آیا کیست تخمدان خطرناک است

آیا کیست تخمدان خطرناک است؟

بیماری ها اختلالات زنانه در صورت عدم درمان یا پیشگیری می توانند پیچیده تر و شدیدتر شوند. هر زنی باید به این اختلالات توجه کرده و از نحوه پیشگیری از آن ها مطلع شود. همچنین اگر یک اختلال زنانه تشخیص داده شود، باید به درستی درمان شود. یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان با نام آن آشنا هستند «کیست تخمدان» است که کیسه هایی پر از مایع می باشند. در این مطلب کوتاه، ما قصد داریم در مورد کیست تخمدان و تأثیرات آن بر زندگی زنان صحبت کنیم و بگوییم که آیا کیست تخمدان خطرناک است یا خیر؟ با گومگ همراه باشید.

آیا کیست تخمدان خطرناک است

تشکیل کیست تخمدان در زنانی که در سن بارداری هستند، امری شایع است. کیست تخمدان می تواند به دلیل نقص عملکرد تخمدان ها یا تومورهای تخمدان ایجاد شود. اگر کیست تخمدان در اثر نقص عملکرد تخمدان ها ایجاد شود بدون نیاز به درمان از بین می رود، هرچند که درد همراه با آن ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد. پزشک ممکن است برای تسکین درد و ناراحتی این نوع از کیست ها، داروهای ضد درد و یا داروهای هورمونی تجویز کند. دو نوع کیست تخمدان وجود دارد که ممکن است به تومور تبدیل شوند:

  • تومور تخمدان
  • کیست شکلاتی

اگرچه احتمال بسیار کمی وجود دارد که هر یک از این نوع کیست ها به سرطان تبدیل شوند، اما به هر حال این احتمال وجود دارد. به همین دلیل ممکن است پزشک برای برداشتن آن ها جراحی را توصیه کند.

آیا کیست تخمدان خطرناک است

امروزه جراحی کیست تخمدان دیگر یک عمل ترسناک نیست و جراحی لاپاراسکوپی یک تکنیک ساده و کارآمد برای انجام این کار می باشد. در طول این عمل، جراح یک برش کوچک روی شکم ایجاد می کند و یک لوله سه تا پنج میلی متری را با دوربین و لنز کوچک وارد بدن می کند. دوربین تصویر را به مانیتور منتقل می کند. این کار به جراح دید واضحی از ناهنجاری های داخلی می دهد. سپس جراح از یک ابزار کوچک برای برداشتن کیست استفاده می کند. جراحی لاپاراسکوپی یک پیشرفت تکنولوژیکی پزشکی مدرن است که به شما امکان می دهد جراحی را در مناطق بسیار کوچک و محدود به نحوی انجام دهید که قبلاً دستیابی به آن مناطق دشوار بود. مزایای بزرگ این روش شامل درد کمتر، خونریزی کمتر، بهبود سریعتر و بازگشت سریعتر به کار و فعالیت های عادی است.

اکنون که با کیست ها و نحوه جراحی آن ها آشنا شدید، می توانیم به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم که آیا کیست تخمدان خطرناک است یا خیر؟

آیا کیست تخمدان خطرناک است

آیا کیست تخمدان خطرناک است

کیست تخمدان ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما واقعیت این است که در موارد شدید می تواند دچار پارگی شده و به عروق خونی آسیب وارد کند و در صورت عدم درمان باعث خونریزی و در نهایت، مرگ شود. به همین علت قبل از رسیدن کیست به این مرحله خطرناک، بسیار مهم است که به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید تا مجبور نباشید گرفتگی های شدید شکم را بیش از حد تحمل کنید. مهم تر از همه، هر زن مبتلا به کیست تخمدان که می خواهد بچه دار شود باید کیست را در اسرع وقت درمان کند. کیست را بدون درمان رها نکنید، زیرا کیست تخمدان می تواند تأثیرات نامطلوبی بر باروری داشته باشد.

اگرچه کیست تخمدان سرطانی نیست، اما هنوز هم می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد و سلامتی شما را به خطر بیندازد. در صورت تشخیص کیست تخمدان، نگران نباشید. زیرا این بیماری چه عوارضی داشته باشد و چه بدون عارضه باشد، کاملاً قابل درمان است. از همه مهم تر، در صورت مشاهده ناهنجاری در چرخه قاعدگی، حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا علت را مشخص کرده و در صورت لزوم درمان اولیه را آغاز کنید.

منبع: samitivejhospitals

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.