فواید حنا برای پوست، مو و سلامت بدن

فواید حنا برای پوست، مو و سلامت بدن

فواید حنا بر کسی پوشیده نیست، خصوصاً در خاورمیانه! اما علم در مورد فواید حنا چه می گوید؟ چگونه می توانید از مهم ترین خواص آن با اطمینان استفاده کنید؟ پاسخ به این سؤالات و موارد دیگر را در ادامه این مقاله می توانید پیدا کنید.

حنا چیست؟

گیاه حنا با داشتن برگ ها و گل های زیبای سبز که رنگ صورتی یا سفید به خود می گیرند قابل شناسایی است. این گیاه قرن ها توسط تمدن های مختلف جهان و با هدف رنگ کردن مو یا رنگ پوست قهوه ای یا قرمز مورد استفاده قرار گرفته است.

از برگ، دانه یا گل حنا می توان برای کارهای آرایشی معمولی مانند رنگ کردن موها، یا برای اهداف بهداشتی و پزشکی استفاده کرد.

فواید حنا برای زیبایی

حنا مزایای بسیار شگفت انگیزی برای پوست و مو دارد که در ادامه مهمترین موارد را معرفی خواهیم کرد:

۱- فواید حنا برای داشتن موهای سالم

به طور کلی خواص حنا در بهبود سلامتی و تقویت مو به شرح زیر است:

  • ریزش مو: برای استفاده از این خاصیت حنا، شما می توانید هفته ای ۳ بار روغن حنا را با روغن خردل مخلوط کرده و موهایتان را ماساژ دهید.
  • ضد شوره سر: تخم شنبلیله را برای کل شب خیس کنید و سپس آن را خرد کنید و آن را با روغن خردل و حنا مخلوط کنید و سپس به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست سر قرار دهید. شوره سر شما درمان خواهد شد.
  • ضد موخوره: ۲-۳ قاشق غذاخوری پودر حنا را با تخم مرغ و کمی روغن آووکادو مخلوط کنید، سپس مخلوط حاصل را به مدت دو ساعت روی موهایتان بمالید تا موخوره از بین برود.
  • مرطوب کننده بسیار قوی مو: کافی است کمی حنا را با آب لیمو مخلوط کنید و سپس قبل از شستشوی سر، مخلوط حاصل را به مدت یک ساعت روی موهایتان بمالید.
  • نرم کننده مو موها: مخلوطی از برگ های حنا و پوره موز رسیده تهیه کنید و فقط ۵ دقیقه قبل از شستشو روی موهایتان بگذارید.

۲- رنگ موی طبیعی و سالم

حنا یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید برای رنگ مو داشته باشید. البته اگر رنگش مورد پسند شما واقع شود! حنا فواید زیادی برای پوست سر و موها دارد که با رنگ کردن موهایتان توسط آن، تمام خواصش را دریافت خواهید کرد.

حنا بدون مواد غیر طبیعی، نه تنها عوارضی برای موها ندارد، بلکه باعث تقویت ریشه مو، استحکام مو و تثبیت پوست سر می شود.

۳- فواید حنا برای تقویت ناخن ها

یکی از مزایای فوق العاده حنا، توانایی آن در تقویت ناخن ها و سالم نگه داشتن آن ها است، زیرا توانایی حنا در استریل کردن پوست اطراف و زیر ناخن ها و در نتیجه محافظت از آن ها در برابر هرگونه عفونت باکتریایی بسیار موثر است.

۴- مبارزه با علائم پیری

اگرچه هنوز محتوای آنتی اکسیدانی حنا در دست بررسی است، اما برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند که حنا هنگام استفاده به صورت موضعی بر روی پوست ممکن است به کاهش چین و چروک و علائم پیری کمک کند. همچنین حنا ممکن است به بهبودی سریع تر جای زخم ها بر روی پوست کمک کند.

فواید حنا برای پوست، مو و سلامت بدن

فواید حنا برای سلامتی

فواید حنا محدود به موارد آرایشی پوست و مو نمی شود و علاوه بر آن ها، کاربردهای پزشکی زیادی دارد.

۱- مبارزه با سردرد

در صورت استفاده موضعی حنا بر روی پوست سر، این ماده به کاهش سردرد با دلایل مختلف کمک می کند. حنا حاوی ترکیباتی است که به آرامش و تقویت گردش خون کمک می کند، زیرا حاوی مواد ضد التهابی است که در مبارزه با سردرد و میگرن موثر هستند.

۲- فواید حنا برای مبارزه با اختلالات خواب

استفاده از روغن حنا می تواند به درمان اختلالات خواب و مبارزه با بی خوابی در شب کمک کند، زیرا حنا ماده ای است که باعث آرامش طبیعی انسان می شود.

۳- فواید حنا برای تسریع بهبود زخم

یکی از مهمترین فواید حنا برای سلامتی، توانایی آن در استریل کردن زخم ها و محافظت از آن ها در برابر هرگونه التهاب یا آلودگی است. حنا به خنک شدن پوست و از بین بردن گرما از آن کمک می کند. همچنین برای سوختگی، بخصوص آفتاب سوختگی بسیار مفید است و از این نظر اثرات مشابهی با ژل آلوئه ورا دارد.

۴- فواید حنا برای کنترل تب

حنا می تواند بلافاصله باعث خنک شدن بدن شود و این خاصیت، آن را به یک درمانگر عالی برای مقابله با تب و دمای بالای بدن تبدیل می کند که در صورت عدم کنترل به موقع، می تواند آسیب بزرگی به اندام های داخلی بدن وارد کند!

حنا به دو روش می تواند به کاهش تب کمک می کند:

  • با خنک کردن سریع پوست
  • با تحریک عرق کردن برای پایین آمدن دمای بدن

۵- فواید دیگر حنا

حنا فواید زیادی دارد که مهم ترین موارد آن ها را در بالا ذکر کردیم. برخی از موارد مهم دیگر آن عبارتند از:

  • دفع سموم بدن با مصرف خوراکی برگ های آن
  • تنظیم فشار خون با خوردن برگ های خشک یا دانه حنا
  • درمان درد مفاصل با اعمال حنا به صورت موضعی بر روی مفصل
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.