کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

کاهش حساسیت فصلی و آلرژی با این نکات ساده تغذیه ای

با شروع هر فصل عده زیادی از افراد در سراسر جهان با مشکلات حساسیت  فصلی دست و پنجه نرم می کنند. حساسیت های فصلی میتواند با علائمی مانند آب ریزش بینی، خارش چشم ها، ریزش اشک، خارش گلو، عطسه، سرفه و در برخی موارد خارش پوست همراه باشد.

در فصل بهار و پاییز با افزایش گرده افشانی گیاهان، افزایش گرد و خاک و ریز گردها بروز علائم حساسیت فصلی نیز افزایش پیدا می کند.

یکی از اصلی توین عوامل ایجاد حساسیت فصلی یا آلرژی، افزایش بیش از اندازه سطح هیستامین در بدن می باشد که مصرف برخی از مواد غذایی حاوی آنتی هیستامین می تواند کمک شایانی به کاهش واکنش های حساسیت زا در بدن کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات تغذیه ای بپردازیم که با رعایت کردن آنها میتوانید این دسته از حساسیت ها را تا حد چشمگیری کنترل نمایید.

۱. چای سبز می تواند به کاهش حساسیت فصلی کمک کند

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

بی شک تا کنون درباره خواص بیشمار چای سبز شنیده اید. چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و آنتی هیستامین، خاصیت ضد سرطانی و ضد حساسیت دارد.

تحقیقات در آمریکا نشان داده است افرادی که روزانه چای سبز را به صورت گرم می نوشند به میزان قابل توجهی علائم حساسیت فصلی در میان آنها کاهش پیدا کرده است. 

چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات طبیعی میتواند مشکلات ناشی از حساسیت از قبیل سرفه، آبریزش بینی و ریزش اشک را کاهش دهد. این ترکیبات با تاثیر مثبت بر روی سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل حساسیت ها مقاوم می کنند. 

متخصصان  به افراد مبتلا به حساسیت فصلی توصیه می کنند که صبح خود را با نوشیدن یک فنجان چای سبز گرم آغاز کنند.

۲. کاهش مصرف ادویه

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

متخصصان به افراد مبتلا به حساسیت های فصلی توصیه می کنند در فصل بهار که گرده افشانی گیاهان به حداکثر می رسد مصرف ادویه های غذایی را کاهش دهند.

انواع ادویه ها مخصوصا ادویه های تند نظیر فلفل، کاری و… می توانند باعث افزایش ترشح هیستامین در بدن شوند و این امر می تواند علائم حساسیت های فصلی را افزایش دهد. مصرف آبلیمو برای طعم دادن به غذاها به جای ادویه های تند و محرک به این افراد پیشنهاد می شود.

۳. کاهش حساسیت فصلی با رژیم مدیترانه ای

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

رژیم مدیترانه ای بر اساس مصرف روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات سالم، مصرف متوسط ماهی و مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

در این متد غذایی مصرف انواع فراورده های شیرین شده با شکر، شیرینی، گوشت فرآوری شده، رشته و دانه های فرآوری شده نظیر ماکارونی و اسپاگتی، روغن های تصفیه شده، انواع کنسروها و غذاهای صنعتی ممنوع می باشد.

تحقیقات منتشر شده در مجله آسم و حساسیت آمریکا نشان می دهد که پیروی از رژیم مدیترانه ای در فصل بهار می تواند به شدت به کنترل علائم حساسیت در افراد مبتلا به حساسیت فصلی کمک کند.

رژیم مدیترانه ای سبب کاهش علائمی نظیر آبریزش بینی، خارش چشم ها و خارش گلو دارد.

۴. مصرف مواد خام را کاهش دهید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

با توجه به افزایش استفاده از انواع آفت کش ها در پرورش میوه ها و سبزیجات و نیز وجود گرده های گیاهی که گاهی ممکن است با شستن نیز کاملا از بین نروند و روی مواد غذایی باقی بمانند، می توانند علائم حساسیت را افزایش دهند، لذا توصیه می شود از مصرف خوراکی های خام نظیر گوجه فرنگی، سیب و یا سبزیجات اجتناب کنید و قبل از مصرف کمی بخار پز نمایید یا در مواردی پوست خوراکی های پوست دار را قبل از خوردن جدا کنید.

۵. لبنیات پروبیوتیک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

پروبیوتیک نوعی باکتری مفید برای بدن، مخصوصا دستگاه گوارش می باشد. این باکتری مفید در روده بزرگ فعالیت می کند و ضامن سلامت روده بزرگ می باشد.

فعالیت باکتری پروبیوتیک به این صورت است که از رشد و انتشار باکتری های خطرناک جلوگیری می کند و مانع از عفونت و التهاب روده می گردد.

به بیان ساده می توان گفت پروبیوتیک تعادل باکتری های خوب و بد را برقرار می کند و عملکرد بدن را بهبود می بخشد.

ماست یکی از بهترین انتخاب ها به عنوان غذای دارای پروبیوتیک است و مهمترین توصیه تغذیه ای به افراد مبتلا به حساسیت فصلی می باشد.

متخصصان مصرف روزانه فرآورده های غذایی حاوی پروبیوتیک را به افرادی که از این عارضه رنج می برند توصیه می کنند.

جالب است بدانید که مصرف فرآورده های غنی شده با پروبیوتیک می تواند علاوه بر کاهش علائم تا میزان چشمگیر، در برخی موارد حساسیت فصلی را کاملا از بین ببرد.

۶. وزنتان را کاهش دهید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که پرخوری و اضافه وزن می تواند سبب تشدید علائم حساسیت های  فصلی شود.

از این رو متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به اضافه وزن که از عارضه حساسیت  فصلی نیز رنج می برند توصیه می کنند در اولین اقدام میزان کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهند تا بتواند با کنترل وزن خود عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهند و به طبع آن حساسیت فصلی را نیز کاهش دهند. 


همانطور که می دانید ورزش کردن می تواند در کنترل وزن به شما کمک کند. از این رو می توانید مطالب زیر را دنبال کنید:


۷. کمتر نمک بخورید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

جالب است بدانید که مصرف نمک با بروز علائم آسم و حساسیت رابطه مستقیم دارد. کاهش مصرف نمک روزانه در برنامه غذایی افراد مبتلا به حساسیت فصلی سبب بهبود عملکرد ریه ها خواهد شد.

کاهش مصرف نمک می تواند علائمی مانند خارش گلو و سرفه های مداوم را در این افراد کاهش دهد.

علاوه بر کاهش مصرف نمک توصیه می شود تا حد امکان از مصرف غذا های آماده و فرآوری شده، کنسروی و گوشت های فرآوری شده که حاوی مقدار بالایی سدیم (نمک) هستند نیز اجتناب کنید.

۸. امگا ۳ مصرف کنید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

مصرف مکمل امگا ۳ می تواند به کاهش علائم آسم و حساسیت کمک کند. زمانی که میزان امگا ۳ در بدن بالا می رود، التهاب در ریه ها کاهش پیدا می کند و از این رو برخی علائم حساسیت نظیر گرفتگی گلو، سرفه، احتقان بینی نیز کاهش می یابد.

توصیه متخصصان این است که حداقل ۲ بار در هفته ماهی های حاوی امگا ۳ مانند ماهی سالمون، ساردین، کیلکا و قزل آلا بخورید.

همچنین مصرف روزانه ۱ عدد گردو نیز می تواند برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن مفید باشد.

۹. مصرف فست فود را کاهش دهید

کاهش حساسیت فصلی و آلرژي با این نکات ساده تغذیه ای

مصرف غذا های آماده و فست فود ها می تواند سبب افزایش وزن، افزایش کلسترول خون و افزایش بیماری های قلبی و عروقی شود. 

تحقیقات محققان در نیوزلند اثبات کرده است که افرادی که به طور مستمر هفته ای یک مرتبه فست فود مصرف می کنند با علائم حساسیت های فصلی بیشتری مواجهه می شوند.

این مشکل می تواند به دلیل تضعیف دستگاه ایمنی بدن باشد.

توصیه می شود در فصولی که افزایش آلرژی اتفاق می افتد مصرف غذاهای سرخ کردنی، نوشابه ها و فست فود را کاهش دهید و آبمیوه های طبیعی و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چند نکته مهم برای کاهش حساسیت فصلی

در پایان بحث می خواهیم برخی از مواد غذایی که احتمال افزایش ترشح هیستامین در بدن و امکان تشدید علائم حساسیت را دارند مورد بررسی قرار دهیم.

به افراد مبتلا به حساسیت فصلی توصیه می شود مصرف برخی از مواد حساسیت زا نظیر کرفس، خربزه، گوجه فرنگی و حتی در برخی موارد سیب زمینی را در برنامه غذایی خودشان تا حد ممکن محدود و یا تا مدتی کنار بگذارند.

برخی افراد با گروه دیگری از مواد غذایی نظیر کدو سبز، خیار، طالبی، تخمه آفتابگردان، موز و هندوانه هم دچار حساسیت می شوند. 

افراد می بایست لیستی از مواد غذایی حساسیت زا را تهیه کنند و مصرف این گروه را در رژیم غذایی خود محدود کنند.

مصرف مایعات را افزایش دهید، مخصوصا مصرف انواع چای گرم را فراموش نکنید.

همچنین سوپ های گرم و رقیق را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.