۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

بدن انسان به خوابیدن در شب نیاز دارد، اما گاهی اوقات دلایل مختلفی مانند عادات اشتباه یا مشکلات سلامتی، به اندازه کافی خوابیدن دشوار می شود.

بعضی از افراد هنگام خواب شبانه دچار مشکل می شوند و یا مدت کوتاهی بعد از خواب، از خواب بیدار می شوند که تنها در صورت تکرار، مداوم بودن این مشکل و تأثیر آن بر زندگی روزمره باعث نگرانی می شود.

کمبود خواب با گذشت زمان می تواند باعث آسیب به بدن و مغز شود. در این مقاله دلایلی را به شما معرفی می کنیم که باعث اختلال در خواب شبانه شما می شوند.

۱. نور زیاد در اتاق

استفاده از چراغ های قوی در شب می تواند بر روی خواب تأثیر منفی بگذارد. علت این تاثیر آن است که کاهش نور پس از غروب آفتاب باعث کاهش یا تأخیر در انتشار ملاتونین می شود که احساس خواب را به دنبال دارد.

بنابراین توصیه می شود که در شب ها از چراغ های کم نور استفاده کنید تا بدن خودش را برای خوابیدن از طریق ترشح هورمون ملاتونین آماده کند.

۲. انجام کارهای روزانه در اتاق خواب

بسیاری از افراد ترجیح می دهند کارهای مختلف روزانه خود مانند مطالعه کار، تماشای تلویزیون و… را در اتاق خواب انجام دهند. انجام این کار باعث می شود مغز شما تصور کند کاربرد اتاق خوابتان چیری غیر از محلی برای خوابیدن است و در زمان ورود به آن، باید فعالیت بیشتری انجام دهد!

بنابراین بهتر است محلی غیر محل خوابتان را برای انجام فعالیت های مختلف روزانه انتخاب کنید.

۳. دمای بالای اتاق

بالا رفتن دمای اتاق، خوابیدن در شب، به خصوص در فصل تابستان را دشوار می کند و گرمای زیاد می تواند باعث بیداری شما در نیمه شب شود. دمای بدن به طور خودکار هنگام خواب کاهش می یابد و اگر درجه حرارت محیط بیش از حد بالا باشد، مانع از خواب می شود. همیشه سعی کنید دمای اتاق را در حد متعادل نگه دارید تا خوابی آرام را تجربه کنید.

۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

۴. سوء هاضمه

اگر غذاهای چرب مصرف می کنید یا شرایط خاصی دارید که باعث ناراحتی معده، نفخ و مراجعه مکرر به توالت می شوند، نباید انتظار خوابی راحت در شب را داشته باشید! برخی از بیماری های مرتبط با هضم مانند ریفلاکس اسید معده می توانند باعث بی خوابی شوند.

بهتر است قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید و در صورت گرسنگی، ماست و میوه را به عنوان میان وعده میل کرده و خودتان را سیر کنید، اما زیاده روی نکنید.

۵. نیاز مکرر به ادرار کردن

اگر قبل از خواب یک لیوان شیر یا چای بنوشید، در طول شب مجبورید بارها به توالت مراجعه کنید. این کار باعث می شود چندین بار در خواب بیدار شوید و دوباره سعی کنید بخوابید.

همچنین مشکلات سلامتی مرتبط با مثانه که منجر به تکرر ادرار می شوند، در بیشتر مواقع در شب ها باعث ایجاد احساس پر بودن مثانه را القا می کنند.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از نوشیدن قبل از خواب خودداری کنید.

۶. استرس شدید

استرس نقش اصلی در بی خوابی دارد، زیرا باعث ایجاد احساسات منفی می شود و به راحتی خواب را مختل می کند. ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بدن، در زمانی که دچار استرس می شوید به مقدار زیادی ترشح می شود و می تواند باعث بی خوابی شود.

۷. بوی نعناع

بسیاری از افراد قبل از خواب از خمیر دندان با بوی نعناع استفاده می کنند و نمی دانند که این بو بر احساس هوشیاری و طراوت تأثیر می گذارد.

این تاثیر نه تنها در مورد خمیر دندان صدق می کند بلکه استنشاق نعناع به طور کلی باعث کم خوابی می شود.

بنابراین توصیه می شود از هرگونه محصولات معطر یا روغن و شمع های حاوی نعناع قبل از خواب استفاده نکنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.