سلامت
برای داشتن دندان و لثه هایی سالم چه باید کرد؟

شاید تصور کنید تنها با مسواک زدن می توانید از دندان هایتان محافظت کنید، اما لازم است به نکات بسیار مهم دیگری برای مراقبت از لثه ها و دندان ها دقت کنید.

مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان یک موضوع جدی و ضروری است. تحقیقات نشان داده است که داشتن دندان هایی سالم سبب افزایش اعتماد به نفس در افراد جامعه می شود. دندان های خراب و پوسیده می توانkد سبب بروز درد و عفونت های لثه ای شوند. این مسئله منجر به سوء تغذیه، مشکلات گفتاری و ایجاد چالش هایی در محیط کار و زندگی شخصی انسان ها می شود.

افراد می توانند با رعایت برخی نکات بهداشتی در منزل و نیز مراجعه مرتب به دندان پزشک از بروز این مشکلات جلوگیری نمایند. در ادامه قصد داریم بهترین روش ها برای داشتن لثه و دندان های سالم با شما در میان بگذاریم.

۱. به طور مرتب مسواک بزنید

همه مردم می دانند که مسواک زدن آن هم دو بار در طول شبانه روز برای از بین بردن پلاک و باکتری های دهان ضروری می باشد و به حفظ سلامت و تمیز نگه داشتن دندان ها کمک می کند. اما نکته مهم این است که مسواک زدن زمانی موثر است که صحیح انجام شود. نکات زیر می توانند به شما کمک کنند درست مسواک بزنید:

  • مسواک کوچک را برای مسواک زدن انتخاب کنید.
  • مسواک زدن را به صورت حرکات دایره وار و آرام انجام دهید.
  • قسمت جلویی، پشت و بالای هر دندان را با دقت مسواک کنید.
  • از حرکت دادن مسواک به سمت بالا و پایین و جلو و عقب خودداری کنید.
  • عمل مسواک کردن دندان نباید کمتر از ۳ دقیقه باشد.
  • مراقب باشید بیش از حد محکم مسواک نزنید که به لثه ها و مینای دندان خود آسیب وارد کنید.
  • از مسواک های نرم استفاده کنید.
  • انجمن دندان پزشکان آمریکا به افراد توصیه می کند که هر ۳ ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.

۲. از فلوراید استفاده کنید

فلوراید یکی از عناصر موجود در کره زمین می باشد. محققان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کنند. شواهد نشان داده است استفاده از مسواک و نخ دندان به تنهایی برای مراقبت از دندان ها کافی نیست و در صورت عدم استفاده از فلوراید در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، فلوئورید به آب های آشامیدنی افزوده می شود. این عمل به پیشگیری از بیماری های دهان و دندان کمک می کند. اما در جوامعی مانند ایران افراد می بایست از محلول های حاوی فلوراید برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنند.

۳. حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان می تواند به از بین بردن پلاک و باکتری های موجود در بین دندان ها کمک کند. نخ دندان باعث می شود جاهایی که شما به آن دسترسی ندارید را تمیز کنید. از بین بردن مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها باعث می شود بوی بد دهان کاهش یابد.

توجه داشته باشید که نخ دندان را به آرامی بین دندان ها از بالا به پایین حرکت دهید.این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید، زیرا در صورتی که این عمل را به درستی انجام ندهید علاوه بر آسیب به لثه و از بین نرفتن پلاک های بین دندان سبب ایجاد درد نیز می شود.

۴. به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید

کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر ۶ ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. دندان پزشکان با بررسی های انجام شده می توانند بیماری های لثه و دندان ها را تشخیص دهند و اقدامات لازم برای حفظ سلامت دهان و دندان را به کار گیرند.

نتایج یک مطالعه تایید کرده است که کوکان و نوجوانانی که هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشکان مراجعه می کنند در بزرگسالی کمتر به بیماری های دندان و لثه مبتلا می شوند. زمان مراجعه به پزشک با توجه به سلامتی فرد، سن و سلامت کلی دندان ها می تواند متغیر باشد.

۵. سیگار نکشید

استعمال سیگار می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند و همین امر باعث می شود که سلامت دندان ها نیز به خطر بیفتد. مصرف سیگار می تواند بر روی ظاهر دندان ها نیز تاثیر بگذارد و دندان های شما را زرد کند و بوی بد دهان را نیز افزایش دهد.

۶. از یک دهانشویه استفاده کنید

مطالعات نشان داده است استفاده از دهانشویه ها می توانند سلامت دهان و دندان ها را تضمین کنند. دهانشویه ها انواع مختلفی دارند به عنوان مثال برخی دهان شویه ها حاوی کلرهگزیدین می باشند که ماده ضد باکتری است و باعث کنترل پلاک لثه و دندان می شود.

برای انتخاب دهانشویه مناسب بهتر است از دندانپزشک خود کمک بگیرید. توجه داشته باشید دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک و نخ داندان شود. استفاده از دهانشویه می تواند به از بین بردن بوی بد دهان نیز کمک کند.

۷. از مواد قندی و نشاسته ای کمتر استفاده کنید

مصرف قند می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. مطالعات نشان داده است که شکر و مواد قندی پیامد های بدی برای سلامت دندان به همراه دارد. توصیه می شود مصرف غذاهای حاوی قند را کاهش دهید تا مشکلات دندانی شما کمتر شود.

کارشناسان همچنین اظهار داشتند که غذاهای نشاسته ای مانند چیپس، نان و ماکارونی باعث پوسیدگی دندان می شوند. این مواد می توانند به قند های ساده تقسیم شوند و باکتری های موجود در دهان را تغذیه کنند، به همین دلیل باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شوند.

توصیه پزشکان این است که مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و در مقابل مصرف غذاهای قندی و نشاسته ای را کاهش دهید.

۸. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید

نوشیدنی هایی مانند نوشابه و یا آب میوه های صنعتی و گازدار باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها می شوند. توصیه می شود به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی های گازدار آب بنوشید.

نکاتی درباره مراقبت از دندان کودکان

مراقبت از دندان های شیری بسیار مهم و حائز اهمیت است. کودکانی که دندان های شیری سالمی دارند در بزرگسالی نیز دندان های دائمی سالم تری دارند و پوسیدگی در میان آن ها کمتر دیده می شود. مراجعه به دندانپزشک در دوران کودکی بسیار مهم می باشد.

اقدامات زیر می تواند به سالم ماندن دندان های کودکان کمک کنند:

  • لثه کودکان و نوزادن را تمیز کنید. این عمل را هر روز انجام دهید و با یک انگشت تمیز به آرامی لثه نوزادان را پاک کنید.
  • اجازه ندهید کودکتان به هنگام خوابیدن از مواد خوراکی استفاده کنند. باقی ماندن شیر و یا مواد خوراکی بر روی دندان ها در طولانی مدت می تواند باعث پوسیدگی دندان های کودک شوند.
  • با نزدیک شدن کودکان به یک سالگی از فنجان برای نوشیدن شیر و آب کمک بگیرید. استفاده زیاد از شیشه های پستانک باعث بهم ریختن نظم دندان و تغییر شکل فک می شود.
  • پس از شیر دادن به کودکان، آن ها را تشویق کنید که مقداری آب بنوشند. این کار باعث می شود که شیر موجود بر روی دندان ها پاک شود و پوسیدگی دندان ها کاهش یابد.
  • زمانی که رشد دندان در کودکان کامل شد مسواک زدن را به آن ها بیاموزید.
  • زمان مسواک زدن کودکان مراقب باشید که فرزندتان تمام دندان های خود را مسواک بزند و در صورت نیاز به آن ها در انجام این عمل کمک کنید.
  • مراقب باشید کودکتان از خمیر دندان زیادی استفاده نکند. زیرا می تواند باعث ایجاد مسمویت شود.
  • از خمیر دندان های مناسب برای کودکان استفاده کنید.

منبع: medicalnewstoday

داغ ترین مطالب