سلامت
چه ارتباطی بین اضطراب و حالت تهوع وجود دارد؟

حتما شما هم با این مشکل روبرو شده اید در زمان روبرو شدن با استرس و اضطراب دچار حالت تهوع شده اید. در این مطلب به بررسی ارتباط اضطراب و حالت تهوع می پردازیم.

مشکلات گوارشی و حالت تهوع از علائم شایع استرس و اضطراب می باشند. اضطراب پاسخ طبیعی بدن به شرایط خطر و تهدید می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم اضطراب آشنا کنیم و ببینیم که اضطراب چگونه می تواند باعث حالت تهوع شود. همچنین راهکارهای مبارزه و درمان اضطراب را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

آیا اضطراب می تواند باعث حالت تهوع شود؟

اضطراب همان احساس ترس می باشد که در پاسخ به خطر و تهدید ایجاد می شود. هنگامی که فرد مضطرب است، مغز مواد شیمیایی ترشح می کند که باعث می شوند بدن در حالت آماده باش قرار بگیرد. این فرآیند بدن را برای مبارزه و پاسخ به شرایط تهدید و خطر آماده می کند.

برخی از این مواد ترشح شده وارد دستگاه گوارش فرد می شوند و فعالیت میکروبیوم های روده را مختل می کنند. این بهم ریختگی و عدم تعادل میکروبیوم های روده باعث ایجاد حالت تهوع در فرد می گردد.

سایر علائم اضطراب عبارتند از:

اضطراب علاوه بر تحریک دستگاه گوارش ممکن است علائم دیگری نیز به همراه داشته باشد که شامل موارد زیر می باشند:

  • تنفس سریع و تنگی تنفس
  • افزایش ضربان قلب
  • گرفتگی عضلات
  • سرگیجه
  • تکرر ادرار
چه ارتباطی بین اضطراب و حالت تهوع وجود دارد؟

اختلال اضطراب چیست؟

اضطراب به مقدار کم و مشخص یک امر طبیعی است. اما برخی افراد در طولانی مدت اضطراب را تجربه می کنند و این موضوع می تواند زندگی روزمره آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. این افراد به اختلال اضطراب مبتلا می باشند. انواع مختلفی از اختلال اضطراب وجود دارد. برخی از نمونه های آن عبارتند از:

  • اختلال اضطراب عمومی: نگرانی شدید در مورد جنبه های روزمره و عمومی زندگی مانند نگرانی درباره سلامتی، پول، شغل و غیره که بیشتر از ۶ ماه ادامه داشته باشد.
  • فوبیا: فوبیا به ترس غیر منطقی و شدید گفته می شود. به عنوان مثال ترس شدید از عنکبوت، یا ترس قرار گرفتن در ارتفاع و محیط های تاریک نمونه هایی از فوبیا می باشند.
  • اضطراب اجتماعی: احساس ترس از قضاوت دیگران و یا قرار گرفتن در فضاهای اجتماعی که می تواند زندگی عادی فرد را مختل کند.
  • اختلال استرس پس از سانحه: این اختلال بعد از تجربه یک سانحه بد اتفاق می افتد و فرد با مرور خاطرات عذاب آوار دچار اضطراب می شود. علائم این اختلال شامل مشکل درخوابیدن و تمرکز، عصبانیت و خشم و مشکلات عاطفی می باشد.
  • اختلال وسواس فکری: در این نوع اختلال فرد دچار ترس از آلودگی است از این رو مجبور به انجام کارهای اجباری می باشد. یکی از متدوال ترین نمونه های این اختلال شستشوی مکرر دست ها است.
  • اختلال هراس: احساس هراس از اتفاقات قریب الوقوع می باشد که به صورت مکرر تکرار می شود. علائم این اختلال شامل سرگیجه، ضعف، ضربان قلب بالا و تعریق می باشد.

روش های مقابله با استرس

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا برای مدیریت استرس نکاتی را مطرح کرده است که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • انجام فعالیت های آرام بخش: فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن و گوش دادن به موسقی های آرامش بخش می توانند به کاهش استرس کمک کنند.
  • تلاش برای مثبت نگری: افراد مفنی نگر و بدبین را از خود دور کنید و بیشتر وقت خود را با افراد شاد و مثبت نگر بگذرانید. فکرهای منفی را از خود دور کنید و به آینده امیدوار باشید.
  • به اندازه کافی بخوابید: بدن انسان در مواقع ترس و استرس به استراحت بیشتری احتیاج دارد. خواب کافی می تواند در مدیریت استرس به شما کمک کند.
  • ورزش کنید: ورزش روزانه باعث آزاد شدن ماده شیمیایی به نام اندروفین می شود. این ماده به فرد کمک می کند که آرامش بیشتری داشته باشد و روحیه خود را بالا ببرد. ورزش همچنین می تواند به افزایش کیفیت خواب کمک کند.
  • مصرف کافئین را محدود کنید: استفاده از قهوه و مواد دارای کافئین می تواند اضطراب را افزایش دهد و سبب بروز حملات هراس در فرد گردد.
  • درباره اضطرابتان صحبت کنید: صحبت کردن با یک دوست قابل اعتماد و یا اعضای خانواده می تواند برای کاهش اضطراب مفید باشد.
  • تنفس عمیق را تمرین کنید: نفس های آرام و عمیق بکشید. این کار می تواند باعث کاهش استرس شود. در صورت لزوم در طول روز این حرکت را تکرار کنید.
چه ارتباطی بین اضطراب و حالت تهوع وجود دارد؟

داروهایی برای درمان اضطراب

در برخی موارد فرد برای کنترل شرایط نیاز به مصرف دارو دارد و پزشکان در کنار سایر روش های رفتار درمانی برخی داروها را نیز تجویز می کنند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:

  • داروهای ضد اضطراب: این داروها شامل کلونزپام یا آلپرازولام می باشند که می توانند اضطراب را کاهش دهند. اما استفاده طولانی از این دارو ها می تواند باعث وابستگی جسمی شود. پزشکان این دسته از داروها را فقط برای کوتاه مدت توصیه می کنند.
  • داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی نیز در برخی موارد می توانند باعث کاهش هراس و اضطراب گردند.
  • مسدود کننده های بتا: این داروها باعث کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می شوند و می توانند به درمان اضطراب کمک نمایند. پزشکان معمولا این داروها را برای درمان دوره ای اضطراب و پیش گیری از حملات ناگهانی ترس تجویز می کنند.

نکات پایانی ارتباط اضطراب و حالت تهوع

توجه داشته باشید که به طور کلی اضطراب موضوع نگران کننده ای نیست و یک واکنش طبیعی در برابر تهدید محسوب می شود. این قضیه زمانی نگران کننده می شود که شما به صورت طولانی مدت آن را تجربه کنید و جنبه های مختلف زندگیان را تحت تاثیر قرار دهد.

توجه داشته باشید در صورتی که در مدیریت استرس خود با مشکل مواجه هستید باید از یک روانپزشک کمک بگیرید.


منبع: Mnt

داغ ترین مطالب