همه ما می دانیم که قبل و بعد از بدنسازی باید تغذیه مناسبی داشته باشیم تا توانایی انجام تمرینات را داشته و بعد از تمرینات نیز انرژی خود را بازیابی کنیم. شیر کاکائو در بدنسازی می تواند برای هر دو منظور مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با گومگ همراه باشید تا بیشتر درباره آن بدانیم.

احتمالا می دانید که سوخت اصلی سلول های انسان، نوعی قند به نام گلوکز است. بدن ما گلوکز را به صورت گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می کند و در مواقع لزوم (مثل انجام تمرینات بدنسازی) از آن ها استفاده می کند.

اگر در حین ورزش کردن، بدن نتواند سوخت لازم برای سلول ها را به دست آورد، ضربه شدیدی به ماهیچه ها وارد می شود و مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین همیشه باید تغذیه در قبل و بعد از تمرین را جدی بگیریم.

همچنین بخوانید:

برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای
برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای
برنامه بدنسازی حجمی طبیعی با رشد فوق العاده عضلات

از طرفی دیگر، بدن ما برای هضم و جذب مواد غذایی که می خوریم نیز از گلوکز استفاده می کند. در واقع گوارش مواد غذایی هم مانند ورزش کردن به انرژی نیاز دارد. به همین دلیل باید پیش از بدنسازی، ماده غذایی را مصرف کنیم که نیازی به گوارش طولانی مدت نداشته باشد و سریع جذب شود. این قاعده برای بعد از تمرین نیز باید رعایت شود.

به عنوان مثال، مصرف مواد غذایی مانند چربی ها و غذاهای پر فیبر که دیر هضم می شوند، اصلا برای تغذیه قبل و بعد از بدنسازی مناسب نیستند.

آیا شیر کاکائو در بدنسازی مفید است؟

با توجه به توضیحات بالا، شیر کاکائو بسیاری از فاکتورهای لازم را دارد تا به عنوان یک میان وعده (برای مصرف در قبل و بعد از تمرین) در نظر گرفته شود. این نوشیدنی پر طرفدار حاوی مقادیل قابل توجهی قند است که بخشی از آن را لاکتوز (قند شیر) و بخشی دیگر را قند شکلات تشکیل می دهد. همچنین شیر موجود در آن حاوی مقادیر مناسبی پروتئین می باشد که برای بدنسازان بسیار ضروری است.

بنابراین پروتئین موجود در شیر کاکائو به سرعت جذب می شود و می تواند برای بدنسازان در هر سطحی مناسب باشد. البته برای تامین کامل پروتئین مورد نیازتان از طریق شیر کاکائو، باید مقدار قابل توجهی از آن را بنوشید.

جالب است بدانید که شکلات باعث افزایش فعالیت انسولین می شود که در نتیجه آن، جذب آمینواسید و گلوکز افرایش می یابد. به همین علت شیر کاکائو برای نوشیدن بعد از بدنسازی بسیار مناسب است.

البته با تمام این مزایایی که برای شیر کاکائو در بدنسازی ذکر کردیم، ممکن است نوشیدن برای تمام افراد مناسب نباشد. منتقدان آن دو دلیل عمده دارند:

  • مقدار قند آن زیاد است.
  • پروتئین آن کافی نیست.

این درست است که پروتئین موجود در شیر برای بازسازی عضلات مناسب است، اما گزینه های بهتر و موثر تری وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال مصرف سویا می تواند به مراتب تاثیرات مفید بیشتری نسبت به شیر در بدنسازی داشته باشد.

البته باز هم باید بگوییم که جذب پروتئین شیر بسیار سریع صورت می گیرد و به همین دلیل برای بازسازی و کاهش درد عضلات بعد از تمرین بسیار مناسب است و کارایی بالایی دارد. با توجه به اینکه مطالعات زیادی در مورد تاثیر شیر کاکائو در بدنسازی صورت نگرفته است، اما شواهد حاکی از آن هستند که یک نوشیدنی مناسب برای بعد از تمرین محسوب می شود.

نتیجه گیری

شاید مقداری دچار سردرگمی شده باشید و این طبیعی است! همانطور که توضیح دادیم شیر کاکائو در بدنسازی می تواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد و یک گزینه مناسب و البته خوشمزه برای مصرف قبل و بعد از تمرین است.

با این حال، گزینه های بسیار دیگری وجود دارند که می توانند از این نوشیدنی عملکرد بهتری داشته باشد، اما ممکن است مطلوب شما نباشند و دسترسی به بسیاری از آن ها دشوار باشد.


منبع: popsci