دلایل گرفتگی معده بعد از غذا در دوران بارداری

دلایل گرفتگی معده بعد از غذا در دوران بارداری

گرفتگی معده در دوران بارداری یک بیماری شایع است زیرا رحم شما به طور مداوم بزرگ تر می شود و موجب کاهش فضا برای دیگر اعضای داخلی بدن می شود. البته شما نباید به راحتی از کنار آن عبور کنید، زیرا گرفتگی معده در این دوران می تواند یک هشدار جدی و اضطراری باشد که به بررسی پزشک نیاز داشته باشد.

در این مطلب مهم ترین دلایل گرفتگی معده بعد از غذا خوردن در دوران بارداری را با شما در میان خواهیم گذاشت. با گومگ همراه باشید.

گوارش و هضم آهسته

هضم غذا و دفع آن از بدن حدود 6 تا 24 ساعت طول می کشد که این روند در طول بارداری به طور قابل توجهی کاهش می یابد، زیرا بدن تلاش می کند که تمام مواد مغذی را از غذا استخراج کند تا بتواند وظیفه رشد جنین را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این، افزایش سطح هورمون پروژسترون (Progesterone) باعث می شود که مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش، سخت عبور کنند. در نتیجه هضم آرام ممکن است دلیل گرفتگی معده بعد از غذا خوردن در دوران بارداری باشد.

باد شکم

باد شکم هم یکی دیگر از دلایل دیر هضم شدن غذاها می باشد. با مصرف غذاهای سبک (مانند غذاهای فیبر دار) به جای غذاهای سنگین مانند غذاهای سرخ شده و غلات می توان از تولید بیش از اندازه باد شکم جلوگیری کرد. نوشیدن لیموناد خانگی یک راهکار مناسب برای مشکل باد شکم و گرفتگی معده می باشد. همچنین خوردن غذا در مقادی کم اما در وعده های بیشتر می تواند تا حد زیادی باد شکم را کم کند.

کاهش اندازه شکم

گرفتگی معده بعد از غذا در دوران بارداری ممکن است به علت کاهش فضای موجود در معده، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری باشد. همانطور که جنین در حال رشد است، فضای کمتری در حفره شکمی شما برای غذا باقی می ماند که منجر به گرفتگی معده می شود.

عدم تحمل لاکتوز یا فروکتوز

مصرف حتی مقدار کمی میوه، شکر یا عسل در وعده های غذایی شما ممکن است موجب گرفتگی معده شود. در کنار اینها، محصولات لبنی مانند ماست یا شیر ممکن است از دلایل گرفتگی معده باشند. سعی کنید خوردن این مواد غذایی را کم تر کنید.

نکات بسیار مهم

اگر گرفتگی معده همراه با سردرد شدید یا ورم دست و پاها و یا یکی از موارد زیر باشد، باید با پزشک متخصص مشورت کنید:

  • تجربه درد و گرفتگی معده بیش از ۴ بار در یک ساعت پس از غذا خوردن
  • درد بسیار شدید و مداوم شکم بعد از غذا خوردن
  • گرفتگی معده همراه با ادرار دردناک یا خون در ادرار
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.