کرونا ویروس؛ چگونه از ۱۶ بار لمس صورت خود در یک ساعت جلوگیری کنیم؟

کرونا ویروس؛ چگونه از ۱۶ بار لمس صورت خود در یک ساعت جلوگیری کنیم؟

احتمالا شما هم بسیار شنیده اید که لمس کردن صورت می تواند بیماری های مختلفی را منتقل کند. در این مقاله به شما می گوییم که خطرات این کار چیست و چگونه می توانید آن را متوقف کنید. با گومگ همراه باشید.

در ابتدا بهتر است با نکات جالبی در رابطه با لمس صورت آشنا شویم:

  • لمس صورت می تواند خطر ابتلا به ویروس های آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین ویروس کرونا جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • چشم و دهان مناطقی هستند که ویروس ها به راحتی می توانند از طریق آن ها وارد بدن شوند.
  • مطالعات نشان داده است که افراد بیش از ۱۶ بار در ساعت صورت خود را لمس می کنند.
  • ما اغلب به تعداد دفعات زیادی صورتمان را لمس می کنیم که شستشوی دست ها در حد فاصل آن ها بسیار دشوار است.
  • کارشناسان می گویند پوشیدن دستکش می تواند به شما در ترک عادت لمس مکرر صورت کمک کند.

همه ما این کار را می کنیم! هر روز به دفعات بی شماری صورتمان را لمس می کنیم. خارش بینی، خستگی چشم ها، پاک کردن دهان با پشت دست و… همه دلایل لمس صورت هستند که ما بدون تفکر آن ها را انجام می دهیم.

لمس صورت می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی را افزایش دهد، اما این خطر در انتقال کرونا ویروس جدید بسیار بیشتر است.

دهان و چشم های شما مناطقی هستند که ویروس ها به راحتی می توانند وارد بدنتان شوند و تنها کافیست دست آلوده را به این مناطق بزنید.

دو راه اصلی انتقال عفونت

بر اساس گفته منابع معتبر، کرونا ویروس جدید مانند بسیاری از عفونت های تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

این انتقال می تواند از طریق قطرات خارج شده از بینی فرد آلوده در هنگام عطسه کردن و استنشاق آن ها توسط دیگری انجام شود. همچنین با لمس یک سطح آلوده به ویروس و لمس چشم ها یا دهان با همان دست می تواند راه دیگر انتقال باشد.

در حالی که ما به راحتی می توانیم از شخصی که علائم بیماری در آن مشهود است، دوری کنیم و یا با استفاده از ماسک، از ورود ویروس های موجود در هوا جلوگیری نماییم، اما جلوگیری از ورود ویروس به بدن از طریق سطوح مختلف تقریبا غیرممکن است. زیرا ما نمی دانیم که چه سطحی آلوده است.

ما دائما صورتمان را لمس می کنیم

دانشمندانی که بر روی این رفتار تحقیق می کردند، دریافتند که انسان ها به طور دائم صورت خود را لمس می کنند.

در یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۰۸، ۱۰ نفر به مدت ۳ ساعت در محیط اداری تحت نظر گرفته شدند. این افراد با به تنهایی مشغول به کار بودند و ارتباطی با دیگران نداشتند. محققان در این بررسی دریافتند که افراد تحت نظرشان به طور متوسط ​​۱۶ بار در ساعت صورت هایشان را لمس می کنند.

مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۵ بر روی دانشجویان پزشکی یک دانشگاه استرالیایی انجام شد. جالب است بدانید که به طور میانگین، این افراد ۲۳ بار در ساعت صورت خود را لمس کردند و تقریبا نیمی از لمس کردن ها، به دهان، بینی یا چشم ها اختصاص داشت که ساده ترین مسیر ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن ماست.

حتی متخصصان رشته پزشکی، که طبیعتا در این مورد اطلاعات بیشتری دارند و از خطرات آن آگاه تر هستند، به طور میانگین ۱۹ بار در طول ۲ ساعت صورت خود را لمس کردند!

بیشتر افراد در هنگام کار کردن، پای خود را تکان می دهند، با موهای خود بازی می کنند و یا در بسیاری از مواقع، صورت خود را لمس می کنند. ممکن است این عادات باعث افزایش تمرکز شوند، اما در صورتی که از خطرات ناشی از آن مطلع باشید، آن ها را ترک خواهید کرد.

کرونا ویروس؛ چگونه از ۱۶ بار لمس صورت خود در یک ساعت جلوگیری کنیم؟

شستن مرتب دست ها؛ مطمئن ترین راه حل است

احتمالا ترک عادت لمس صورت بسیار دشوار باشد و شما نتوانید به طور کامل آن را فراموش کنید. بنابراین، شستن مرتب دست ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بهترین راه حل است. انجام این کار علاوه بر اینکه تا حد زیادی از انتقال ویروس ها جلوگیری می کند، باعث یادآوری این نکته می شود که ممکن است با لمس صورت خود، بسیاری از مواد ریز و بیماری زا را به بدنتان وارد کنید. از این رو به مرور زمان باعث ترک عادت لمس صورت می شود.

طبق گفته منابع معتبر، شستش موثر دست ها شامل پنج مرحله ساده است:

  • خیس کردن
  • استفاده از صابون
  • ماساژ دست ها با کف
  • آبکشی و شستشو
  • خشک کردن

هرچند شستشو منظم دست ها می تواند تا حد زیادی از ورود ویروس ها و میکروب ها جلوگیری کند، اما ممکن است در حد فاصل این شستشوها، دستانتان را به جایی بزنید که حاوی میکروب است و سپس صورتتان را لمس کنید.

برای اینکه این مشکل را نیز حل کنید و دچار فراموشی نشوید، پیشنهاد می شود از یک نشانه بر روی دست هایتان، استفاده کنید. این نشانه می تواند یک دستبند، جواهر یا هر چیز دیگری باشد که به محض دیدن آن به یاد خطرات ناشی از لمس صورتتان بیفتید.

کلام آخر

چشم ها، بینی و دهان شما ساده ترین مسیر برای ورود ویروس هایی مانند کرونا به بدنتان هستند و تمام چیزی که این ویروس ها برای بیمار کردن شما نیاز دارند، این است که یک لحظه دستان آلوده خود را به صورتان بزنید.

مهم نیست که هر چند وقت یکبار دستان خود را می شویید، این مهم است که پس از شستش دست ها، صورت خود را لمس نکنید.

کارشناسان می گویند استفاده از برخی روش های ساده به ترک این عادت کمک می کنند. به عنوان مصال استفاده از صابون های معطر یا مواد ضدعفونی کننده معطر باعث یادآوری خطرات لمس صورت می شود و شما را از انجام این کار باز می دارد.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.