عوارض نوشیدن زیاد چای و ۹ دلیل برای اینکه مصرف آن را کاهش دهید

عوارض نوشیدن زیاد چای و ۹ دلیل برای اینکه مصرف آن را کاهش دهید

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است و در میان آن ها، گونه های سبز و سیاه از همه محبوب تر هستند. تمام انواع چای از برگ گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شوند.

تقریبا می توان گفت هیچ چیز نمی تواند به اندازه نوشیدن یک فنجان چای در زمان خستگی، انرژی شما را افزایش دهد و خستگی ها را از بین ببرد، اما دلیل محبوبیت آن فقط به اینجا ختم نمی شود.

قرن هاست که در طب سنتی از خواص درمانی چای استفاده می شود. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می دهند که ترکیبات گیاهی موجود در چای می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

اگرچه مصرف متوسط چای برای اکثر افراد یک انتخاب بسیار سالم است و خطری به همراه ندارد، اما مصرف بیش از ۳-۴ فنجان (۷۱۰-۹۵۰ میلی لیتر) در روز می تواند عوارض جانبی منفی به همراه داشته باشد.

در ادامه شما را با ۹ عارضه جانبی احتمالی نوشیدن زیاد چای آشنا خواهیم کرد.

۱- کاهش جذب آهن

احتمالا زمانی که حرف از عوارض چای می شود، کمبود آهن اولین موردی باشد که به آن اشاره خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهند که تانین های موجود در چای مانع از جذب آهن های موجود در غذاهای حیوانی می شوند و این مشکل در غذاهای گیاهی بسیار شدیدتر بوده و نوشیدن چای، مقدار زیادی از آهن موجود در غذاهای گیاهی را از بین می برد. بنابراین اگر شما از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنید یا وگان، باید توجه بیشتری به میزان چای مصرفی خود داشته باشید.

مقدار دقیق تانین های موجود در چای، بسته به نوع و نحوه تهیه آن می تواند بسیار متفاوت باشد. گفته می شود محدود کردن میزان مصرف چای به ۳ فنجان یا کمتر (۷۱۰ میلی لیتر) در روز به احتمال زیاد می تواند مقدار مناسبی برای در امان ماندن از کمبود آهن باشد.

اگر دچار کمبود آهن هستید، اما هنوز از نوشیدن چای لذت می برید، مصرف آن را به میان وعده های غذایی محدود کنید. انجام این کار باعث می شود تا توانایی بدن در جذب آهن از غذاها دچار اختلال نشود.

۲- افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ های چای به طور طبیعی حاوی کافئین هستند و مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری می تواند به افزایش احساس اضطراب، استرس و بی قراری کمک کند.

یک فنجان متوسط ​​(۲۴۰ میلی لیتر) چای بسته به نوع و روش تولید آن حاوی حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی گرم کافئین است.

چای های سیاه نسبت به انواع سبز و سفید، حاوی کافئین بیشتری هستند و هرچه چای خود را غلیظ تر تهیه کنید میزان کافئین آن بیشتر می شود.

تحقیقات نشان می دهند که دوز کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز بعید است که باعث اضطراب قابل توجهی در بیشتر افراد شود. با این وجود برخی از افراد نسبت به سایرین به تأثیر کافئین حساس هستند و ممکن است نیاز به کاهش مصرف آن داشته باشند.

اگر توجه کرده باشید، افرادی که به نوشیدن چای عادت دارند، در صورت عدم نوشیدن آن دچار لرز شده و عصبی می شوند. این حالات می توانند علائمی باشند از اینکه فرد در مصرف چای زیاده روی کرده است و باید آن را کاهش دهد.

همچنین یک انتخاب دیگر این است که چای های فاقد کافئین بنوشید. البته این چای ها معمولا از گیاهان دیگری غیر از Camellia sinensis تهیه می شوند، از این رو کافئین بسیار پایینی دارند یا حتی میزان کافئین برخی از آن ها به صفر هم می رسد.

عوارض نوشیدن زیاد چای و ۹ دلیل برای اینکه مصرف آن را کاهش دهید

۳- تضعیف خواب

از آنجا که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف زیاد آن می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

ملاتونین هورمونی است که به مغز شما علامت می دهد که زمان خوابیدن است. برخی تحقیقات نشان می دهند که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کند و منجر به کاهش کیفیت خواب شود.

خواب ناکافی با انواع مشکلات ذهنی از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش دقت مرتبط است. علاوه بر این ها، کمبود خواب مزمن با افزایش خطر چاقی و کاهش کنترل قند خون همراه است.

افراد مختلف کافئین را با سرعت های متفاوتی جذب می کنند، از این رو پیش بینی دقیق چگونگی تأثیر آن بر الگوهای خواب در همه افراد دشوار است.

برخی مطالعات نشان داده اند که حتی فقط ۲۰۰ میلی گرم کافئین که ۶ یا چند ساعت قبل از خواب مصرف می شود، می تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد، در حالی که مطالعات دیگر تأثیر قابل توجهی نشان نداده اند.

اگر علائم مرتبط با کیفیت پایین خواب را تجربه می کنید و به طور مرتب چای کافئین دار می نوشید، ممکن است لازم باشد میزان مصرف خود را کاهش دهید، به ویژه اگر سایر نوشیدنی ها یا مکمل های حاوی کافئین را نیز مصرف کنید.

۴- حالت تهوع

برخی ترکیبات موجود در چای می توانند باعث حالت تهوع شوند، به خصوص هنگامی که به مقدار زیاد یا با معده خالی مصرف شود.

تانین های موجود در برگ های چای علت طعم تلخ آن هستند. همچنین ماهیت منقبض کننده تانین ها می تواند باعث تحریک بافت گوارشی شود که به طور بالقوه منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند تهوع یا معده درد می شود.

مقدار چای مصرفی برای جلوگیری از بروز این مشکلات در افراد مختلف می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد.

افراد حساس تر ممکن است بعد از نوشیدن فقط ۱-۲ فنجان (۲۴۰-۴۸۰ میلی لیتر) چای، این علائم را تجربه کنند در حالی که افراد دیگر ممکن است بدون هیچ عارضه ای قادر به نوشیدن بیش از ۵ فنجان (۱.۲ لیتر) چای باشند.

اگر بعد از نوشیدن چای متوجه هر یک از این علائم شدید، ممکن است لازم باشد میزان مصرف چای خود را کاهش دهید.

همچنین می توانید یک چاشنی مانند شیر را به چای خود اضافه کنید. تانین ها می توانند به پروتئین ها و کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی دیگر مانند شیر متصل شوند و تحریک دستگاه گوارش را به حداقل برساند.

۵- سوزش سر دل

کافئین موجود در چای می تواند باعث سوزش سر دل شود یا علائم ریفلاکس اسید معده را تشدید کند.

تحقیقات نشان می دهند که کافئین می تواند ماهیچه ای که مری را به معده متصل می کند، شل کرده و اجازه دهد محتویات اسیدی معده به راحتی در مری جریان یابند. همچنین کافئین می تواند به افزایش تولید اسید معده نیز کمک کند.

البته نوشیدن چای ممکن است لزوماً باعث سوزش سر دل نشود و افراد مختلف، واکنش های متفاوتی به آن نشان می دهند.

گفته می شود که اگر به طور مرتب مقدار زیادی چای مصرف می کنید و به طور مکرر سوزش سر دل را تجربه می کنید، بهتر است مقدار مصرف چای خود را کاهش دهید و بررسی کنید که آیا دلیلش مصرف این نوشیدنی است یا خیر.

۶- عوارض نوشیدن چای در دوران بارداری

دریافت مقدار زیادی کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری می تواند خطراتی مانند سقط جنین و وزن کم نوزادان هنگام تولد را افزایش دهد.

اطلاعات مربوط به خطرات مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری پراکنده هستند و هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مقدار از آن ایمن است. با این حال اکثر تحقیقات نشان می دهند که اگر میزان مصرف کافئین روزانه خود را زیر ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم نگه دارید، خطر عوارض آن نسبتاً کم باقی می ماند.

البته کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که مقدار مصرف کافئین در زنان باردار بهتر است از ۲۰۰ میلی گرم در روز تجاوز نکند.

مقدار کل کافئین چای می تواند متفاوت باشد اما معمولاً بین ۲۰ تا ۶۰ میلی گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) است. بنابراین برای اینکه احتیاط کافی کرده باشید، بهتر است بیش از ۳ فنجان (۷۱۰ میلی لیتر) در روز چای ننوشید.

برخی از افراد برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خطرات کافئین در دوران بارداری، ترجیح می دهند به جای چای معمولی از دمنوش های گیاهی و میوه ای فاقد کافئین استفاده کنند. البته باید دقت داشته باشید که هر دمنوشی برای این دوران حساس مناسب نیست. به عنوان مثال چای های گیاهی مانند کوهوش سیاه و شیرین بیان ممکن است زایمان زودرس ایجاد کنند و از نوشیدن آن ها در این دوران باید اجتناب شود.

اگر باردار هستید و نگران مصرف کافئین یا چای گیاهی هستید، حتماً از پزشک خود مشورت بگیرید.

۷- سردرد

مصرف متناوب کافئین می تواند به تسکین برخی سردردها کمک کند، اما وقتی که به صورت مزمن استفاده شود، می تواند اثرات معکوسی داشته باشد. مصرف روتین کافئین موجود در چای می تواند باعث ایجاد سردردهای مکرر شود.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که به میزان ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند به عود روزانه سردرد کمک کند، اما مقدار دقیق لازم برای ایجاد سردرد می تواند بر اساس تحمل فرد متفاوت باشد.

چای نسبت به سایر انواع نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه یا قهوه از نظر کافئین در ردیف پایین تری قرار می گیرد.

اگر سردردهای مکرر دارید و فکر می کنید ممکن است به مصرف چای شما مربوط باشد، سعی کنید این نوشیدنی را از رژیم غذایی خود برای مدتی کاهش داده یا حذف کنید.

۸- سرگیجه

گرچه با نوشیدن مقدار زیادی چای احساس سبکی می کنید، اما این یک علامت از زیاده روی شما است. این حالت به دلیل وجود مقدار زیادی کافئین رخ می دهد و به طور معمول آن هایی که بیشتر از ۴۰۰-۵۰۰ میلی گرم یا تقریباً ۶ تا ۱۲ فنجان (۱.۲ تا ۲.۸ لیتر) چای می نوشند، آن را احساس می کنند. البته افرادی که حساس هستند ممکن اس با کمتر از این مقدار نیز این احساس را تجربه کنند.

به طور کلی توصیه نمی شود که مقدار زیادی چای را به صورت یک باره بنوشید. اگر متوجه شدید که اغلب بعد از نوشیدن چای احساس سرگیجه می کنید، از چای ها و نوشیدنی هایی که کافئین پایین تری دارند استفاده کنید یا به پزشک مراجعه نمایید.

۹- وابستگی به کافئین

کافئین یک ماده محرک و اعتیاد آور است و مصرف منظم چای یا هر منبع دیگر کافئین می تواند به وابستگی منجر شود. اینکه چه مقدار کافئین باعث وابستگی می شود، در افراد مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.