شکی نیست که شما هم درباره فواید یوگا چیزهای بسیاری شنیده اید. یوگا از علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا از نظر جسمی و روانی ارتقاء یابید، آساناهای (تمرینات اصلی و وضعیت های یوگا) یوگا ممکن است به کاهش وزن شما نیز کمک کنند. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا واقعا کاهش وزن با یوگا امکانپذیر است؟

کاهش وزن با یوگا از نظر علم

آیا کاهش وزن با یوگا ممکن است؟

یوگا از سه طریق می تواند به کاهش وزن شما کمک کند:

کالری سوزی

تقریبا می توان گفت که لاغر شدن ارتباط مستقیمی با کاهش مصرف کالری دارد. اگر به صورت روزانه مقدار کالری سوزی خود را بیشتر از مصرف کالری نگه دارید، می بینید که وزنتان در حال کاهش است.

با کاهش مصرف کالری، سوزاندن کالری بیشتر از طریق ورزش یا هر دو، می توانید به این کاهش کالری روزانه دست یابید. یوگا قطعاً می تواند به سوزاندن کالری بیشتر در این فرآیند کمک کند، به خصوص اگر یوگای داغ انجام دهید که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

همچنین برای افزایش کالری سوزی، می توانید از ورزش های هوازی مانند دویدن کمک بگیرید.

در این زمینه بیشتر بخوانید: چگونه به سرعت کالری بسوزانیم؟

حفظ عضلات

با اینکه عضله نقش مهمی در کاهش وزن دارد، اما بیشتر روش هایی که برای کاهش چربی استفاده می شوند، با از دست دادن توده عضلانی همراه هستند.

از آنجا که عضله نسبت به چربی کالری بیشتری می سوزاند، از دست دادن عضلات می تواند کاهش وزن را برای شما دشوارتر کند، زیرا میزان متابولیسم شما (یا تعداد کالری که در حالت استراحت می سوزانید) کاهش می یابد.

خوشبختانه یوگا می تواند به شما در حفظ توده عضلانی و قدرت آن کمک کند.

قرار گرفتن در حالت های یوگا برای مدت زمان طولانی نوعی ورزش ایزومتریک است که شامل انقباض عضله برای یک دوره مشخص، در حالی که بی حرکت هستید می شود.

به همین دلیل، یوگا یک روش عالی برای جلوگیری از کاهش توده عضلات است که اغلب همراه با کاهش وزن همراه می باشد.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی فیتنس مبتدی، متوسط و حرفه ای

کاهش استرس

یوگا می تواند به خوابیدن شما کم کند و احساس خوش بینی و آرامش بیشتری را در شما ایجاد نماید.

شاید تعجب کنید که این موارد می تواندن تاثیر مستقیمی در کاهش وزن شما داشته باشند! زمانی که شما دچار استرس مزمن هستید، ممکن است بدنتان بیشتر از حد طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) تولید کند.

کورتیزول باعث افزایش ذخیره چربی، بی خوابی و گرسنگی می شود و تمام این موارد می توانند منجر به پرخوری استرسی و افزایش هوس خوردن خوراکی های شیرین و پرکالری شوند.

خوشبختانه یوگا می تواند سطح کورتیزول را کاهش داده و از عواقب ذکر شده جلوگیری نماید.

مطالعه بیشتر: کورتیزول چیست؟ هر آنچه لازم است درباره هورمون استرس بدانید

آیا نوع یوگا برای کاهش وزن مهم است؟

آیا کاهش وزن با یوگا ممکن است؟

هر یک از انواع یوگا می تواند مزایای مختلفی را در این زمینه داشته باشد، اما برخی از انواع آن می توانند تاثیرات تخصصی تری داشته و شما را به اهدافی که دارید، نزدیک تر کنند.

برای سوزاندن کالری بیشتر، موارد زیر را امتحان کنید:

  • یوگا وینیاسا (Vinyasa): وینیاسا نوعی یوگا است که از هر حرکت آن با یک تنفس انجام می شود. در این روش حرکات به صورت ممتد و پشت سر هم انجام می شوند. بیشتر کلاس های یوگا با این سبک برگزار می شوند و برای یوگی های مبتدی تا حرفه ای عالی است.
  • یوگا داغ: یوگای داغ به انجام یوگای وینیاسا در یک اتاق با دمای بیش از ۳۵ درجه سانت گراد گفته می شود. در این نوع یوگا، شما عرق می کنید و کالری می سوزانید!

برای حفظ عضلات خود، از سبک های زیر استفاده نمایید:

  • یوگا آشتانگا (Ashtanga): آشتانگا هم مانند وینیاسا است، اما در این سبک به جای اینکه با هر بار تنفس به وضعیت جدیدی بروید، در هر حالت چندین بار تنفس خواهید داشت.
  • یوگا هاتا (Hatha): هاتا نسخه کندتری از وینیاسا است و در آن هر حالت را حفظ می کنید و چنیدن تنفس داشته و سپس به سراغ حالت بعدی می روید. حفظ حالت ها در این نوع یوگا برای مدت طولانی به شما کمک می کند تا قدرت خود را افزایش دهید. البته در این سبک یوگا ممکن است آنقدری خسته نشوید که عرق کنید.

برای آرامش یافتن و کاهش استرس از روش های زیر استفاده کنید:

  • یوگا یین (Yin): یین بر روی حرکات نشسته تمرکز دارد که طولانی، آهسته و هدفمند هستند و برای تقویت آرامش و کاهش استرس بسیار مناسب است.
  • یوگا رستوریتیو (Restorative): این سبک هم مانند سبک یین می باشد با این تفاوت که تمرکز زیادی در کاهش استرس و افزایش آرامش دارد.

انواع مختلف دیگری از یوگا وجود دارند که می توانید به سراغ آن ها بروید و لازم نیست الزاما از روش های فوق استفاده کنید.

همچنین بخوانید: برنامه دویدن مبتدیان ۴ هفته ای

قرار دادن یوگا در برنامه کاهش وزن

آیا کاهش وزن با یوگا ممکن است؟

اگر تازه می خواهید به یوکا وارد شوید، فقط دو یا سه بار در هفته و با یک کلاس کوتاه و مبتدی شروع کنید. می توانید این کار را در خانه یا کلاس یوگا انجام دهید.

یوگای هاتا یک روش عالی برای برای لاغر کردن است، زیرا هر سه موردی که برای کاهش وزن از طریق یوگا ذکر شد را دارد. این نوع یوگا به شما در حفظ ماهیچه کمک می کند، آرامش بخش است و تمرینات هوازی متوسطی دارد که برای تازه کاران بسیار ایده آل هستند.

کلاسهای مبتدی وینیاسا نیز به راحتی یافت می شوند و همان مزایا را دارند. هر چند باید به یاد داشته باشید که کاهش وزن سالم یک شبه اتفاق نمی افتد و باید در طولانی مدت یوگا را ادامه دهید.

چکیده

  • یوگا می تواند با افزایش کالری سوزی، حفظ توده عضلانی و کاهش اضطراب به کاهش وزن کمک کند.
  • برای تمرین شدید هوازی، وینیاسا و یوگای داغ مناسب هستند و برای حفظ عضله و قدرت یوگای یین و هاتا انتخاب های خوبی هستند و برای آرامش و کاهش استرس نیز می توانید از یوگای آشتانگا بهره ببرید.
  • یوگا می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما این کاهش وزن تضمینی نیست و برای دریافت بهترین نتیجه، بهتر است از یک مربی حرفه ای کمک بگیرید.


منبع: greatist