زیبایی
ویتامین ها و روغن هایی که می توانند به حفظ سلامت ناخن ها کمک کنند

برای داشتن ناخن هایی سالم، علاوه بر رسیدگی موضعی باید از درون و از طریق تغذیه نیز به آن ها توجه کنید. در این مقاله به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

ناخن ها نقش فراوانی در زیبای دارند. اکثر خانم ها معتقدند که برای داشتن ناخن های سالم و زیبا تنها کافی است که مراقبت های خارجی انجام دهند، اما این باور اشتباه است. سلامت ناخن ها انعکاس دهنده سلامت کلی بدن است. برای حفظ سلامت ناخن ها لازم است ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن نیز تامین شوند. در ادامه می خواهیم شما را با ویتامین های ضروری آشنا سازیم و برخی از روغن ها که به حفظ زیبایی و استحکام ناخن کمک می کنند را نیز به شما معرفی کنیم.

ویتامین های مهم برای داشتن ناخن های سالم

۱. کلسیم

کلسیم به رشد استخوان ها کمک می کند و برای داشتن ناخن های سالم نیز مهم و ضروری است. کلسیم می تواند از شکستگی ناخن جلوگیری نماید و قدرت آن ها را افزایش دهد. وجود نقاط سفید روی ناخن ها می تواند نشانگر کمبود کلسیم در بدن باشد.

برای دریافت میزان کافی کلسیم می توانید مصرف برخی مواد غذایی مانند ماست، شیر، تخم مرغ، آب پرتقال، کلم و کلم بروکلی را افزایش دهید.

همچنین پیشنهاد می کنیم این مطلب را در رابطه با کلسیم از دست ندهید: بهترین موادی که ویتامین D و کلسیم دارند

۲. آهن

کمبود آهن و کم خونی از دلایل اصلی ضعف و شکنندگی ناخن ها هستند. آهن را می توان با مصرف فراوان مواد غذایی همچون سبزیجات برگ دار، غلات صبحانه، صدف، غذاهای دریایی، لوبیای سفید، شکلات تلخ و جگر گاو تامین کرد. کمبود آهن ممکن است با کمبود پروتئین نیز همراه باشد، بنابراین توصیه می شود به مصرف نخود، عدس و مغز بادام در برنامه غذایی خود توجه کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم این مطلب را در رابطه با آهن از دست ندهید: علائم و نشانه های کمبود آهن کدامند؟

۳. ویتامین ب۱۲

این ویتامین علاوه بر کمک به جذب آهن، به ساخت گلبول های قرمز نیز کمک می کند و برای داشتن ناخن های سالم ضروری است. ویتامین ب۱۲ در صدف خوراکی، جگر، گوشت گاو و ماهی قزل آلا وجود دارد.

۴. فولیک اسید

فولات منبع مهمی در تشکیل سلول های قرمز خون است و به زنان باردار توصیه می شود که برای افزایش سلامت مغز نوزادان خود در دوران بارداری مصرف فولیک اسید را جدی بگیرند. علاوه بر این ها فولات می تواند به ترمیم و مراقبت از سلول های ناخن نیز کمک کند و رشد ناخن ها را افزایش دهد.

کمبود فولیک اسید در بدن باعث تغییر رنگ ناخن ها می شود. مواد غذایی مانند مرکبات، چغندر، دانه ها، تخم مرغ، کلم بروکلی، آووکادو، حبوبات و سبزیجاتی که برگ های سبز دارند منبع خوبی از اسید فولیک هستند.

۵. ویتامین ث

ویتامین C می تواند به حفظ سلامت پوست، بهبود زخم ها و افزایش رشد ناخن ها کمک نماید. اگر رشد ناخن های شما بسیار کند می باشد و یا این که ناخن های شما بسیار نازک و آسیب پذیر هستند ممکن است علت آن کمبود ویتامین C در بدن باشد.

توت فرنگی، گوجه فرنگی و ذغال اخته منابع مناسبی برای تامین ویتامین ث مورد نیاز بدن می باشند.

ویتامین ها و روغن هایی که می توانند به حفظ سلامت ناخن ها کمک کنند

۶. ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در رشد سلول در قسمت های مختلف بدن دارد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین A باعث می شود که مقاومت ناخن حفظ شود و به راحتی شکسته نشود. ویتامین A در مارچوبه، روغن ماهی، جگر گاو، هویج، سبزیجات دارای برگ و زرده تخم مرغ موجود است.

۷. روی

روی یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن و ناخن ها را سالم نگه می دارد. مصرف روی به بهبود زخم ها، افزایش ایمنی بدن و بهبود رشد ناخن و مو کمک می کند. اگر بدن شما با کمبود روی مواجه باشد، لکه های سفیدی روی ناخن هایتان ایجاد می گردد و رشد ناخن ضعیف می شود.

آلوپسی یا ریزش مو نیز یکی از علائم کمبود روی در بدن است.

غذاهای سرشار از روی عبارتند از:

  • غذاهای دریایی
  • گوشت بدون چربی
  • بادام زمینی
  • گوشت بوقلمون
  • شکلات تلخ

توجه داشته باشید مصرف بیش از حد روی می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی و اسهال شود.

۸. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی طبیعی است که به عنوان یک ماده ضد استرس شناخته می شود. استرس می تواند یکی از عوامل برای شکستگی و رشد ناکافی ناخن باشد. شما می توانید منیزیم را در کنار سایر ویتامین های ضروری مصرف کنید و ناخن های سالم و قوی داشته باشید.

بسیاری از غذاهای خوشمزه منابع عالی و مناسب برای تامین منیزیم هستند. تخمه کدو تنبل رایج ترین منبع برای تامین منیزیم است. شکلات تلخ نیز یک گزینه مناسب دیگر است که مقدار فراوانی منیزم دارد.

۹. اسید های چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ یک ماده معدنی ایده آل برای نرمی پوست و موها و براق شدن آن ها می باشد. با دریافت کافی امگا۳ می توانید داشتن ناخن های سالم، زیبا و براق را تجربه کنید.

ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی قزل آلا و ساردین سرشار از امگا۳ هستند. اگر مصرف ماهی را دوست ندارید و یا اینکه گیاهخوار هستید گردو، تخم کتان و تخم مرغ بخورید تا امگا۳ روزانه خود را تامین کنید.

ویتامین ها و روغن هایی که می توانند به حفظ سلامت ناخن ها کمک کنند

۱۰. پروتئین

مو و ناخن های ما از یک مجموعه پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. کراتین ماده ای قوی است که به حفظ بافت قوی مو و ناخن ما کمک می کند. برای تولید کراتین در بدن به آمینو اسیدهای ضروری نیاز داریم.

خوردن غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی و مرغ برای داشتن ناخن ها و موی سالم الزامی هستند. برای افراد گیاهخوار که از رژیم غذایی بدون گوشت پیروی می کنند ممکن است کمبود پروتئین امری شایع باشد. به این گروه از افراد توصیه می شود با خوردن غلات سبوس دار، سویا و آجیل پروتئین کافی برای حفظ سلامت ناخن و مو استفاده نمایید.


همچنین بخوانید:


روغن های موثر برای داشتن ناخن های سالم

همچنین برخی روغن ها وجود دارند که به محافظت از ناخن ها در برابر شکستگی و حفظ قدرت آن ها کمک می کنند.

  • روغن بادام تلخ: روغن بادام تلخ به رشد بهتر ناخن ها کمک کرده و می تواند به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی برای پوست مورد استفاده قرار گیرد و از خشک شدن پوست محافظت کند، استفاده از این روغن می تواند باعث کاهش شکستگی ناخن شود.
  • روغن لیمو: توصیه می شود روغن لیمو را روی ناخن ها بمالید تا از زردی آن ها جلوگیری کرده و ظاهر براق ناخن ها را حفظ کنید.
  • روغن اسطوخودوس: این روغن نقش مهمی در تقویت و رشد ناخن ها دارد. همچنین به مبارزه با باکتری ها و میکروب هایی که می توانند در اطراف ناخن ها باشند نیز کمک می کند.
  • روغن زیتون: روغن زیتون برای حفظ استحکام و درخشش ناخن ها مفید می باشد، بنابراین توصیه می شود شب ها قبل از خواب مقداری روغن زیتون را روی ناخن های خود بمالید.
  • روغن جوجوبا: روغن جوجوبا یکی از مهمترین روغن ها برای حفظ سلامت ناخن ها است، این روغن به مرطوب سازی و جلوگیری از شکستگی کمک می کند و ظاهر خشک و ترک خورده را کاهش می دهد.

داغ ترین مطالب