علت ترک خوردن لب چیست؟ روش های موثر درمان خانگی آن

علت ترک خوردن لب چیست؟ روش های موثر درمان خانگی آن

ترک خوردن لب می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این موضوع در فصل زمستان شایع تر است. این ترک ها می توانند باعث درد و خونریزی در لب شوند. قرار گرفتن در معرض باد، هوای سرد یا هوای خشک، استفاده از خمیر دندان و مصرف زیاد کافئین می تواند از دلایل خشکی لب باشد. با شناخت علل و استفاده از روش های طبیعی می توانید لب های ترک خورده خود را درمان کنید و لب های سالم و زیبایی داشته باشید.

دلایل ترک خوردن لب

لب ها از غشاهای مخاطی پوشیده شده اند و پوست آن ها بسیار نازک است. لب ها حساس ترین عضو بدن در برابر کم آبی هستند.

۱- خشکی هوا

در فصل زمستان خشکی هوا، وزش باد و رطوبت کم بر لب ها تأثیر می گذارد و سبب بروز خشکی لب می شود. هنگامی که رطوبت لب کاهش می یابد پوست آن ضعیف و شکننده می شود و این موضوع باعث ایجاد ترک و زخم در لب می گردد. ترک های ایجاد شده بر روی لب هنگام برخورد با گرما، غذاهای اسیدی و یا خمیردندان تحریک می شوند و می تواند باعث بروز درد شود.

۲- مرطوب کردن لب ها به وسیله زبان

مرطوب کردن لب ها با زبان می تواند شرایط را بدتر کند. دلیل آن هم این است که بزاقی که روی لب ها می ماند پس از دقایقی تبخیر شده و باعث خشک شدن لب می شود. همچنین بزاق دهان حاوی اسیدهایی است که به تجزیه مواد غذایی کمک می کنند. هنگامی که این اسیدها با لب ها تماس پیدا می کنند باعث تحریک ترک های لب می شوند.

۳- سایر دلایل ترک خوردن لب

  • عفونت های قارچی و انگلی
  • مصرف غذاهای داغ و شور
  • کم آبی بدن
  • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر گرما و سرما
  • بارداری
  • کم خونی و کمبود ویتامین های ضروری در بدن مانند ویتامین های C ،D و B
  • نارسایی کلیه
  • مصرف برخی داروها و شیمی درمانی

علائم ترک خوردن لب

  • نازک شدن پوست لب ها
  • پوسته پوسته شدن لب
  • ایجاد زخم
  • خونریزی
  • تورم لب ها
  • قرمزی لب
  • احساس درد شدید
  • تحریک پذیری لب
علت ترک خوردن لب چیست؟ روش های موثر درمان خانگی آن

درمان های خانگی

استفاده از روش های طبیعی و روغن ها می تواند به از بین بردن ترک لب و درمان آن کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این درمان های موثر آشنا کنیم.

۱- عسل

عسل یک ماده طبیعی و مفید برای درمان ترک خوردگی لب است. عسل می تواند رطوبت لازم برای لب ها را تامین نماید. همچنین عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی است. شما می توانید با چندین مرتبه استفاده از آن در طی روز، ترک های لبتان را از بین ببرید. همچنین می توانید برای تاثیر گذاری بیشتر، مقداری عسل را با گلیسرین ترکیب کنید و قبل از خواب روی لب های خود بمالید.

۲- برگ های گل رز و شیر

گلبرگ های گل رز برای لب های ترک خورده مفید هستند و می توانند به لب ها رطوبت و زیبایی ببخشند. در این روش می بایست مقداری گلبرگ رز را در یک پیاله کوچک شیر خیس کنید و اجازه دهید که چند ساعت بماند. سپس شیر اضافه آن را دور بریزید وگلبرگ ها را به صورت خمیر درآورید. خمیر را ۲ الی ۳ بار در روز روی لب های خود بمالید. توجه داشته باشید که این خمیر را بیشتر از یک روز نمی توانید نگهداری کنید.

۳- روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند ترک خوردگی لب ناشی از آب و هوای سرد را درمان کند. شما می توانید در طول روز چندین مرتبه لب های خود را با این روغن چرب کنید تا آثار و علائم ترک از بین برود.

۴- روغن زیتون

روغن زیتون نیز مانند روغن ناگیل می تواند اثر مجعزه آسایی در درمان ترک لب داشته باشد.

۵- روغن کرچک و گلیسیرین

روغن کرچک درمان خوبی برای لب های خشک و ترک خورده است. برای استفاده از این روغن می توانید به روش زیر عمل کنید:

یک قاشق چایخوری روغن کرچک را همراه با یک قاشق چایخوری گلیسیرین و چند قطره آب لیمو مخطوط کنید و روی لب های خود بمالید. می توانید این مخطوط را چندین مرتبه در طول روز استفاده نمایید.

۶- کرم شیر برای درمان ترک خوردن لب

چربی موجود در کرم شیر می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای لب ها مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه این کرم به روش زیر عمل کنید:

مقدار یک قاشق مربا خوری خامه را همراه با نصف یک فنجان شیر مخلوط کنید و آن را با استفاده از پنبه روی لب های خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی لب باقی بماند، سپس آن را آب ولرم بشویید. این روش برای درمان سریع ترک لب ها استفاده می شود.

۷- ژل آلوئه ورا برای درمان ترک خوردن لب

آلوئه ورا دارای خواص درمانی فراوانی است، آلوئه ورا می تواند برای کاهش درد ناشی از ترک های ایجاد شده روی لب ها مفید باشد. ژل آلوئه ورا ممکن است به دلیل تلخی ناخوشایند باشد اما نتایج آن در بهبودی بسیار چشمگیر است.

۸- استفاده از خیار

استفاده از خیار یک راه حل ساده و طبیعی برای درمان لب های ترک خورده است. آب خیار را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی لب های خود بگذارید و سپس لب ها را با آب بشویید. برای دستیابی به نتایج بهتر می توانید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

۹- وازلین برای درمان ترک خوردن لب

وازلین نیز یک پیشنهاد مناسب برای درمان این مشکل است. این مرطوب کننده قوی به شما کمک می کند که خیلی سریع سلامت و زیبایی لب های خود را به دست آورید. شما می توانید وازلین را با عسل نیز مخلوط نمایید و مورد استفاده قرار دهید.

۱۰- چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند به تسکین التهاب لب ها کمک کند. مقداری چای سبز را دم کنید و بعد از خنک شدن با استفاده از پنبه روی لب های خود بمالید.

۱۱- کره کاکائو برای درمان ترک خوردن لب

کره کاکائو یک انتخاب خوشمزه برای برای درمان ترک لب می باشد. کاکائو حاوی اسیدهای چرب است که می تواند منبع مناسبی برای تغذیه لب ها باشد و از ترک خوردن لب جلوگیری می کند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.