تغذیه
این مواد غذایی باعث اسهال می شوند و نباید در مصرفشان زیاده روی کنید

بعضی از مواد غذایی باعث اسهال می شوند، زیرا منجر به ایجاد اختلالاتی در معده و دستگاه گوارش می شوند، بنابراین نباید آن ها را زیاد بخورید.

اسهال یا مدفوعی که با آب زیاد همراه است، نشانگر وجود مشکل در معده یا دستگاه گوارش می باشد. برخی مواد غذایی باعث اسهال می شوند که در این مقاله آن ها معرفی خواهیم کرد. این مواد غذایی را نباد بیش از حد مصرف کنید یا در زمانی که دچار اسهال هستید، بهتر است به طور کامل از برنامه غذاییتان حذفشان کنید تا زمانی که خوب شوید.

این مشکل بهداشتی مربوط به یک سن خاص نیست و می تواند افراد مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد. اسهال در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود که بدن تلاش می کند با مدفوع از شر آن ها خلاص شود.

غذاهایی که می خوریم ممکن است باعث اسهال شوند، زیرا آن ها حاوی مقادیر زیادی مواد صنعتی، روغن، ادویه جات یا مواد محرک هستند. بنابراین باید به مصرف بعضی از غذاها توجه داشته باشید و آن ها را بیش از حد نخورید، زیرا باعث اسهال می شوند.

۱- غذاهای تند

ادویه های تند احتمالا رایج ترین دلایل اسهال از طریق مواد غذایی هستند. به خصوص اگر شما عادت به خوردن آن ها نداشته باشید، باعث اختلالات گوارشی و در نتیجه افزایش گاز معده، تورم شکم، سوزش و اسهال می شوند.

توصیه می شود برای جلوگیری از اسهال، ادویه های تند زیادی را به غذاهای خود اضافه نکنید. سبزیجات تازه مانند جعفری، کرفس و… به بهترین وجه می توانند طعم غذاها را بهتر کنند و جایگزین ادویه جات شوند.

این مواد غذایی باعث اسهال می شوند و نباید در مصرفشان زیاده روی کنید

۲- شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های جایگزین مانند آسپارتام و ساکارین دلایل اختلال در عملکرد دستگاه گوارش هستند، بنابراین کنار گذاشتن شیرین کننده های مصنوعی احتمال بروز اختلالات گوارشی و اسهال را تا حد زیادی کاهش می دهد. به جای استفاده از شیرین کننده های مصنوعی، قند طبیعی را می توان به مقدار کمی میل کرد.

این مواد غذایی باعث اسهال می شوند و نباید در مصرفشان زیاده روی کنید

۳- شیر

اگر نوشیدن شیر یا خوردن سایر لبنیات باعث مراجعه مکرر شما به توالت و اسهال می شود، احتمالا نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) بدن شما می باشد.

این بدان معنی است که هضم لاکتوز به دلیل کمبود آنزیم هایی که آن را تجزیه می کنند برای بدنتان دشوار است، بنابراین بدن بلافاصله از طریق اسهال آن را دفع می کند.

برای افرادی که این مشکل را دارند جایگزین هایی برای شیر گاو توصیه می شود که لاکتوز ندارد. به عنوان مثال شیر بادام، تخم کتان یا نارگیل از بهترین جایگزین های شیر گاو هستند.

این مواد غذایی باعث اسهال می شوند و نباید در مصرفشان زیاده روی کنید

۴- کافئین

کافئین نه تنها مغز را تحریک می کند بلکه عملکرد گوارشی را نیز تحریک می کند که این افزایش تحرک نیاز به دفع مدفوع بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشابه دارد.

هیچ جایگزین واقعی برای افرادی که عادت به نوشیدن روزانه قهوه دارند وجود ندارد و بهترین راه حل این است که مصرف آن را کم کنید و مقداری شیر با آن بخورید. البته توصیه می شود به جای شیر گاو، از شیر بادام یا نارگیل استفاده کنید.

این مواد غذایی باعث اسهال می شوند و نباید در مصرفشان زیاده روی کنید

۵- سیر و پیاز

سیر و پیاز حاوی فیبر نامحلول هستند و این مواد غذایی سرشار از ترکیبات کربوهیدرات می باشند که هضم آن ها دشوار است و گازهایی تولید می کنند که روده ها را تحریک می کنند. بنابراین باعث اختلالات معده می شوند و می توانند منجر به اسهال شوند.

البته این بدان معنا نیست که نباید پیاز و سیر نخورید، هریک از آن ها دارای فواید بی شماری برای سلامتی هستند، اما مصرف آن ها را چند برابر حد معمول نکنید و آن ها را به غذاهای دیگری مانند سالاد و سبزیجات مختلف اضافه کنید.

۶- کلم بروکلی، گل کلم و کلم

شب بویان (یا کلمیان) مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم نیز غذاهایی هستند که با مصرف آن ها ممکن است دچار اسهال شوید. این سبزیجات سرشار از الیاف گیاهی هستند و در نتیجه هضم آن ها بسیار سریع اتفاق می افتد. به مقدار مصرف این سبزیجات توجه کنید تا در عملکرد دستگاه گوارشتان تأثیر منفی نگذارند.

۷- فست فود

غذاهایی مانند فست فود که چربی های اشباع زیادی دارند، باعث اسهال می شوند. زیرا پردازش و هضم آن ها برای دستگاه گوارش دشوار است و برای سلامتی مضر هستند و باعث افزایش وزن و گرفتگی رنگ ها می شوند. برای داشتن معده ای سالم، دستگاه گوارش و سایر ارگان ها باید از این غذاها اجتناب شود یا تا حد امکان با احتیاط از آن ها استفاده کنیم.

داغ ترین مطالب