۹ درمان خانگی دندان درد شبانه

۹ درمان خانگی دندان درد شبانه

دندان درد شبانه بسیار آزاردهنده است. همانطور که احتمالا می دانید، بسیاری از مواقع، شب ها دچار دندان درد می شویم. گرفتن دندان درد در شب باعث کمبود خواب می شود و می تواند زندگی عادی را دچار اختلال کند.
تعدادی راه حل برای درمان این درد وجود دارند که ممکن است به تسکین آن کمک کنند و به خواب بروند. از جمله این درمان ها می توان استفاده از مسکن یا استفاده از کمپرس سرد یا حتی میخک را نام برد.

در این مقاله می خواهیم ۹ روش درمان خانگی دندان درد شبانه را با شما در میان بگذاریم. با گومگ همراه باشید.

چرا بیشتر دندان دردها در شب به سراغمان می آیند؟

دندان درد می تواند در روز دردناک باشد، اما به نظر می رسد این درد در شب ها بدتر می شود. یکی از دلایلی که ممکن است این اتفاق بیفتد این است که وقتی فردی دراز کشیده است، خون به سمت سر می رود. این خون اضافی در سر ممکن است درد و فشاری که فرد احساس می کند را افزایش دهد.

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از دندان دردها در شب اتفاق می افتند این است که در شب حواس پرتی کمتری وجود دارد و ما با تمرکز بر دندان درد، درد بیشتری احساس می کنیم.

روش‌های درمان دندان درد شبانه در خانه

درمان دندان درد در شب ممکن است دشوارتر از روز باشد، زیرا به امکانات زیادی برای تسکین آن دسترسی نداریم. با این حال می توانید روش های زیر را برای تسکین دردتان امتحان کنند:

۱. مصرف مسکن

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، یک روش سریع و موثر برای کاهش دردهای خفیف و متوسط است.

دقت داشته باشید که همیشه از دوز توصیه شده روی بسته بندی دارو پیروی کنید و بیشتر از آن مصرف نکنید. همچنین اگر دندان درد شدید دارید، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید و در مورد مسکن های قوی تر با او صحبت کنید.

۲. کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. یک کیسه پر از یخ را در حوله بپیچید و بر روی قسمت آسیب دیده صورت یا فک قرار دهید. انجام این کار کمک می کند تا رگ های خونی موجود در آن منطقه منقبض شوند و در نهایت باعث کاهش درد شود تا شما بتوانید راحت بخوابید.

استفاده از کمپرس سرد در منطقه آسیب دیده به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه باعث جلوگیری از دندان درد شبانه خواهد شد.

۳. افزایش ارتفاع سر

تجمع خون در سر می تواند باعث التهاب اضافه و درد بیشتر شود. برخی از افراد می توانند با استفاده از بالش بلندتر یا استفاده از دو بالش، ارتفاع سر خود را بیشتر کنند و دندان درد شبانه خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند.

۴. استفاده از پماد

برخی از پمادهای دارویی ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل های بی حس کننده بدون نیاز به نسخه و پمادهایی که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند می توانند ناحیه دارای درد را بی حس کنند.

البته دقت داشته باشید که بنزوکائین برای استفاده کودکان خردسال مناسب نیست.

۵. شستشو با آب نمک

شستشوی ساده دهان با آب نمک یک درمان خانگی متداول برای دندان درد است.

آب نمک یک ماده ضد باکتری طبیعی است، بنابراین می تواند التهاب را کاهش دهد که این به نوبه خود به محافظت از دندان های آسیب دیده در برابر عفونت کمک می کند.

شستشوی دهان با آب نمک همچنین به از بین بردن هرگونه ذرات مواد غذایی در دندان یا لثه کمک می کند.

۶. آبکشی دهان با پراکسید هیدروژن

پریودنتیت نوعی عفونت جدی لثه است که به طور کلی در نتیجه بهداشت دهان و دندان ضعیف ایجاد می شود. این عفونت می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل دندان درد، خونریزی لثه ها و دندان هایی شود که ریشه آن ها سست است.

یک محقق در سال ۲۰۱۶ دریافت که شستشوی دهان با دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید به کاهش پلاک دندان و علائم پریودنتیت کمک می کند.

البته همیشه باید پراکسید هیدروژن را با همان مقدار آب رقیق کنید. سپس محلول را در دهان بچرخانید و مراقب بلع آن باشید.

این روش درمانی برای کودکان مناسب نیست، زیرا این خطر وجود دارد که آن ها به طور تصادفی این محلول را بلع کنند.

۷. چای نعناع

چرخاندن چای نعناع در دهان یا مکیدن آن بر روی دندان آسیب دیده هم می تواند به تسکین موقت دندان درد کمک کند.

محققان می گویند كه نعناع حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. منتول، یک ماده فعال در نعناع است که اثر بی حسی خفیفی را ایجاد می کند.

۸. میخک

اوژنول که یکی از ترکیبات اصلی میخک است می تواند باعث کاهش درد دندان شود. نتایج یک تحقیق بالینی در سال ۲۰۱۵ نشان داد افرادی که بعد از کشیدن دندان از اوژنول بر روی لثه خود استفاده کرده اند، در حین بهبود، درد و التهاب کمتری دارند.

اوژنول به عنوان ضد درد عمل می کند، بدین معنی که منطقه را بی حس می کند. برای استفاده از میخک برای دندان درد، پودر میخک را در آب خیس کنید تا خمیری درست شود. سپس خمیر را روی دندانی که درد می کند بمالید.

همچنین به آرامی جویدن یا مکیدن یک میخک با دندانی که دچار درد است هم باعث کاهش درد می شود.

این درمان برای کودکان مناسب نیست، زیرا ممکن است بیش از اندازه میخک بخورند. اگر میخک را بخورید، طعم تند و تلخی را خواهید چشید که چندان مطلوب نیست.

۹. سیر

سیر یک درمان خانگی رایج است که بسیاری از افراد برای تسکین دندان درد از آن استفاده می کنند.

آلیسین که ترکیب اصلی سیر است، اثر ضد باکتریایی خوبی دارد که به از بین بردن باکتری های موجود در دهان منجر می شود.

شما می توانید به سادگی یک حبه سیر را با دندانی که درد می کند، بجوید و برای دقایقی آن را نگه دارید. البته طعم سیر خام برای بعضی از افراد بسیار قوی و زننده است، بنابراین ممکن است این درمان برای همه مناسب نباشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.