درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

اسهال در دوران بارداری یک امر طبیعی است و یکی از از علائم اولیه بارداری می باشد. در این دوران ممکن است گاهی دچار یبوست و گاهی هم دچار اسهال شوید. البته این اتفاق مخصوص به اوایل بارداری نبوده و حتی در سه ماهه سوم نیز ممکن است دچار حرکات نامنظم روده باشید که منجر به اسهال می شوند.

مشکلات گوارشی در هفته ۳۷ بارداری بسیار شایع است. حرکات مکرر روده در چنین دوران حساسی می تواند آب بدن را کاهش داده و شما را با خطر مواجه کند. هر وقت اسهال می شوید، ۱ لیوان آب سرد بنوشید تا مایعات و الکترولیت های از دست رفته روده را جبران کنید.

در ادامه روش های طبیعی و خانگی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با آن ها تا حد زیادی اسهال خود را درمان کنید. البته پیش از هرچیز باید دقت داشته باشید که بهترین گزینه، مراجعه و مشورت با یک پزشک است.

روش های درمان اسهال در دوران بارداری

۱. رژیم غذایی BRAT

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

شاید اسمش کمی پیچیده و مبهم به نظر برسد، اما نام این رژیم از ترکیب اولین حروف چهار ماده غذایی گرفته شده است. موز (Banana)، برنج سفید (Rice)، سیب (Apple) و نان تست (Toast)!

این رژیم غذایی می تواند با کاهش سوزش دستگاه گوارش، آن را تسکین دهد. همچنین در جلوگیری از مسمومیت غذایی و اسیدیته مفید است. همانطور که نام بردیم، رژیم غذایی BRAT شامل چهار گروه غذایی ساده است که به راحتی هضم می شوند و تأثیر مطلوبی بر روده شما دارند.

موز یک میوه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم هم یک ماده طبیعی قدرتمند می باشد که تاثیر آن در درمان اسهال به اثبات رسیده است. این ماده غذایی باعث می شود روده شما آب کمتری از دست بدهد. برنج هم یک ضد التهاب طبیعی و سرشار از کالری است که به شما در تامین انرژی مورد نیاز برای حمل کودک کمک می کند. همچنین سیب هم خواص ضد التهابی و آرامش بخشی دارد و معده را از سوختگی اسید و سوزش محافظت می کند. در نهایت قسمت برشته شده نان تست هم به عنوان ذغال فعال در درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی مفید است.

این رژیم غذایی نه تنها تسکین دهنده پوشش داخلی شکم است، بلکه علائم رفلاکس اسید معده مانند سوزش معده در دوران بارداری و نفخ را کاهش می دهد.

۲. برای درمان اسهال در دوران بارداری به اندازه کافی آب بنوشید

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

کمبود آب در اثر اسهال می تواند برای فرزند شما کشنده باشد. نوشیدن آب زیاد باعث دفع سموم از روده بزرگ شده و به شما در خلاص شدن از اسهال در دوران بارداری کمک می کند. حفظ مقدار کافی آب بدن برای هضم مواد غذایی ضروری است.

روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشید تا کاهش آب ناشی از اسهال را جبران کنید. همچنین الکل، شیر، سودا و سایر نوشیدنی های گازدار برای تامین آب بدن نباید استفاده شوند. زیرا ممکن است علائم اسهال را بدتر کنند.

۳. ماست پروبیوتیک

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

پروبیوتیک ها منبع شگفت انگیزی از باکتری های مفید هستند که می توانند عفونت باکتریایی را از بین ببرند و سلامت محیط روده را تامین کنند. مصرف پروبیوتیک ها، ثبات بین باکتری های مفید و غیر مفید موجود در روده شما را کنترل می کند. به دلیل خواص درمانی این باکتری ها برای روده، آن ها می توانند به درمان اسهال در دوران بارداری کمک کنند.

عملکرد دستگاه گوارش برای داشتن روده سالم بسیار مهم است. پروبیوتیک هایی مانند ماست می توانند التهاب روده کوچک را کاهش داده و در نتیجه اسهال را درمان کنند.

۴. درمان اسهال در دوران بارداری با چای ریشه زنجبیل

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

زنجبیل باعث آرامش دستگاه گوارش می شود. نوشیدن چای ریشه زنجبیل می تواند یکی از موثرترین روش ها برای خلاص شدن از شر اسهال و استفراغ باشد. ترکیبات موجود در آن، زنان باردار را از استفراغ و نفخ شکم محافظت می کنند.

خاصیت ضد التهابی زنجبیل باعث کاهش التهاب دستگاه گوارش شده و از روده بزرگ محافظت می کند. روده بزرگ سالم، جذب آسان مواد غذایی را به همراه دارد و در نهایت این فرزند شماست که از این مواد غذایی استفاده بیشتری خواهد کرد.

برای تهیه چای ریشه زنجبیل می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • یک فنجان آب در کتری بریزید.
  • ۲ قاشق چایخوری ریشه زنجبیل تازه رنده شده را به آن اضافه کنید.
  • ترکیب را بر روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا به جوش بیاید.
  • به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید بجوشد.
  • سپس آن را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید تا تلخیش از بین برود.
  • برای درمان اسهال در دوران بارداری کافیست هر دفعه که احساس اسهال شدن داشتید، یک فنجان از این چای بنوشید.

۵. آبگوشت بخورید!

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

شما باید پس از هر اسهال به مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید. کم آبی بدن بزرگترین خطر برای زنان باردار است، زیرا می تواند برای فرزند شما کشنده باشد. مصرف آبگوشت به تجدید مایعات و الکترولیتهای از دست رفته شما کمک می کند.

۶. درمان اسهال در دوران بارداری با چای نعناع

درمان اسهال در دوران بارداری با روش های طبیعی

خواص ضد التهابی نعناع باعث رفع درد و سوزش معده می شود. نوشیدن این چای گیاهی برای درمان اسهال در دوران بارداری مفید است. همچنین چای نعناع باعث تسکین گرفتگی معده ناشی از انقباض رحم می شود.

برای تهیه چای نعناع، یک فنجان آب را در کتری بریزید و به جوش بیاورید. سپس ۱۰ الی ۱۵ برگ نعناع را به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد. بعد از گذشت این زمان، آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هر روز این چای گیاهی را بنوشید تا از اسهال در دوران بارداری خلاص شوید.

وقتی اسهال و استفراغ دارید چه چیزهایی می توانید بخورید؟

پیش از هر چیز، مصرف نوشیدنی های کافئین دار را متوقف کرده و میزان مصرف آب را افزایش دهید. برای جبران کردن مایعات از دست رفته ناشی از اسهال، حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید. در ادامه چند ماده غذایی که می توانند به کاهش استفراغ و اسهال در دوران بارداری کمک کنند را به شما معرفی خواهیم کرد:

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.