آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

اهمیتی ندارد که چقدر دندان های خود را مسواک می زنید، مصرف چای، قهوه، استعمال سیگار و … باعث ایجاد لکه های زرد رنگ بر روی دندان ها می شوند. این لکه ها به راحتی از بین نمی روند و می توانند باعث ایجاد ظاهری نامناسب شوند. جرم گیری یک روش متداول برای سفید کردن دندان ها محسوب می شود. اما سوال اینجاست که آیا این روش یک روش ایمن و بی خطر است یا می تواند به دندان ها آسیب وارد کند؟ دندان های صاف و سفید می توانند تاثیر فراوانی در موفقیت های اجتماعی، فردی و افزایش اعتماد به نفس فرد داشته باشند، به همین علت دلایلی مهم و فراوانی وجود دارند که می توانند افراد را به جرم گیری دندان تشویق کنند. اما موضوع مهمی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، میزان خطرناک بودن این روش است.

گزینه های زیادی برای درمان و از بین بردن لکه های زرد دندان ها وجود دارد. کیت ها و خمیر دندان های خانگی، درمان های پزشکی که توسط متخصصان در مطب انجام می شوند و روش های جایگزینی که توسط دندانپزشکان تجویز می شوند همگی می توانند اثربخش و مفید واقع می شوند. تعدد روش های درمانی باعث می شود تشخیص اینکه کدام یک از این روش ها بی خطر هستند کمی سخت و گیج کننده باشد. بنابراین ما در این مقاله می خواهیم روش های بی خطر برای سفید کردن دندان ها را مورد بررسی قرار دهیم. با گومگ همراه باشید.

آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

استفاده از محصولات سفید کننده دندان عموما ایمن و بی خطر است. البته برای استفاده از این محصولات لازم است که به نکات توصیه شده توجه کنید. استفاده زیاد از محصولات جرم گیری و سفید کننده در طولانی مدت می تواند باعث آسیب دیدگی دندان شود.

آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

پراکسیدها رایج ترین مواد سفید کننده مورد استفاده در محصولات سفید کننده دندان هستند. هیدروژن پراکسید یا کاربامید پروکساید از جمله مواد تشکیل دهنده کیت های سفید کننده می باشند. نحوه کار و تاثیر این مواد کمی پیچیده است. به طور خلاصه اینکه این مواد لکه‌ های مینای دندان را از بین می‌ برند و با نفوذ به سطح مینای دندان این لکه ها را تجزیه می‌ کنند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله های دندانپزشکی، هیدروژن پراکسید به دلیل خواص اسیدی اش می تواند الکترون ها را حذف کند، بنابراین اتم های موجود در لکه های دندانی تجزیه می شوند و این عمل باعث درخشان شدن و سفیدی دندان ها می شود.

همچنین بخوانید:

بهترین روتین پوستی پوست چرب

خطرات سفید کردن دندان ها چیست؟

یک مطالعه منتشر شده در مجلات تخصصی نشان می دهد که استفاده از محصولات سفید کننده دندان در خانه می تواند باعث بروز برخی مشکلات از جمله نرم شدن سطح دندان و از بین رفتن مینای دندان، افزایش احتمال پوسیدگی و تخریب ترمیم های دندانی شود. با این حال به عنوان شایع ترین عارضه می توان به افزایش حساسیت موقت در دندان ها اشاره کرد.

همچنین استفاده بیش از حد از پراکسیدها نیز می توانند باعث بروز برخی مشکلات و عارضه های دندانی شود. به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از محصولات سفید کننده باعث کم‌ آبی دندان‌ ها و سیاه شدن آن ها در طولانی مدت می شود. البته این موضوع در رابطه با محصولات و کیت های خانگی است و در روش های که توسط پزشکان استفاده می شوند صادق نیست. با این حال، برخی از محصولات موجود در بازار می توانند حاوی مواد ساینده یا اسیدهایی باشند که می توانند اثرات مخربی روی دندان ها باقی بگذارند. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام تهیه و استفاده از این محصولات دقت کنید و پیش از استفاده از یک متخصص دندان پزشکی مشورت بگیرید.

آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم پراکسیدها سطوحی که با آن ها در تماس هستند را سفید می کند که این مسئله ممکن است در طولانی مدت عوارض مهمی را ایجاد کند. یک مقاله منتشر شده مجله دندانپزشکی بریتانیا نیز به نگرانی درباره استفاده از محصولات سفید کننده خانگی اشاره می کند و هشدار می‌ دهد که استفاده بیش از حد از خمیر دندان ها و کیت های سفید کننده در طولانی مدت و قرار گرفتن زیاد این مواد روی دندان‌ ها و لثه‌ ها می‌تواند منجر به سوزش لثه‌ ها یا حساس شدن دندان ها شود.

با این حال توصیه می شود که به دستورالعمل های توصیه شده پایبند باشید و به صورت افراطی از این مواد استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

دندان در آوردن کودک چه نشانه هایی دارد؟

آیا کیت های سفید کننده دندان های خانگی ایمن هستند؟

ایمنی کیت‌ های سفیدکننده خانگی به دو عامل بستگی دارد: یکی کیفیت خود محصول و دیگری این که چقدر به دستورالعمل‌ هایی ارائه شده پایبند هستید. اما به طور کلی می توان گفت تا زمانی که بیش از حد از این محصولات استفاده نکنید یا آن ها را بیش از زمان های توصیه شده روی دندان خود نگذارید، استفاده از آن ها به طور کلی بی خطر است.

در برخی از کشورها مانند انگلستان کیفیت و مصرف کیت های سفید کننده خانگی به شدت مورد نظارت قرار می گیرند و افراد برای استفاده این محصولات باید به متخصص مراجعه کرده و نسخه تهیه کنند. در این کشور فقط متخصصان دندانپزشکی می توانند به طور قانونی سفید کننده مناسب را تجویز کنند به همین دلیل خطرات و عوارض ناشی از سفید کردن دندان ها در خانه به حداقل می رسد، اما این موضوع در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران مورد نظارت قرار نمی گیرند و تهیه این محصولات در فروشگاه ها امری رایج است. به همین دلیل توصیه می کنیم افراد قبل از استفاده از این روش های خانگی و در دسترس به متخصص دندان پزشکی مراجعه کنند و در رابطه با استفاده از محصولات با آن ها مشورت کنند.

همچنین بخوانید:

۱۲ کاری که باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند

آیا می توانیم در خانه دندان های خود را سفید کنیم؟

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم به کار گیری روش های خانگی می توانند باعث بروز برخی عوارض جانبی شوند. به همین دلیل توصیه می شود افراد استفاده خودسرانه از محصولات خانگی را محدود کنند و برای سفید کردن دندان ها به مطب دندان پزشکی مراجعه نمایند. توصیه مهم دندان پزشکان در رابطه با جرم گیری دندان این است که پیش از معاینه و مشورت با متخصصین از محصولات در دسترس استفاده نکنید، چرا که برخی افراد ممکن است به دلیل شرایط خاص مانند تحلیل لثه، وجود دندان‌ های پوسیده، خشکی دهان یا وجود دندان های ترمیم شده محدودیت هایی در رابطه با استفاده از مواد سفید کننده داشته باشند. به همین دلیل توجه به نحوه مصرف و نوع محصول بسیار مهم است.

علاوه بر این ها برخی متخصصین در رابطه با استفاده از سفید کننده های دندان در دوران بارداری هشدار داده اند و توصیه می کنند در این دوران از این مواد استفاده نکنید و سفید کردن دندان های خود را به بعد از زایمان موکول کنید.

منبع: livescience

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.