از چای رزماری خانگی به عنوان یک شستشو دهنده مو باعث رشد مو می شود، اما اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

تداخلات دارویی

برخی افراد که از داروهای خاصی استفاده می کنند بهتر است قبل از استفاده از چای رزماری با پزشک خود مشورت کنند و در مصرف چای رزماری احتیاط کنند.

برخی از داروهای که با مصرف چای رزماری تداخل دارند عبارتند از:

  • داروهای ضد انعقادها: که برای رقیق شدن خون استفاده می شوند.
  • داروهای فشار خون: که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند.
  • دیورتیک ها: که به بدن کمک می کنند تا مایعات بیشتری را دفع کنند.
  • لیتیوم: که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی استفاده می شود.


رزماری می تواند اثرات مشابه با این داروها از جمله افزایش ادرار یا رقسق کننده خون داشته باشد. از طرفی اگر لیتیوم مصرف می کنید، رزماری می تواند منجر به تجمع سم لیتیم در بدن شما شود.

اگر از هریک از این داروها و یا داروهای مشابه استفاده می کنید بهتر است در مصرف چای رزماری احتیاط کنید.

طرز تهیه چای رزماری

برای تهیه چای رزماری کافی است مقداری رزماری را در آب بجوشانید و پس از عبور از صافی سرو کنید. جهت شیرین کردن این چای می تواند از مقداری شکر یا عسل استفاده کنید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.