سلامت
برای بهبود گردش خون این کارها را انجام دهید

بهبود گردش خون باعث تغذیه و اکسیژن رسانی مناسب به اندام های مختلف بدن می شود. این نکات می توانند تاثیر چشمگیری در این زمینه داشته باشند.

همیشه باید حواسمان به بهبود گردش خون خود باشد و به دقت آن را زیر نظر بگیریم، زیرا گردش خون مسئول جریان خون و رساندن اکسیژن به تمام اعضا می باشد.

لازم است که به اندازه کافی به تحریک گردش خون که به حفظ سلامت بدن کمک می کند، توجه شود. گردش خون ضعیف و عدم گردش خون کافی به اندام های مختلف بدن باعث آسیب های بسیاری به سلامتی و عدم اکسیژن رسانی کافی به اندام های مختلف بدن می شود و در نهایت خطرات جدی شما را تهدید می کند.

بهبود گردش خون از طریق رعایت برخی نکات در زندگی روزمره قابل انجام است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

۱. بهبود گردش خون با رعایت رژیم غذایی سالم

برای تقویت و بهبود گردش خون، باید از تغذیه سالم پیروی کرده و مصرف انواع مواد مغذی را در دستور کار قرار دهید. سبزیجات، میوه ها و غلات سبوس دار از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند.

از طرف دیگر، شما باید از غذاهای چرب و قندهایی که بر گردش خون تأثیر منفی می گذارند اجتناب کنید و آن ها را حذف نمایید. برخی از مواد غذایی که می توانید برای تحریک گردش خون بخورید عبارتند از:

  • سیر: سیر از مواد غذایی موثر در انتقال خون به ریه ها و اندام های بدن می باشد که می تواند باعث افزایش جذب اکسیژن شود.
  • فلفل سبز: فلفل سبز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی برای بهبود جریان خون در بدن است.
  • لیمو: لیمو در افزایش جریان خون به قلب و ریه ها و همچنین سم زدایی بدن نقش دارد.
  • سیب: این میوه نقش زیادی در تقویت گردش خون دارد، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است که هر دوی آن ها برای بهبود گردش خون الزامی هستند.
  • گلابی: گلابی به تنظیم گردش خون و عملکرد صحیح قلب کمک می کند.
  • موز: مقادیر بالای پتاسیم موجود در موز به تنظیم فشار خون و حفظ گردش خون کمک می کند.
  • ماهی: مصرف ماهی بخصوص ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی را فراموش نکنید، زیرا این مواد حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند که باعث تقویت سلامت رگ های خونی می شوند.
  • چای: چای حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند. این خواص به خصوص در چای سیاه و سبز بسیار چشمگیر تر از انواع دیگر آن است.

۲. میزان آهن بدن را در حد تعادل نگه دارید

آهن یک ماده معدنی اساسی برای سیستم گردش خون است و به تولید هموگلوبین کمک می کند. هموگلوبین یکی از اجزای اصلی گلبول های قرمز مورد نیاز برای حمل اکسیژن است.

بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز و اسفناج به بدن کمک می کند تا سطح این ماده معدنی در بدن در حد تعادل حفظ شود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آهن هم می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد، بنابراین نباید بیش از حد غذاهای سرشار از آهن بخورید.

۳. برای بهبود گردش خون آب بنوشید

نوشیدن مقادیر زیادی آب را در طی روز فراموش نکنید، زیرا خون رسانی به تمام قسمت های بدن را تسهیل می کند. همچنین آب باعث دفع سموم از بدن توسط تعریق و ادرار می شود. توصیه می شود روزانه ۸ لیوان آب بنوشید تا گردش خون شما تسهیل شود.

۴. استفاده از حمام گرم و سرد

یک روش مؤثر و البته راحت برای تحریک گردش خون، حمام کردن با آب سرد یا گرم است! انجام این کار باعث می شود جریان خون بهتری به تمام قسمت های بدن و اندام ها صورت گیرد.

انجام حمام با آب سرد هر از گاهی به تحریک گردش خون کمک می کند و از طریق ورود خون به کل قسمت ها و اندام های بدن، به شما احساس طراوت می بخشد. برای دریافت نتیجه بهتر می توان آب سرد را در وان حمام جمع کرد و مدتی در آن نشست. انجام این کار در فصل تابستان بسیار لدت بخش است. البته شما می توانید یک دوش آب سرد را هم تجربه کنید.

همچنین حمام گرم به گشاد شدن رگ ها و شریان ها کمک می کند و فضای بیشتری برای جریان خون در بدن فراهم می کند. از این رو شما می توانید این نوع حمام را هم انجام دهید.

۵. بهبود گردش خون با ماساژ بدن

ماساژ مناطق مختلف بدن به گردش خون شما کمک خواهد کرد. البته نمی توان از لذت بخش بودن آن هم چشم پوشی کرد!

همچنین برای خلاص شدن از انرژی منفی و احساس تنش در بدن، ماساژ بسیار موثر است و با دریافت آن می توان به آرامش رسید و خستگی را رفع کرد.

جالب است بدانید که ماساژ به خلاص شدن بدن از سموم توسط گردش خون کمک می کند. بهتر است ماساژ توسط متخصصان این کار انجام شود و اگر شما به آن ها دسترسی ندارید، می توانید با استفاده از یک برس ماساژ این کار را در خانه انجام دهید.

۶. ورزش باعث بهبود گردش خون می شود

ورزش دارای مزایای بسیاری برای سلامتی از جمله تحریک گردش خون می باشد. در حین ورزش، تمام اندام ها تحت فشار و تحریک قرار می گیرند که به گردش خون کمک می کند.

همچنین انجام منظرم ورزش به تنظیم تنفس، تقویت عضلات و حفظ خاصیت ارتجاعی استخوان کمک می کند. از دیگر فواید انجام ورزش این است که تضمین می کند که تناسب اندامتان را حفظ کرده و اضافه وزن را از بین ببرید.

توصیه می شود به ورزش های روزانه مانند پیاده روی یا تمرینات کششی در صبح بپردازید. دویدن نیز یک ورزش بسیار مهم و موثر برای بهبود گردش خون است. همچنین می توانید از برنامه تمرینی های زیر استفاده نمایید:

۷. سطح فشار خونتان را در حد متعادل نگه دارید

افرادی که فشار خون پایینی دارند، به احتمال زیاد در زمان خواب گردش خون ضعیفی در دستان خود احساس می کنند و این اعضای بدنشان خواب می رود. همچنین بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مربوط به گردش خون برای آن ها پیش می آید. بنابراین در صورت عدم تعادل فشار خون باید با اندازه گیری و مشورت با پزشک نسبت به درمان آن اقدام کنید.

۸. برای بهبود گردش خون کمتر بنشینید

نشستن های طولانی مدت، جریان خون در اندام های تحتانی را دشوار می کند، بنابراین ایستادن باعث تسهیل جریان خون به پاها می شود و با این مشکل مقابله می کند.

در زمان هایی که سر کار هستید، سعی کنید به جای نشستن های طولانی مدت، هر چند دقیقه یک مرتبه بایستید تا گردش خون حفظ شود.

۹. پاهایتان را به سمت بالا بلند کنید

یکی از موثرترین راه های تحریک گردش خون، بلند کردن پاهای خود در هنگام دراز کشیدن است.

نشستن برای مدت طولانی، بازگشت خون به قلب را دشوار می کند و با بلند کردن پاها، خون به سمت اندام های فوقانی بدن جریان پیدا می کند.

برای اینکه دچار پا درد نشوید می توانید پاهای خود را در هنگام بلند کردن به دیوار تکیه دهید. همچنین بهتر است یک بالش را در حین خواب زیر پاهایتان قرار دهید تا از رسیدن خون به نقاط مختلف بدن اطمینان حاصل شود.

داغ ترین مطالب