درمان سرفه: 5 روش خانگی با تاثیر فوق العاده

درمان سرفه: 5 روش خانگی با تاثیر فوق العاده

سرفه یکی از مشکلاتی است که در چندماه اخیر بسیاری از ما را درگیر خود کرده است و نمیدانیم دلیل قطعی آن چیست. درمان سرفه تنها با یافتن دلیل آن ممکن است اما یک سری دلایل که بیشترین تاثیر و عمومیت را دارند، می توانند دلیل سرفه ما باشند.

سرفه دلایل متنوعی مانند فصل سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد و بهترین راه آن درمان این بیماری ها می باشد اما این موارد همیشه هم دلیل سرفه های ما نیستند. آلرژی، آسم، رفلاکس اسید معده، هوای خشک و کشیدن سیگار از جله دلایل بسیار شایع این مشکل می باشند و بهترین راه درمان سرفه، مقابله با این دلایل است. حتی مصرف داروهای خاصی مانند داروهای درمان فشار خون بالا می توانند در ایجاد سرفه نقش داشته باشند.

دکتر گیزل مظنیم، متخصص آلرژی و ایمونولوژی می گوید: اغلب مردم می توانند در خانه و با استفاده از درمان های خانگی و ارزان و بدون مراجعه به پزشک، درمان سرفه را انجام دهند. گاهی درمان سرفه تنها با گرفتن یک دوش آب گرم انجام می شود.

در ادامه شما را با پنج روش درمان سرفه در خانه آشنا خواهیم کرد که با انجام آن ها ممکن است این مشکل را رفع کنید. با گومگ همراه باشید.

 

درمان سرفه با پنج روش ساده

1- درمان سرفه با حفظ رطوبت

لایه مخاطی موجود در دستگاه تنفسی ما ممکن است به دلایل مختلف از جمله خشکی هوا و بیماری های فصلی به سمت خشکی برود و همین باعث ایجاد سرفه می شود. مصرف مایعات باعث جلوگیری از این روند شده و آن را متوقف می کند.

نوشیدن آب و مایعات به حفظ غشای مخاطی کمک می کند. این کار در فصل سرد بسیار موثر تر است.

 

2- قرص مکیدنی و نوشیدنی گرم

استفاده از قرص های مکیدنی مخصوص سرفه می تواند تاثیر زیادی در درمان آن داشته باشد. استفاده از این قرص ها سبب خراشیده شدن پشت گلو شده و ایجاد سرفه را کاهش می دهد.

نوشیدن چای گرم و عسل یکی دیگر از روش های مقابله با این مشکل است. این نوشیدنی و نوشیدنی های گرم دیگر بسیار موثر هستند اما چای و عسل دارای یک سری شواهد علمی نیز می باشد.

 

3- درمان سرفه با حمام بخار

آب داغ حمام را باز کرده و بر روی دوش قرار دهید و اجازه دهید حمام پر از بخار شود و سپس در آن قرار بگیرید. انجام این کار نه تنها می تواند به کاهش سرفه های سرماخوردگی کمک کند، بلکه می تواند سرفه هایی که پایه آلرژی دارند را نیز درمان کند.

به طور کلی رطوبت در حل این مشکل موثر است. سعی کنید به وسیله دستگاه هایی که برای این کار ساخته شده اند برای افزایش رطوبت محیط خانه استفاده کنید و هرگز اجازه ندهید این رطوبت از بین برود.

البته توجه داشته باشید که استفاده از این دستگاه ها به مدت طولانی باعث رشد قارچ ها و باکتری های مختلفی در آن می شود که برای حل این مشکل باید همیشه آن را تمیز کنید و دوباره استفاده نمایید. این قارچ ها و باکتری ها می توانند باعث تشدید سرفه های شما بشوند، پس بر روی این مسئله بسیار دقت به خرج دهید.

 

4- حذف ذرات مضر هوا

استفاده از عطرها و اسپری های خوشبوکننده ای که غالبا بعد از حمام کردن از آن ها استفاده می شود می توانند باعث تحریک سینوس ها شوند و سرفه های مزمن را به وجود آورند. با کاهش مصرف یا عدم استفاده از این خوشبو کننده ها ممکن است بتوانید سرفه را کاهش دهید.

البته بدترین عامل تحریک کننده هوا، دود سیگار است. بهترین راه حل این است که سیگاری ها، سیگار را ترک کنند و اگر سیگاری نیستید نباید در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرید. البته پزشکان توصیه می کنند که اگر سیگاری هستید و دچار سرفه مزمن شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند از علائم سرطان ریه باشد و اقدام به موقع می تواند جانتان را نجات دهد.

 

5- داروهای درمان سرفه

هنگامی که دوش بخار، چای گرم و… کمکی به شما نکرد می توانید از داروهای بدون نیاز به نسخه استفاده کنید تا آن را کاهش دهید.

 

دارو های ضد احتقان: با استفاده از این دارو ها می توان مجراهای بینی را باز و تورم آن ها را کاهش داد که سبب کاهش سرفه خواهد شد.

داروهای ضد احتقان به صورت قرص ها، مایعات و اسپری های بینی با انواع نام ها تجاری به فروش می رسند. البته در استفاده از این داروها باید مراقب باشید و احتیاط لازم را به خرج دهید زیرا می توانند فشار خون را بالا ببرند. بنابر این افرادی که دچار فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سایر بیماری ها هستند بهتر است پیش از استفاده از این داروها به پزشک مراجعه کرده و مشورت بگیرند. همچنین استفاده بیش از حد از این دارو ها می تواند باعث خشکی بیش از حد شود و سرفه های خشک را به همراه داشته باشد.

استفاده بیش تر از 3 الی 4 روز مداوم از اسپری های ضد احتقان می تواند منجر به انسداد مجدد شود. بهتر است از آن ها به مدت 2 تا 3 روز استفاده کنید و سپس آن را متوقف کرده و بعد از چند روز دوباره استفاده کنید.

 

سرکوب کننده های سرفه: اگر سرفه شما به حدی زیاد است که شب ها نمی توانید به راحتی بخوابید، می توانید از سرکوب کننده های سرفه مانند دکسترومتورفان (Dextromethorphan) استفده کنید. پزشکان توصیه می کنند که استفاده از این دارو تنها در شب باشد.

اگر سرفه شما خفیف و خلط آور است می توانید از گایافنزین (Guaifenesin) استفاده کنید. این دارو باعث درمان خلط و در نهایت سرفه می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA توصیه می کند که این دارو ها برای کودکان زیر 4 سال بسیار خطرناک است و نباید از آن ها استفاده کنند. این دارو ها در کودکان می توانند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند.

 

چگونه علت سرفه را تشخیص دهیم؟

سرفه های ناشی از سرماخوردگی معمولا در عرض چند هفته از بین می رود. سرفه های مکرر و مداوم ممکن است به علت مشکلات پزشکی مانند آلرژی، آسم یا رفلاکس اسید معده یا داروهایی که مصرف می کنید باشد. برای از بین بردن سرفه ها باید با مشکل اساسی خود بمقابله کنید.

اگر سرفه شما بیش از چند هفته طول کشید و اگر سرفه های مخاطی ضخیم دارید یا علائم دیگری مانند کاهش وزن، تب و لرز و خستگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورتی که دچار تنگی نفس و یا سرفه خونی هستید، به اورژانس مراجعه کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.